1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. با دستورالعمل جدید امکان سفارشی ‌سازی خودروهای وارداتی حذف شد

با دستورالعمل جدید امکان سفارشی ‌سازی خودروهای وارداتی حذف شد

18 آذر 1396
  • 0

سومین دستورالعمل واردات خودرو در کمتر از یک سال اعلام شد؛ خبری که از سخت‌تر شدن روند واردات خودرو حکایت دارد. بر اساس آخرین دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتبار سفارش‌های ثبت‌شده به نصف تقلیل خواهد یافت و به این طریق به گفته فعالان صنعت خودرو در کنار سخت‌تر شدن واردات خودرو؛ امکان سفارشی سازی با توجه به آپشن های موردنیاز از واردکنندگان گرفته خواهد شد.

 با دستورالعمل جدید امکان سفارشی ‌سازی خودروهای وارداتی حذف شد

اواخر سال گذشته و در اولین گام اواخر سال گذشته و در راستای ساماندهی بازار خودروهای وارداتی وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به حذف شرکت‌های واردکننده متفرقه خودرو که در بازار خودرو به‌عنوان گری مارکت شناخته می‌شوند از لیست واردکنندگان خودرو کرد و به این طریق مجوز واردات خودرو تنها به نمایندگی رسمی داده شد. اما این مجوز نیز چندان دوام نداشت؛ به‌طوری‌که از تیرماه سال جاری ثبت سفارش به روی واردکنندگان رسمی نیز بسته شد تابه این طریق به‌طور کامل شاهد توقف ثبت سفارش واردات خودرو به کشور باشیم.

حال با نزدیک شدن به آخرین روزهای اعتبار سفارش‌های ثبت‌شده متولیان تجاری اقدام به انتشار دستورالعمل جدیدی کردند و بر اساس آن اعتبار ثبت سفارش واردات خودرو را از 180 روز (شش ماه) به نصف رساندن و به این طریق واردکنندگان تنها از زمان ثبت سفارش 90 روز (سه ماه) مهلت‌دارند تا نسبت به ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده اقدام کنند و پرداخت کارمزد حداکثر ظرف 72 ساعت بعد از ثبت سفارش باید انجام شود. این خبر در حالی اعلام شد که با به شماره افتادن مهلت واردکنندگان برای ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده (دی‌ماه)؛ واردکنندگان منتظر خبر باز شدن سایت ثبت سفارش بودند،‌ اما ظاهراً هنوز خبری از باز شدن سایت ثبت سفارش نیست و دست واردکنندگان تا اطلاع ثانوی از سایت ثبت سفارش کوتاه خواهد بود. از سوی دیگر واردکنندگان در حال حاضر باید منتظر تعرفه‌های جدید واردات خودرو نیز باشند و با این شرایط می‌توان گفت داستان ثبت سفارش همچنان ادامه دارد. اما با توجه به دستورالعمل جدید این سؤال مطرح می‌شود که کوتاه شدن مدت‌زمان اعتبار ثبت سفارش واردات خودرو چه تأثیری در واردات خودرو خواهد داشت.

در این خصوص فربد زاوه یکی از کارشناسان صنعت خودرو با اشاره به اینکه پروسه ثبت سفارش ساخت به شرکت‌های خودروساز زمان‌بر است می‌گوید: ازلحاظ تکنیکی ثبت سفارش ساخت به شرکت خودروساز بیش از سه ماه زمان می‌برد و با این شرایط امکان ثبت سفارش ساخت از خودرو از واردکنندگان گرفته خواهد شد، که این به معنی آن است که واردکنندگان باید به موجودی شرکت‌های خودروساز برای واردات بسنده کنند. به گفته این کارشناس صنعت خودرو، پیش‌ازاین و با توجه به اینکه مهلت اعتبار سفارش‌های ثبت‌شده 6 ماه بود، واردکنندگان می‌توانستند اقدام به ثبت سفارش ساخت خودرو به شرکت‌های خودروساز با توجه به آپشن های موردنیاز می‌کردند، اما با توجه به دستورالعمل جدید این امکان از واردکنندگان گرفته‌شده است.

به گفته زاوه، خودروساز امکان دپو کردن خودروهای تولیدی را ندارند و به همین دلیل واردکنندگان به‌ناچار باید قید نیاز بازار را زده و تنها به فکر واردت خودرو باشند، پیش‌ازاین امکان ثبت سفارش ساخت با توجه به آپشن، رنگ در خودروهای وارداتی وجود داشت و دستورالعمل جدید به معنی آن است که حق انتخاب از متقاضیان خودروهای وارداتی گرفته خواهد شد.

این کارشناس خودرو در ادامه به این نکته اشاره می‌کند واردکنندگان تنها در صورتی می‌توانند از این دستورالعمل خارج شوند که بتوانند برای واردات اقدام به باز کردن LC (اعتبار اسنادی) کنند؛ که این روش نیز تنها برای برخی از کشورهای آسیایی امکان‌پذیر است و امکان ثبت سفارش از طریق برای کشورهای اروپایی نیز امکان‌پذیر نیست.



نظرات