1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. کاهش 20 میلیونی قیمت خودروهای وارداتی در اثر توافق هسته ای

کاهش 20 میلیونی قیمت خودروهای وارداتی در اثر توافق هسته ای

23 تیر 1394
  • 1

تأثیرات مثبت توافق تاریخی ایران و 1+5 بر سر برنامه هسته‌ای از همان ساعات نخستین دریافت گزارش‌های مثبت مذاکرات پدیدار شده است. افزایش شاخص بورس، کاهش قیمت ارز و طلا و امیدواری به رونق کسب‌وکار و تولید نخستین نشانه‌های این رویداد می‌باشند.

از سویی مدت‌هاست صنعت خودروی کشور و بازار خودرو در انتظار نتایج این مذاکرات بودند و دیدگاه‌های متفاوت و متناقضی نیز درباره تأثیرات توافقات مطرح می‌گردید.

به نظر می‌رسد آزادسازی دارایی ارزی بلوکه شده ایران، باعث کاهش نرخ ارز شده و قیمت خودروهای وارداتی را به شدت کاهش دهد. محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن قطعه سازان خودرو، از کاهش 10 تا 20 میلیونی خودروهای وارداتی در اثر کاهش نرخ ارز خبر داده است.

از سوی دیگر، خودروسازان داخلی با مقاومت در برابر کاهش قیمت‌ها، حتی زمزمه افزایش قیمت به دلیل افزایش کیفیت را نیز مطرح می‌نمایند. حتی رکود بازار و عدم اقبال به خودروهای گران و بی‌کیفیت تولیدی هم باعث تلاش برای بقای آنها در بازار نمی‌شود و شاید باز هم شاهد تغییرات تعرفه واردات برای جلوگیری از رقابتی سالم و فشار روی خودروسازان داخلی باشیم. افزایش تعرفه می‌تواند به دلایل کاهش درامدهای دولت از محل واردات ناشی از کاهش نرخ ارز نیز باشد.

در هر صورت، این تصمیم گیران و اولیای امور هستند که باید برای صنعت خودرو نیز تصمیمی تاریخی اتخاذ کنند. آیا زمان عبور از خودروهای قدیمی، بی‌کیفیت، ناامن، از مد افتاده، تکراری، با کمترین امکانات راحتی، پرمصرف و آلاینده کننده، پر استهلاک و پرهزینه، گران‌قیمت و با خدمات پس از فروش غیرقابل‌قبول و غیره هنوز فرا نرسیده است. قاعدتاً راه‌حل، نمی‌تواند راهکاری یک خطی یا تک‌بعدی نظیر آزادسازی بی قید و شرط واردات یا حمایت بی چون‌وچرا از تولید داخل باشد.

منبع پدال


نظرات

  • حامدصابر حامدصابر (23 تیر 1394 ساعت 14:27)

    امیدواریم قیمت به وضع سابق برگرده وشاهد خبر های بهتری باشیم از این صنعت بیمار