1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. اخذ مالیات جدید از خودروهای وارداتی

اخذ مالیات جدید از خودروهای وارداتی

4 آذر 1394
  • 0

در حالی روز گذشته خبر تغییر نیافتن تعرفه واردات خودرو از سوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که بنا به گفته یکی از اعضای انجمن واردکنندگان خودرو از سال آینده برای مصرف‌کننده خودروهای وارداتی مالیات جدیدی در نظر گرفته شده‌ است. پیش از این واردکنندگان موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بودند حال آنکه طبق تصمیمات جدید شورای سیاست‌گذاری خودرو قرار است مالیات جدایی به نام مالیات بر مصرف‌کننده نیز از واردکنندگان اخذ شود.

هر چند مالیات بر ارزش افزوده، قیمت وارداتی‌ها را تا 9 درصد افزایش می‌داد، اما در طرح پیشنهادی شورای سیاست‌گذاری خودرو، مصرف‌کنندگان باید با در نظر گرفتن قیمت خودرو، مالیات جدیدی به دولت بپردازند. بنابراین تعرفه خودروهای وارد شده به کشور سال آینده تغییر نخواهد کرد، اما متقاضیان این نوع خودروها به‌واسطه «مالیات بر مصرف‌کننده» مجبور به پرداخت هزینه بالاتری خواهند بود.

اما تغییر نیافتن تعرفه واردات بنا به گفته این عضو انجمن واردکنندگان خودرو به‌دلیل تغییر احتمالی عضویت ناظر ایران به عضویت دائم در سازمان تجارت جهانی است. پیش از این قرار بود که تعرفه واردات خودرو بنابر پیشنهاد گمرک جمهوری اسلامی ایران براساس ارزش دلاری و حجم موتور خودرو تعیین شود. پیشنهاد گمرک برای تغییر در تعرفه واردات خودرو به‌دنبال غیرکارشناسی نامیدن معیار لوکس بودن خودروها براساس حجم موتور ارائه شد.

بنا به قانون فعلی، واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به‌دلیل لوکس بودن ممنوع است. با این حال، بسیاری از کارشناسان معتقدند که ملاک لوکس بودن خودرو براساس حجم موتور نه تنها علمی نیست؛ بلکه براساس تجربه کشورهای دیگر در تعیین محدودیت برای ورود خودروهای ارزبر، ملاک کارشناسی ارزش دلاری خودرو است. با این حال، آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد پیشنهاد تغییر تعرفه براساس ارزش خودرو و حجم موتور چندان مدنظر مسوولان نیست. براین اساس تعرفه واردات خودرو در سال آینده براساس تعرفه فعلی اعمال می‌شود. در حال حاضر، مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای خودروهای سواری بنزینی با حجم موتور زیر 2000 سی‌سی معادل 40 درصد و با حجم موتور از 2000 تا 2500 سی‌سی معادل 55 درصد و بالای 2500 سی‌سی نیز 75 درصد است.



نظرات