1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. افزایش 2 تا 5 میلیونی قیمت‌ خودرو در بازار

افزایش 2 تا 5 میلیونی قیمت‌ خودرو در بازار

10 اردیبهشت 1393
  • 0

بازار خودرو طی روزهای گذشته با آشفتگی بسیاری مواجه بود به نحوی که نه تنها قیمت ها بالا رفت بلکه بازار باز هم با کاهش عرضه برخی مدل های خودرو مواجه است. این در حالی است که همه ساله پیک تقاضا برای خودرو در ماه های پایانی سال قرار می گیرد، اما امسال در ماه های ابتدایی، افزایش تقاضا رقم خورده است. به گزارش خبرنگار مهر، بازار این روزهای خودرو در پایتخت، حال و روز خوشی ندارد و نه تنها قیمتها بالا رفته است، بلکه محدودیت عرضه نیز برای برخی مدل های خودرو در بازار وجود دارد که همین امر، خود عاملی برای بر هم خوردن بازار شده است. قیمت ها نیز به شدت در این فضا بالا رفته و دلالان نیز طبق معمول وارد عمل شده و مردم را وادار به خرید با قیمت های بسیار بالا می کنند.

پیک تقاضا به اوایل سال 93 منتقل شد

شاید این اولین سالی باشد که بعد از تعطیلات نوروزی، تقاضا برای افزایش قیمت خودرو بالا رفته و مردم سال خود را با خرید خودرو شروع کرده اند، چراکه همواره اوج تقاضا برای خرید خودرو در ماههای پایانی سال رقم می خورده ولی امسال، روزهای پایانی سال، حال و هوای رونق خرید خودرو در سالهای گذشته را نداشته است، و خریدها به آغاز سال جدید موکول شده است.

بررسی های میدانی مهر در بازار نشانگر این است که قیمت انواع خودروها بین 2 تا 5 میلیون تومان افزایش داشته است، به نحوی که پراید که یکی از پرتقاضا ترین خودروها از سوی مردم است، با افزایش قیمت بیش از 2 میلیون تومانی و خودروهای دیگر همچون 206 و پژو پارس نیز با افزایش بیش از 4 میلیونی و گاه تا 5 میلیون تومان مواجه بوده اند.

در این میان، برخی فعالان بازار خودرو معتقدند که بالا رفتن قیمت خودرو طی روزهای گذشته، به دلیل بالا رفتن قیمت کالاها و حامل های انرژی و به تبع آن، نگرانی مردم از گران شدن خودرو دارند و همین امر، تقاضا را برای خرید در بازار افزایش داده است، برخی دیگر نیز معتقدند که جو روانی در بازار است که باعث افزایش تقاضا شده و قیمت ها را به دلیل بر هم خوردن عرضه و تقاضا بالا برده است.

فعالان بازار چه می گویند

فعالان بازار خودرو می گویند که در روزهای گذشته عرضه برخی انواع خودرو نیز در بازار کم شده است و همین امر، با توجه به افزایش تقاضا، باعث بالا رفتن قیمت شده است. نمونه آن نیز پژو پارس و 206 است. در مورد پراید نیز البته داستان برعکس است و بعد از کاهش چند میلیون تومانی پراید ظرف ماههای گذشته، این بار دوباره قیمت رکورد زده است و هم اکنون به 22 میلیون تومان رسیده است.

برخی نیز فکر سوداگری در بازار خودرو را در سر دارند تا شاید با بالا رفتن قیمت ها و آغاز رونق خرید بتوانند قیمت بالاتری را در بازار اعمال کنند و همین جو روانی، هم مردم را به خریداران و فروشندگان خودرو در بازار تبدیل کند. همانند سال 91 که بیشتر اتفاقات قیمتی که منجر به بروز قیمت های بسیار بالا در بازار شد، دلالان، فعالان بازار و حتی مردم کوچه و بازار نیز خود به فروشندگان و خریداران عمده خودرو تبدیل شده بودند.

