1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. جزئیات کامل ضوابط جدید قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی

جزئیات کامل ضوابط جدید قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی

28 بهمن 1393
  • 3

وزارت صنعت سرانجام ضوابط جدید قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی را ابلاغ کرد که براساس آن، واردکنندگان خودرو ملزم به قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی براساس این دستورالعمل 14 بندی از ابتدای اسفندماه شدند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت بالاخره به دعواهای قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی خود با شورای رقابت پایان داد و ضوابط تعیین قیمت فروش خودروهای وارداتی را ابلاغ کرد. بر این اساس، از ابتدای اسفندماه تمامی نمایندگی‌ها و واردکنندگان خودرو ملزم به رعایت آن هستند.

یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات ضوابط تعیین قیمت فروش خودروهای وارداتی در گفتگو با مهر گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت ضوابط چهارده گانه‌ای را برای تعیین قیمت فروش خودروهای وارداتی تعیین و به نمایندگی‌ها و واردکنندگان خودرو ابلاغ کرده است.

این دستورالعمل از اول اسفندماه جاری لازم‌الاجرا خواهد بود و قیمت خودروهای وارداتی بر مبنای آن تعیین می‌شود.

به گفته این مقام مسئول در وزارت صنعت، ارزش CIS خودرو، حقوق ورودی شامل حقوق گمرکی و سود بازرگانی، هزینه بیمه شخص ثالث و هزینه بانکی شامل کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تاخیر از جمله موارد لحاظ شده در تعیین قیمت تمام شده خودروهای وارداتی برای فروش به مردم است.

دستورالعمل کامل قیمت خودروهای وارداتی را به شرح زیر است:

در جهت اعمال وظایف سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و همچنین اعمال قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مصوب ۱۳۸۸ بدین وسیله ضوابط تعیین قیمت فروش انواع خودروهای وارداتی جهت رعایت از اول اسفندماه سال ۱۳۹۳ توسط تمامی نمایندگی ها، وارد کنندگان و اطلاع عمومی به شرح زیر اعلام می شود.

قیمت تمام شده شامل:

۱- ارزش CIS خودرو

۲- حقوق ورودی شامل حقوق گمرگی و سود بازرگانی

۳- مابه التفاوت مالیات بر ارزش افزوده دریافتی و پرداختی

۴- عوارض هلال احمر

۵- عوارض مندرج در بودجه سنواتی

۶- هزینه انبارداری، تخلیه و بارگیری و عوارض بندری

۷- هزینه ثبت سفارش

۸- هزینه بازرسی فنی

۹- هزینه استاندارد

۱۰- عوارض وزارت راه و شهرسازی در صورت حمل با ناوگان خارجی

۱۱- کلیه مالیات ها و عوارض شماره گذاری

۱۲- هزینه بیمه شخص ثالث

۱۳- هزینه اسقاط خودروهای فرسوده

۱۴-هزینه بانکی شامل کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تاخیر تادیه دیون قیمت نهایی فروش نقدی به خریداران (بدو احتساب مبلغ ارزش افزوده دریافتی از خریدار) : عبارت است از مبلغ قیمت تمام شده فوق به علاوه ۷ درصد مبلغ قیمت تمام شده که شامل سایر هزینه ها و سود نمایندگی و وارد کننده و ۳ درصد ارزش CIS خودرو بابت گارانتی و ارائه خدمات پس از فروش می باشد. بدیهی است در صورت پیش فروش نمودن یا فروش اقساطی مابه التفاوت برابر دستورالعمل مصوب خواهد شد.

کمتر از یک ماه قبل، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستورالعملی مجوز واردات خودرو را به 35 نمایندگی رسمی فروش خودروهای وارداتی در ایران سپرد. براساس این دستورالعمل، تنها این نمایندگان رسمی اجازه ثبت سفارش و واردات خودرو را دارند.



نظرات

  • محمدماجد محمدماجد (29 بهمن 1393 ساعت 01:23)

    یعنی پول بیشتر باید بدیم

  • آفرین آفرین (28 بهمن 1393 ساعت 22:27)

    یعنی چه شده گران یا زبانم لال ارزان ، خدا بخیر کند .

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (28 بهمن 1393 ساعت 22:05)

    خدا به خیر کند