1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ورود خودرو به ایران سخت تر می شود

ورود خودرو به ایران سخت تر می شود

11 مهر 1393
  • 20

پس از آنکه در پنج‌ماهه نخست سال93 واردات خودرو نسبت به سال گذشته در مدت مشابه دوبرابر شد، چند مساله از قبیل ممنوعیت واردات خودروهای لوکس، لزوم ارایه اسقاط خودرو گریبانگیر واردکنندگان خودرو شد که بازار خودروهای وارداتی را بلاتکلیف کرد.

واردات خودروهای 2500‌سی‌سی به بالا در شهریور امسال ممنوع شد. البته این ممنوعیت در گذشته هم وجود داشت. اما حالا مسوولان سختگیرانه‌تر پیگیر این امر شدند و مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این میان از ممنوعیت ارایه مجوزهای خاص برای واردات خبر داد. این مساله درحالی است که بازار خودروهای وارداتی به‌خاطر این ممنوعیت با رکود سنگین مواجه شد چرا که گذاشتن شرایط سخت برای واردکنندگان بر قیمت این خودروها تاثیرگذار بود و باعث بالارفتن قیمت آنها شد.

در پی اعلام قوانین سختگیرانه‌یی که از جانب دولت اعمال شد، گمرکات ایران شرایطی جدید را تجربه کرد. برخی خودروهای بالای 2500‌سی‌سی پس از اعلام ممنوعیت در گمرک چوب حراج خوردند. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص گفت: دولت در مصوبه اخیر خود تکلیف خودروهای 2500‌سی‌سی که متروکه شده‌اند را هم مشخص کرده و آنان باید مسترد شوند و امکان اخذ مجوز برای ترخیص از گمرک را نخواهند داشت. البته نعمت‌زاده با بیان اینکه در سال جاری حدود 30‌هزار دستگاه خودرو صادر خواهد شد، اظهارداشت: از مردم درخواست می‌کنم خودروهای تولید داخل را خریداری کنند. البته صنعت خودرو هم تلاش خود بر ارایه محصولات با کیفیت به بازار را خواهد داشت. در‌خواست نعمت‌زاده برای خرید خودروهای داخلی و افزایش مالیات بر خودروهای لوکس وارداتی در شرایط نامطلوب بازار خودروهای وارداتی بود. مسعود مرکزی یکی از واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به اینکه شرایط برای واردکنندگان دشوار شده است گفت: با وضعیت موجود که هر روز شرایط برای واردات سخت‌تر می‌شود، این بازار اوضاع خوبی پیدا نمی‌کند. باتوجه به نوسانات ارزی، تبصره13 و اسقاط خودروهای فرسوده بازار در شرایط نابسامان بوده و واردات نیز کم شده است. این فعال بازار در ادامه افزود: باتوجه به مشکلاتی که بر سر راه واردکنندگان است. در شرایط فعلی واردات توجیه اقتصادی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش مالیات بر خودروهای لوکس تاثیری بر بازار این خودروها می‌گذارد گفت: این مساله چندان تاثیری ندارد چراکه هر کس خودرو لوکس سوار می‌شود پول لوکس هم می‌دهد. تنها شاید10درصد مردم لوکس‌سوار هستند، به نظر نمی‌رسد دریافت مالیات برای خودروهای لوکس چندان موثر واقع شود.

وی افزود: زمانی که شرایط را برای واردات خودروهای کره‌یی و ژاپنی سخت می‌کنند، راه را برای چینی‌ها باز می‌کنند. هنگامی که نرخ ارز پایین بود، خودروهای کره‌یی و ژاپنی به‌راحتی وارد می‌شدند و قیمت آنها 70 تا 80میلیون تومان بود. اما در شرایط فعلی و باتوجه به افزایش نرخ ارز و نوسانات موجود قیمت این خودروها در شرایط بلاتکلیفی قرار دارد و برای وارد‌کننده سود زیادی ندارد. مرکزی ادامه داد: در‌حالی‌که با افزایش نرخ ارز قیمت تمام‌شده 206 تا 50میلیون تومان رسید، خودروهای چینی به‌راحتی وارد شدند و با خودروهای داخلی به رقابت پرداختند.

دریافت مابه‌التفاوت بابت اسقاط خودرو فرسوده

مساله دیگر واردکنندگان این بود که ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور در چند ماه اخیر تصمیم گرفت به‌جای دریافت نقدی هزینه اسقاط خودرو از واردکنندگان (حدود دومیلیون‌و500‌هزار تومان به‌ازای هر خودرو) آنها را ملزم به اسقاط خودرو فرسوده و ارایه برگه اسقاط آن کند.

این موضوع باعث شد به‌دلیل کمتر بودن میزان اسقاط خودروهای فرسوده در مراکز اسقاط در مقایسه با تعداد خودروهای وارداتی، تقاضای واردکنندگان خودرو برای خرید برگه اسقاط افزایش یابد که همین موضوع نیز گران‌شدن قیمت خودروهای وارداتی و به‌دنبال آن افزایش هزینه‌های دریافت برگه اسقاط (حدود چهارمیلیون تومان) را به‌دنبال داشته است. به‌همین‌دلیل شرکت‌های واردکننده خودرو در چند ماه اخیر از تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده به خریداران خودداری کرده و خواستار دریافت مابه‌التفاوت هزینه‌های افزایش‌یافته اسقاط خودرو از خریداران شده‌اند.

