1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. چه کسی قیمت خودروهای وارداتی را تعیین می‌کند؟

چه کسی قیمت خودروهای وارداتی را تعیین می‌کند؟

31 خرداد 1393
  • 0

در حالی که تمرکز مردم و مسوولان بر قیمت خودروهای داخلی است، برخی واردکنندگان خودرو محصولات خود را به قیمت دلخواه عرضه می‌کنند.

تا پیش از ورود شورای رقابت به عرصه قیمت‌گذاری خودرو در سال 1390 قیمت خودروهای داخلی و خارجی از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌شد.

در آن زمان سازمان حمایت علاوه بر تعیین قیمت‌ها، وظیفه نظارت بر عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو را نیز بر عهده داشته و با تخلفات احتمالی این شرکتها برخورد می‌کرد.

با این حال از اواخر سال 90 و با ورود شورای رقابت به حوزه قیمت‌گذاری خودرو، موضوع تعیین قیمت خودروهای وارداتی و نظارت بر عملکرد واردکنندگان بعضا به فراموشی سپرده شده است.

در دو سال اخیر واردکنندگان خودرو فارغ از نظارت‌های پیشین قیمت محصولات خود را به نرخ دلخواه تعیین و به بازار عرضه کرده‌اند که نمونه روشن آن سوءاستفاده‌های کلان واردکنندگان خودرو از جهش‌های قیمتی نرخ ارز در سال 91 بود.

در دولت جدید نیز اگرچه شورای رقابت همچنان وظیفه قیمت‌گذاری خودرو را بر عهده داشته و قیمت‌های جدید خودروهای داخلی را اخیرا اعلام کرده است اما این شورا همچنان درباره قیمت خودروهای وارداتی ساکت است.

این در حالی است که به گفته این شورا، خودرو جزو کالاهای انحصاری است و طبیعتا شورای رقابت علاوه بر خودروهای داخلی باید بر قیمت خودروهای خارجی و عملکرد واردکنندگان خودرو نیز نظارت کند. این وضعیت در حالی است که برخلاف تصور رایج، سهم فروش خودروهای خارجی در ایران بالا است به‌گونه‌ای که سال گذشته 35 درصد فروش بازار خودروی ایران مربوط به خودروهای وارداتی بود.




نظرات