افزایش 2 تا 5 میلیون تومانی قیمت انواع خودرو

به هرحال اکنون بیشتر خودروها با افزایش قیمت در بازار مواجه بوده اند. به عنوان مثال، پراید 111 به قیمت 22 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است، قیمت پراید 132 مدل 93 نیز معادل 21 میلیون تومان در بازار است.

قیمت 206 نیز 40 تومان است؛ این در حالی است که 206 تیپ 5، در شب عید به قیمت 35 میلیون و 600 هزار تومان عرضه می شد ک اکنون به قیمت 40 میلیون تومانی رسیده است.

قیمت پژو پارس نیز که در ایام پایانی سال، 37 میلیون تومان بود، اکنون به 40 میلیون تومان رسیده است. قیمت 405 نیز که در ایام پایانی سال معادل 28 میلیون تومان بوده است هم اکنون ب 30 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است.

به هرحال، چند روزی است که خودرو در بازار کم و مشتری زیاد شده است، بنابراین قیمت ها سر به فلک گذاشته است. البته به موازات آن، چند هفته ای است که دولت قیمت خودرو را تثبیت کرده است و همین امر، ممکن است منجر به کاهش رغبت خودروسازان برای عرض محصولاتشان باشد تا اینکه شورای رقابت شاید بر تقاضای افزایش قیمت تولیداتشان، صحه گذارد و آنها بتوانند با سود بهترین خودروی خود را به فروش برسانند.

معاون نعمت زاده:خودروسازان کاهش عرض ندادند

البته این موضوع، اگرچه به واقعیت نزدیک است اما غلامرضا شافعی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت آن را رد می کند و در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: هم اکنون تولید خودرو با نرخ رشد خوبی در حال افزایش است و تولید یک گروه خودروسازی به 1800 دستگاه در روز رسیده است.

وی می افزاید: عدم عرضه از سوی خودروسازان هیچگاه صحت نداشت است و تلاطمات قیمتی ربطی به عدم عرضه ندارد، ضمن اینکه اکنون تولید مناسب است و قرار است تا خردادماه، همه تعهدات از سوی خودروسازان پاسخ داده خواهد شد و تمامی افرادی که ثبت نام خودرو و پیش خرید کرده اند، می توانند خودروی خود را تحویل بگیرند.

به گفته مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، تولید خودروی این خودروساز به 2500 دستگاه در روز خواهد رسید و خودروسازان به هیچ عنوان کاهش عرضه نخواهند داد.

فروش نقدی خودروسازان نیز التهاب بازار را کم نکرد

این در شرایطی است که حتی فروش نقدی که از سوی ایران خودرو در روزهای گذشته صورت گرفت نیز نتوانست تقاضای بازار را پاسخ دهد و البته بسیاری از مردم پشت درهای بسته خرید خودرو از این گروه خودروسازی ماندند. در حالیکه مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرد است که سایت برای فروش های نقدی، به صورت دوره ای باز خواهد شد و مردم می توانند بنا بر نیاز خود از آن خرید کنند.

هاشم یکه زارع، البته این وعده را نیز داده است که تولید ایران خودرو افزایش می یابد و امسال، سال خوبی برای مشتریان خواهد بود.

سازمان حمایت مصرف کننده در اغما

در این میان نکته حائز اهمیت، سکوت و عدم دخالت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است که این روزها در کما به سر می برد و هیچ عکس العمل سازنده ای از آن دیده نمی شود. در حالیکه این سازمان اکنون باید وارد عمل شده و با سوداگری در بازار خودرو برخورد کند.

البته چند ماهی است که این سازمان، هیچ واکنشی نسبت به تغییر و تحولات بازار نشان نمی دهد و مردم متضرران اصلی حضور دلالان در تمامی بازارها هستند، چراکه سازمان حامی وجود ندارد و این سازمان به طور کلی، از فرآیند تاثیرگذاری خارج شده است.




نظرات