1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. رسوایی در صنعت خودرو سازی؛ فقط "نام" خودروساز را یدک می‌کشیم!

رسوایی در صنعت خودرو سازی؛ فقط "نام" خودروساز را یدک می‌کشیم!

14 بهمن 1396
  • 6

باانتشار گزارش میزان داخلی‌سازی خودروهای سواری در حال تولید، تشت رسوایی خودروسازان از بام افتاد!.

داخلی‌سازی یکی از هدف‌های اولیه و محوری صنعت خودروی ایران از بدو آغاز به کار در حدود پنج دهه گذشته تاکنون بوده است. در فرایند داخلی‌سازی، قطعات و مواد اولیه خودروهای تولیدی در کشور به جای واردات، از سوی قطعه‌سازان داخلی تولید می‌شود که این موضوع، رشد اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و افزایش تولید ناخالص داخلی را به دنبال دارد.

 رسوایی در صنعت خودرو سازی؛ فقط

در این شرایط اما گزارشی که امروز منتشر شد نشان می‌دهد بیشتر خودروهای سواری در حال تولید از سوی خودروسازان داخلی (از نظر تعداد مدل) تنها در حد ناچیز ۲۰ درصد، داخلی‌سازی شده‌اند.

داخلی‌سازی ۲۰ درصدی به این معناست که خودروسازان تقریبا تمام قطعات خودروهای مربوطه را از خارج وارد کرده و تنها فرایند مونتاژ قطعات و رنگ بدنه را در داخل انجام می‌دهند.

طبق گزارش منتشر شده، از محصولات ایران‌خودرو خودروهای هایما، سوزوکی، پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱ و از محصولات سایپا برلیانس، سراتو، چانگان و S۳۰۰، تنها در حد ۲۰ درصد داخلی‌سازی شده‌اند. تمام خودروهای سواری تولیدی از سوی سایر خودروسازان داخلی از جمله گروه خودروسازی بهمن، کرمان موتور و مدیران خودرو که شامل حدود ۲۰ مدل خودرو می‌شود نیز تنها در حد ۲۰ درصد داخلی‌سازی شده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد که ادعای بیشتر خودروسازان مبنی بر ایجاد اشتغال و حمایت از کارگران ایرانی تا حد زیادی نادرست است زیرا وقتی خودروسازان تقریبا تمام قطعات خودروهای تولیدی خود را از خارج از کشور به‌ویژه چین وارد می‌کنند، آنها در حقیقت در حال ایجاد اشتغال برای کارگران و قطعه‌سازان بیگانه و نه ایرانی هستند!.

امید است مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع ناچیز بودن میزان داخلی‌سازی بیشتر خودروهای سواری در حال تولید (از نظر تعداد مدل) را در دستور کار قرار داده و تدابیری بیاندیشند تا موضوع به نام کارگر ایرانی و به کام کارگر خارجی تمام نشود.

در این شرایط بررسی کارنامه خودروسازان نشان می‌دهد که تنها چند مدل محدود از خودروهای سواری در حال تولید، به داخلی‌سازی بالایی رسیده‌اند و مابقی از عمق داخلی‌سازی ناچیزی برخوردارند.

طبق اعلام انجمن خودروسازان، خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند حدود ۹۳ درصد داخلی‌سازی شده‌اند. میزان داخلی‌سازی خانواده پراید و تیبا نیز حدود ۸۷ درصد است. پژو ۲۰۶، رانا و دنا نیز حدود ۷۰ درصد داخلی‌سازی شده و میزان داخلی‌سازی تندر ۹۰ و محصولات خانواده رنو (پارس تندر و ساندرو) حدود ۵۶ درصد است.

به غیر از خودروهای یاد شده، تقریبا تمامی خودروهای سواری تولیدی از سوی خودروسازان، داخلی‌سازی پایینی در حد ۲۰ درصد دارند.

منبع ایسنا


نظرات

  • حسین حسین (15 بهمن 1396 ساعت 17:20)

    این موضوع را همه می دانند ولی سرپوش می گذارند تا آبرو ریزی نشود. چین با هدف دامپینگ، قطعاتی که در ایران قابلیت تولید دارد (مثل لاستیک) را آنقدر ارزان می فروشد که تولید کننده ایرانی توان رقابت نداشته باشد، بقیه قطعات هم آنقدر در تیراژ پایین تولید می شوند که اصلا به صرفه نیست خط تولید در ایران راه اندازی شود. در ضمن این که خود خودروسازان چینی وارد کننده فن آوری از شرکت های دیگر هستند و راه اندازی خط تولید ماشین چینی در ایران حداقل برای تولید کننده ایرانی که خودش دست اول از اروپا قطعه می گیرد عقلانی نیست. مشخص است که افراد خاصی از این تولیدات سود کلانی می برند. ایکاش مردم در یک کمپین خرید خودروی چینی را تحریم می کردند.

  • khhhh khhhh (15 بهمن 1396 ساعت 16:59)

    متاسفانه خیلی فاصله هست تا داخلی سازی اونم با این شرایط .
    من خودم در یک شرکت پیستون سازی که 90 درصد قطعات هم به خودروسازها ارسال میشود کار میکنم جهت اطلاع دوستان بگم که طراح نقشه پیستون محصول ملی سمند EF7 شرکت ماهله آلمان و S81 Ypr تیبا کره میباشد.

  • یک وطن دوست یک وطن دوست (15 بهمن 1396 ساعت 12:05)

    ما خودرو سازی نداریم مافیای خودرو داریم

  • Bk Bk (15 بهمن 1396 ساعت 02:52)

    سلام بنده خودم داخل شرکت ایران خودرو مشغولم وقتی تمام قطعات از چین وارد میشه فقط در کارخانه ها مونتاژ میشه و به شرکت ایران خودرو تحویل داده میشه بایدم آمار شما 20% باشه . بقران این آمار شما درست نیست چون هیچ تولید کننده وجود نداره همشو جناب آقایی احمدی نژاد از بین بردن و شدن وارد کننده . شما یک قطعه پیدا کنید که ایران ریخته گری میشه چه فلزی و چه پلاستیکی عمرا بیش از انگشتان دست بشه پیدا کرد .

  • در جستجوی ماشین در جستجوی ماشین (14 بهمن 1396 ساعت 18:56)

    دراشون رو تخته کنید بره بابا با این ماشیناشون دلمون خوشه به خدا

  • فرزاد فرزاد (14 بهمن 1396 ساعت 11:03)

    وقتی سایپا خودروهای کره‌ای مونتاژ میکنه و پراید رو چین براش میسازه و ایرنخودرو نماینده چین و هر جایی هست و پژوهای عهد بوقش رو چین براش میسازه، دیگه چه دلیلی بجز **** و بخوربخور آسمانی برای داخلی سازی وجود داره، بخدا که حداقل نصف مشکلات مردم در بازار خودرو با بسته شدن دو نمایندگی یا به عبارتی دو غول خودروسازی ایران از بین خواهد رفت.