این موضوع واکنش بسیاری را در پی داشت که نمایندگان مجلس با نمایندگان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این خصوص جلسه‌یی را تشکیل دادند و درنهایت نیز عضو کمیسیون اصل90 مجلس اعلام کرد که شرکت‌های واردکننده خودرو حق دریافت مبلغ اضافی از خریداران خودرو به بهانه افزایش هزینه اسقاط خودروهای فرسوده را ندارند.

به گفته وی، واردکنندگان دلیل این افزایش قیمت را افزایش هزینه اسقاط خودروهای فرسوده می‌دانستند اما این افزایش هزینه نباید در قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی تاثیرگذار باشد.

عضو کمیسیون اصل90 مجلس تصریح کرده که در کمیسیون پس از شنیدن گزارش‌های نمایندگان بخش‌های مختلف دخیل در این موضوع، اعضای کمیسیون تاکید داشتند که طبق قوانین نباید هزینه‌های مربوط به واردات به این شکل بر دوش مصر‌ف‌کننده نهایی بیفتد.

مساله دیگری که باعث نگرانی واردکنندگان شد طرح «مدیریت واردات خودرو» بود که براساس آن واردات خودرو از کشورهای تحریم‌کننده ایران متوقف خواهد شد. در آن صورت ورود خودروهای کره‌یی، ژاپنی و آلمانی که به تحریم‌های امریکا بر ضد ایران پیوسته‌اند و بیشترین حجم صادرات به ایران را دارند نیز متوقف خواهد شد. خودروهای تولیدی این کشورها شامل برندهایی چون هیوندایی، کیا، هوندا، میتسوبیشی و بنز است که هم‌اکنون نیز شاهد ورود آنها به کشور هستیم. در این زمینه فعالان بازار خودرو معتقدند که اجرایی‌شدن این طرح و توقف واردات، افزایش قیمت این خودروها در بازار را به‌دنبال خواهد داشت.

به نظر کارشناسان و فعالان بازار خودروهای وارداتی، قیمت خودروهای وارداتی در جریان عرضه و تقاضا تامین می‌شود و درصورت ممنوعیت واردات برخی از برندهای خودروهای وارداتی شاهد افزایش قیمت‌ آنها خواهیم بود. آنها بر این نظر هستند که باید مشخص شود که اگر واردات خودرو از کشورهایی چون کره متوقف شود آن‌گاه چه خودروهایی جایگزین آنها خواهند شد زیرا از نظر ما جایگزینی برای این محصولات در بازار ایران وجود ندارد. شاید بتوان واردات خودرو از کشوری مثل آلمان را ممنوع کرد اما عملا ممنوعیت واردات از کشورهایی چون کره باتوجه به حجم بالای واردات چندان امکان‌پذیر نیست. ارائه این طرح به وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی اعلام شد که مشاور وزیر چندی پیش در دفاع از افزایش واردات خودرو گفت: واردات خودرو خوب است چون رقابت ایجاد می‌شود.

به نظر نمی‌رسد طرح مدیریت واردات چندان هم برای صنعت خودرو ما مفید باشد چراکه به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت که خودروسازی در 10سال گذشته جزو صنایع زیانده بوده با ممنوعیت واردات خودرو نمی‌تواند به این آسانی هم به سود برسد چرا که اگر صنعت خودرو همچنان در فضای رقابتی نباشد حالا‌حالاها پیشرفتی نخواهد داشت که به سود منجر شود.



نظرات

  • حسین میر حسین میر (18 مهر 1393 ساعت 17:18)

    آقایونی که با رای مردم مسئول شدین و قانون تصویب می کنید، چند نفر از شما خودروی داخلی سوار میشین که این قوانین را تصویب میکنید؟؟ باید از روی مردم خجالت بکشین. شرم بر شما باد

  • شیدای هیوندا شیدای هیوندا (13 مهر 1393 ساعت 13:54)

    متاسفم برای خودمون که حتی نمیتونیم همین کره ایهای نه چندان انچنانی رو هم سوار شیم اونوقت تو افغانستان اخرین مدلهای بنز و بی ام و رو دارن.این اقایون راه پول دراوردن رو خوب یاد گرفتن هربار یک قانونی میذارن برا واردات وکلی به جیب میزنن

    وحید ت وحید ت (26 مهر 1393 ساعت 00:43)

    قبول دارم

  • یوونتوس یوونتوس (13 مهر 1393 ساعت 13:52)

    یعنی با این اوضاع مالی مردم و این قوانین من در آوردی، عملا ما حق انتخاب نداریم. یا خودروی داخل یا هیچ!

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (13 مهر 1393 ساعت 00:34)

    چه خاکشیری شده این مسئله واردات خودرو....

