1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. آیا بنزین وارداتی واقعا یورو 4 است؟

آیا بنزین وارداتی واقعا یورو 4 است؟

8 تیر 1394
  • 0

عضو کمیسیون انرژی با رد ادعای سخنگوی کمیسیون انرژی درباره مهر تایید این کمیسیون بر مطابقت بنزین وارداتی با استاندارد یورو 4 گفت: واردات از کشورهایی است که بنزین یورو 4 تولید نمی‌کنند و مشخص نیست چطور می‌توان بنزین یورو 4 از آنها وارد کرد.

مهدی موسوی‌نژاد اظهار داشت:‌ علیرغم اینکه در کمیسیون انرژی از مسئولان وزارت نفت خواسته بودیم، اسناد مربوط به کنترل کیفیت بنزین‌های وارداتی و انطباق آنها با استاندارد یورو 4 را ارائه کنند، اما در آخرین جلسه کمیسیون هم این اسناد ارائه نشد.

وی تصریح کرد: نه سازمان استاندارد به عنوان متولی اصلی نه سازمان محیط زیست و نه خود وزارت نفت تا کنون هیچ سندی مربوط به منطبق بودن بنزین‌های وارداتی با استاندارد یورو 4 به کمیسیون انرژی ارائه نکرده است.

عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: تا قبل از این اطلاعات ما و مستنداتی که از طرق دیگر در اختیار ما قرار گرفته بود، حاکی از آن بود که بنزین وارداتی استاندارد یورو 4 ندارد و آلایندگی قابل ملاحظه‌ای دارد و اگر مسئولان وزارت نفت عکس این را ادعا می‌کنند، باید اسناد خود را در این زمینه ارائه کنند.

وی اظهار داشت: تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه اراک به شدت کاهش یافته و دریافت ریفرمیت از پتروشیمی‌ها متوقف شده است و به همین دلیل واردات بنزین اوج گرفته است و با توجه به اینکه بنزین وارداتی نیز استانداردهای یورو 4 را نیز دارا نیست، بنزین توزیع شده در کشور نمی‌توان استاندارد یورو 4 داشته باشد. چنانکه درباره توزیع بنزین یورو 4 هم وزارت نفت فقط ادعا کرده است و هیچ سندی ارائه نکرده است.

موسوی‌نژاد تصریح کرد: بنزین وارداتی از کشورهایی وارد می‌شود که بنزین یورو 4 تولید نمی‌کنند و مشخص نیست چطور از چنین کشورهای می‌توان بنزین یورو 4 وارد کشور کرد.

وی تأکید کرد: سازمان استاندار موظف شده بنزین وارداتی و توزیعی را به صورت منظم آزمایش و نتایج آن را اعلام کند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است و حتی شنیده می‌شود وزارت نفت اجازه نمونه‌گیری از بنزین‌های وارداتی به سازما استاندارد را نمی‌دهد.

عضو کمیسیون انرژی در پاسخ به پرسشی درباره گفته‌های سخنگوی این کمیسیون درباره تائید کیفیت بنزین‌های وارداتی در کمیسیون انرژی اظهار داشت: نمی‌دانم سخنگوی کمیسیون انرژی بر چه اساسی چنین اظهاراتی را بیان داشته است، چنانکه بعید است ایشان اسنادی را به صورت خصوصی دیده باشد و حتی اگر به فرض بعید چنین اتفاقی افتاده باشد ایشان حق ندارد مطلبی را که در کمیسیون اتفاق نیفتاده به عنوان نظر کمیسیون ارائه کند.

وی تصریح کرد:‌ فضا در این باره نباید سیاسی شود، چرا که مسئله با سلامت مردم سر و کار دارد و مسائل مربوط به سلامت مردم نباید دستخوش مسائل سیاسی شود و اگر کسی قصد دارد، به هر دلیل نهادی را تائید کند، نباید خلاف واقع چیزی را بیان کند.

اخیرا امیری خامکانی سخنگوی کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با سایت وزارت نفت ادعا کرده بود، کمیسیون انرژی مطابقت کیفیت بنزین وارداتی را با استاندارد یورو 4 تائید کرده است.



نظرات