1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. افزایش تعداد خودروهای ناقص تولید شده به ۷۰ هزار دستگاه

افزایش تعداد خودروهای ناقص تولید شده به ۷۰ هزار دستگاه

3 شهریور 1397
  • 5

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: تعداد خودروهایی که به دلیل کسری قطعات به صورت ناقص تولید و در کف کارخانه‌های سازنده متوقف شده‌اند به حدود ۷۰ هزار دستگاه رسیده است.

آرش محبی‌نژاد اظهار کرد: متاسفانه خودروسازان از پرداخت مطالبات قطعه‌سازان ناتوان هستند و همین موضوع موجب ایجاد مشکل در تامین نقدینگی قطعه‌سازان و تولید قطعات شده است.

 افزایش تعداد خودروهای ناقص تولید شده به ۷۰ هزار دستگاه

وی با بیان اینکه در هفته‌های اخیر تنوع و تعداد قطعاتی که قطعه‌سازان نمی‌توانند تولید کنند بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: یک خودرو از بیش از ۳۰۰۰ هزار نوع قطعه تشکیل شده که در صورت کمبود حتی یکی از این قطعات، خودرو اصطلاحا تجاری نشده و در کارخانه‌های تولیدکننده متوقف می‌شود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: متاسفانه در هفته‌های اخیر وضعیت قطعه‌سازان بدتر شده است و ناتوانی خودروسازان از پرداخت مطالبات قطعه‌سازان نیز مشکلات را تشدید کرده است.

وی افزود: در این شرایط در کوتاه مدت سه اقدام مهم باید صورت گیرد که صنعت خودرو و قطعه‌سازی از این بحران خارج شود که اولین اقدام، پرداخت تسهیلاتی به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به هر یک از شرکتهای بزرگ خودروسازی برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان است.

محبی‌نژاد با بیان اینکه با تغییرات نرخ ارز میزان سرمایه در گردش شرکتهای قطعه‌سازی به کمتر از نصف رسیده است، تصریح کرد: دومین اقدام مهم برای خروج از این وضعیت، عرضه کافی و با قیمت مناسب مواد اولیه عمدتا دولتی همچون فولاد، فلزات رنگین و محصولات پتروشیمی است که متاسفانه قیمت آنها در بازار به شدت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: سومین اقدام کوتاه مدت برای خروج صنعت خودرو و قطعه از این بحران، آزادسازی قیمت خودرو و واقعی شدن قیمت قطعات تحویلی به خودروسازان است. در حال حاضر خودروسازان هنوز قطعات خریداری شده از قطعه‌سازان را با نرخ ارز ۳۲۰۰ تومانی سابق قیمت‌گذاری می‌کنند در حالیکه قطعه‌سازان ارز مورد نیاز را به نرخ‌ آزاد تامین می‌کنند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خاطرنشان کرد: امیدواریم در تعطیلات تابستانی یک هفته‌ای خودروسازان و قطعه‌سازان، بخشی از خودروهای ناقصی که کسری قطعات آنها تامین شده، تکمیل و شاهد کاهش تعداد ۷۰ هزار دستگاه خودروی ناقص متوقف در کارخانه‌های خودروسازی باشیم.

منبع ایسنا


نظرات

  • محراب محراب (4 شهریور 1397 ساعت 13:15)

    آقایان می گفتند که انبارهای خودرو ساز اصلا جایی برای نگهداشتن بیش از 5 هزار خودرو نداره که! که اون هم به خاطر تعطیلات معمولا دپو میشه. اینجوری خودشون خودشون رو لو میدند.

  • غلامعلی غلامعلی (4 شهریور 1397 ساعت 06:16)

    واقعا باید سازمان های نظارتی بهمراه کارشناسان مربوطه بروند وتحقیق جامعی بکنند که واقعا دلیل اصلی کمبودقطعه 70هزار خودرو هست یا نه احتکار کرده اند..وقتی چند ماه هست نه خودروهای تکمیل وجه شده را تحویل میدهند ونه دعوتنانه هایی که باید میفرستادند را هنوز نگداشتن تا پس از افزایش قیمت دعوتنامه های گذشته را با قیمت جدید ارسال کنند مشخص هست کمبود قطعه توجیه هست ودلیل اصلی اینه که خودروها احتکار شده تا پس از کمبودعرضه شدید خودرو در بازار و دلال بازی خودروسازان قیمت ها را اونقدر دربازار آزاد را نمایندگی های آزادکار و دلالان محترم ایران خودرو وسایپا بالاببرند که افزایش قیمت منطقی بنظر برسد...چاره کار فعال شدن جدی نظارت میدانی آنهم بصورت تخصصی میباشد البته اگر در این قسمت هم انسانهای مومن و پاکدست ورود پیدا کنند..

  • اس اس (3 شهریور 1397 ساعت 18:21)

    مردم میخوای گول بزنید ****************** مگه شما کی درخواست قطعه دادید و کی تولید کردید تا اخر سال که همون قطعات نرخ قبلی باید باشه مگه انبار قطعه ندارید ................

  • رضایی رضایی (3 شهریور 1397 ساعت 14:33)

    وقتی یه خودرو ملی داریم که همه چیسش تو ایران تولید میشه مثل سمند که فقط تو تبریز 8 هزارتا ناقص تولید کردن و احتکار کردن چه انتظاری هستش چون این دو خودروساز دولتی هستند و از خودشونن و سودش به جیب مدیرانشون میره یعنی سودش از سود تعیین شده بیشتره یه رانت ایجاد کرده براشون تا بدون تخلف این پولو آقایان به جیب بزنن بدون بازخواست.

  • امیر امیر (3 شهریور 1397 ساعت 12:43)

    70 هزارتا؟؟؟؟
    ناقص یا احتکار شده؟؟؟؟
    خودتون دست پیش گرفتید که کسی دستگیرتون نکنه...