1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. پیش‌بینی اثرات احتمالی بر بازار خودرو پس از اظهارات ترامپ

پیش‌بینی اثرات احتمالی بر بازار خودرو پس از اظهارات ترامپ

23 مهر 1396
  • 0

دونالد ترامپ در حالی به روش خود عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام و تصمیم‌گیری درخصوص آینده توافق هسته‌ای را به کنگره آمریکا محول کرده است که کارشناسان بر بی‌اعتنایی بازار خودرو به اظهارنظرهای وی تاکید می‌کنند.

 پیش‌بینی اثرات احتمالی بر بازار خودرو پس از اظهارات ترامپ

خودروسازی ایران جزو اولین صنایعی بود که توانست از ثمرات برجام بهره ببرد و بر این اساس قراردادها و تفاهم‌نامه‌های مشترکی با خودروسازان جهانی منعقد کند حال در شرایطی که قراردادهای خودرویی در حال اجرایی شدن هستند، اظهارات دونالد ترامپ، نگرانی‌هایی را درخصوص آینده قراردادهای خودرویی ایجاد کرده است. با وجود اینکه ترامپ در اظهارات جدید خود ایران را متهم به نقض روح برجام کرده است و بر این اساس در گزارش جدید خود بر عدم‌پایبندی ایران به برجام تاکید کرده است؛ اما کارشناسان خودرویی معتقدند این اظهارات تاثیری در بازار خودرو ایران ندارد؛ چراکه بازار ایران در ارتباط مستقیم و حتی غیرمستقیم با آمریکا نیست که تصمیمات رئیس‌جمهور این کشور بتواند تاثیری در شرایط آن ایجاد کند. در این بین اما کارشناسان نقطه قوت ایران را در شرایط کنونی حمایت همه‌جانبه کشورهای اروپایی از برجام عنوان می‌کنند.

به اعتقاد آنها از آنجا که شرکای صنعت خودرو ایران نیز خودروسازان اروپایی هستند؛ بنابراین تصمیمات یک‌جانبه دولت آمریکا نمی‌تواند در قراردادهای خودرویی برجامی اثری بگذارد. در این مورد سعید مدنی، مدیرعامل پیشین سایپا در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به پشتیبانی و همراهی کشورهای اروپایی از برجام می‌گوید: سخنان ترامپ تاثیری در آینده قراردادهای صنعت خودرو ندارد.

چراکه شرکت‌هایی مانند رنو، پژو و سیتروئن، بنز و... که در حال حاضر قرارداد همکاری مشترک با خودروسازی ما دارند، پیش از ورود به بازار ایران به مواضع دولت آمریکا درخصوص برجام فکر کرده‌اند و بر این اساس قراردادهای محکم و غیر‌قابل‌برگشتی بسته‌اند.

وی با بیان اینکه ایران به‌عنوان یک بازار جذاب برای محصولات این کشورها دارای ارزش‌های اقتصادی بسیار زیادی است، می‌گوید: با وجود این، اظهارنظرهای ترامپ می‌تواند هزینه‌های صنعت خودرو را افزایش دهد؛ چراکه این اظهارنظرها موجب افزایش محدودیت در نقل‌و‌انتقالات مالی خواهد شد بنابراین خودروسازان داخلی برای پرداخت هزینه مواد اولیه و قطعات خود با چالش‌هایی مواجه می‌شوند.



نظرات