  • حسین معمار حسین معمار (12 مهر 1393 ساعت 20:11)

    خودتون رو خسته نکنید
    اینجا درست بشو نیست

  • مکانیکا مکانیکا (12 مهر 1393 ساعت 14:56)

    اگه واردات خودروهای بالای 2500 سی سی متوقف بشه اختلاف طبقاتی از بین میره..!؟

  • میلادحسنی میلادحسنی (12 مهر 1393 ساعت 09:20)

    سخت تر شدنش واسه آدم های سطح متوسط و فقیر فرقی نمکنه .
    واسه پولدارشم چه فرقی میکنه یکم پول بیشتر می ده میارن واسش.

  • محمد حسنی محمد حسنی (12 مهر 1393 ساعت 07:37)

    اظهارداشت: از مردم درخواست می‌کنم خودروهای تولید داخل را خریداری کنند
    یعنی الان خودشم خودرو تولید داخل سواره یعنی مثل ما پراید داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • علی شیراز علی شیراز (12 مهر 1393 ساعت 01:40)

    هر دم از این باغ بری میرسد ...
    فقط باید گفت متاسفیم...
    ظاهرا تنها در مقام شعار ،ایرانی شایسته ی بهترینهاست ولی در عمل همون پراید هم از سرش زیاده...
    واقعا ما تا کی باید پول زیاد بدیم و ماشین عهد دقیانوسی و از رده خارج سوار شیم...

    سایپا مطمئن....!!!؟؟؟
    راه تو را میخواند... !!!؟؟؟
    این است بدبختی بزرگ ما...

  • امین کردآبادی امین کردآبادی (11 مهر 1393 ساعت 20:07)

    ما هرقدر این تولید کننده های داخلی رو که حمایت میکنیم بجای اینکه پیشرفتی حاصل بشه این ها از این اعتماد سوء استفاده می کنند و مردم رو سر کیسه می کنند.

  • تنبور تنبور (11 مهر 1393 ساعت 18:00)

    اونایی که بخوان راحت میتونن وارد کنن مثل این همه ماشین چهار هزار و 5 هزار سی سی که تا حالا وارد شده

  • سایوکان سایوکان (11 مهر 1393 ساعت 17:40)

    کشور چین چندین سال تمام دروازه های کشورش رو به جهان بسته بود تا از درون خودش رو بسازه و وقتی درهای کشورش رو باز کرد دیدیم که توی اقتصاد قولی شد...حالا ما داریم درهای کشورمون رو روی تمام دنیا میبندیم تا کسی از خارج ماشین نیاره تا محصولات ....خودمون رو به خودمون قالب کنه.این یعنی دنده عقب رفتن.اصلا این روهم قبول ندارم که باعث تجمل گرایی میشه.طرف پول داره دوست داره ماشین خوب سوار بشه...اگر ثروت رو درست تقسیم کنن هیچ وقت اختلاف طبقاتی پیش نمیاد.واقعا متاسفم برای اقتصاد فاسد کشور عزیزم ایران.ببخشید اگر طولانی شد.

  • بهشی بهشی (11 مهر 1393 ساعت 17:31)

    خوبه دبگه کلا وارداتو قطع کنن تا همه برن ماشینای اشغال ایران-چینی بخرن

  • مسعود معمر مسعود معمر (11 مهر 1393 ساعت 11:20)

    پس با این وجود بریم خودروهای گاری ایران خودرو و سایپا رو بخریم تا آقایون ضرر 2000 میلیارد تومنی رو از جیب مردم دربیارن .
    ما اگه به جای ماشین تو ایران خودرو سایپا گاوداری زده بودیم الآن گوشتش ر به تمام دنیا صادر می کردیم .
    نمیدونم چی بگم تو ایران هیچی درست نمیشه نه دولتی نه خصوصی

  • جوانلو جوانلو (11 مهر 1393 ساعت 09:13)

    خوش به حال سایپا و ایران خودرو و پارس خودرو می شه.

  • جوانلو جوانلو (11 مهر 1393 ساعت 09:10)

    اگه عوارض کاهش چشمگیری پیدا کند، ارزش پول ملی هم بالاتر برود، تا ما بتوانیم خودروهای خوب را با قیمت مناسب خریداری کنیم، این خبر نگران کنده است، در غیر این صورت خیر.

  • جوانلو جوانلو (11 مهر 1393 ساعت 09:08)

    با این قیمت دلار و این عوارض بیش از 100 درصدی و سود عجیب و غریبی که وارد کننده ها نوش جان می کنند، می خوام که اصلاً نیاد. هر روز سخت در دیروز.

  • پسرتنها پسرتنها (11 مهر 1393 ساعت 09:08)

    اینکه شما نمی تونین کاری بکنین ملت نباید جواب بدن تعرفه تو همه کشورا بین 20 تا60 برای خودرو های منتاژی هم 15 درصدهههههههه آقای بابک زنجانییی جان

  • پسرتنها پسرتنها (11 مهر 1393 ساعت 09:04)

    فقط همین کم داشتیم به این بهانه قیمت خارجی ها رو ببرن بالا یه پولی دولت کاسبی کنه
    واردات خودرو تو روسیه با تعرفه 30 درصده آقای ویزززززززیررررر نه 120 که الان میشه 200