1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. قرارداد ایران خودرو دیزل با مرسدس بنز رسمی میشود

قرارداد ایران خودرو دیزل با مرسدس بنز رسمی میشود

26 مرداد 1395
  • 0

معاون وزیر صنعت از رسمی شدن قرارداد ایران خودرو دیزل با بنز در آینده نزدیک خبر داد و اعلام کرد: عملکرد شرکت خودروسازی رنو در ایران باید تغییر کند؛ چراکه با شیوه قبلی ادامه همکاری ممکن نیست.

محسن صالحی‌نیا در نشست خبری خود که در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، با بیان اینکه در طرح احیای صنایع کوچک و متوسط تا امروز ۱۵ هزار واحد و طرح صنعتی به بانک‌ها معرفی شده‌اند گفت: طبق برنامه‌ریزی که اجرای طرح احیای صنایع کوچک و متوسط در نظر گرفته شده است، تا امروز ۱۵ هزار واحد به بانک‌های عامل معرفی اولیه شده‌اند که اگر نسبت آن را بسنجیم ۶۰ درصد از واحدهای معرفی شده مربوط به حوزه صنعت و ۴۰ درصد آن مربوط به حوزه کشاورزی بوده است.

وی افزود: تا امروز به ۱۳۰۰ واحد تسهیلات پرداخت شده است که این تسهیلات معادل ۱۵۰۰ میلیارد تومان ارزش داشته است و در مجموع با تاکیدات شخص رئیس جمهوری به بانک‌های عامل جهت تسریع فرایند پرداخت تسهیلات در صدد این هستیم که واحدهای بیشتری را تحت پوشش این اعتبارات قرار دهیم. صالحی نیا همچنین در خصوص پرداخت کل تسهیلات در حوزه صنعت اعلام کرد: در سه ماهه اول امسال ۲۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به این حوزه پرداخت شده است معادل ۳۰ درصد از کل تسهیلات بانکی کشور بوده از آن جایی که در سال‌های قبل ما نسبت تسهیلات تا ۳۶ درصد برای صنعت را تجربه کرده‌ایم نظرمان این است که می‌توان سهم صنعت را از تسهیلات به ۳۸ درصد برسانیم و در این باره مذاکراتی را نیز از طریق دولت با بانک های عامل در این باره انجام داده‌ایم.

هدف گذاری ۱۰ میلیارد دلاری صادرات صنعتی

صالحی نیا با بیان اینکه میانگین رشد صنعت در حوزه صادرات بدون معیانات نفتی ۲۱.۱ درصد بوده است عنوان کرد: از جمله اقلامی که در حوزه صادرات رشد قابل توجهی داشته است پتروشیمی بوده که این رشد ناشی از سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته که با واقعی کردن قیمت های کالاهای آن و ایجاد محدودیت های وراداتی از طریق ارز مبادله ای بوده که باعث شده تا این صنعت بتواند علاوه بر تامین نیاز سرمایه های داخلی در حوزه صادرات نیز توانسته به رشد مناسبی دست پیدا کند. وی افزود: از میانگین ۲۱.۱ درصد رشد صاردات مجموع صنایع سهم پتروشیمی ۴۰.۴ درصد، صنعت هشت درصد، فرش ماشینی و صنایع دستی ۱۳.۲ دردصد بوده و دیگر محصولات نیز در تقسیم بندی های کوچک تر بخشی از این آمار را شامل می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره هدفگذاری های صادراتی اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان امسال باید به ۱۰ میلیارد دلار صادرات صنعتی برسیم که برای رسیدن این میزان نیاز است تا کالاهایی با تنوع بیشتر را وارد حوزه صادرات کنیم و این در حالی است که مکانیزم های حمایت از صادرات نیز تصویب شده و از طریق سازمان توسعه تجارت در حال اجرا است.

وی ادامه داد: به خاطر حساسیت مسئله صادرات تمامی بخش‌های صنعت مخصوصا انهایی که نقش بیشتری در حوزه صادرات ایفا می کنند به صورت هفتگی مورد رصد قرار می‌گیرند و میزان صادرات آن‌ها و موانع و مشکلات پیش رویشان ثبت می‌شود تا جای ممکن برای تسهیل شرایط و برطرف کردن موانع اقدامات لازم صورت گیرد. صالحی نیا در ادامه با اشاره به تقسیم بندی های صادراتی برای صنایع تصریح کرد: به جز صنایع پتروشیمی صنایع فولاد نیز از سرعت مناسبی برای صادرات برخوردار بوده است و دیگر بخش ها نیز مانند حوزه نساجی، محصولات صنایع الکترونیک، صنایع فلزی، صنایع دارویی و غیره نیز در این هدفگذاری ها جایی دارند و از تنوع بالایی برخوردارند. به عنوان مثال سه میلیارد دلار از صادرات از ۱۰ میلیارد هدفگذاری شده در صنایع غذایی پیش بینی شده است.

عملکرد رنو باید تغییر کند، با شیوه قبلی همکاری ممکن نیست

این معاون وزیر با اشاره به وضعیت قرارداد خودروساز های خارجی در ایران و ادامه همکاری آن‌ها در این صنعت عنوان کرد: متاسفانه قاعده فعلی رنو به عنوان یک خودروساز خارجی در ایران اصلا قابل قبول نیست و باید برای ادامه همکاری تغییراتی را در عملکرد خود ایجاد کند و منطبق با نظرات ما عمل کند. وی افزود: مدیریت ارشد رنو در مکاتباتی که با خود من هم داشتند چهارچوب های کلی توافقات را به عنوان نقشه راه پذیرفته است و در مذاکراتی که با سایپا داشته قرار شد تا یکی از واحد های زیرمجموعه این شرکت داخلی را به عنوان آورده سایپا برای ایجاد یکی شرکت مشارکتی بپزیرد و آن‌ها نیز آورده خود را به تناسب داشته باشند.

صالحی‌نیا افزود: به جز یک سری از محدودیت هایی که در عرضه برخی محصولات دارند، ارزیابی های آن‌ها از آورده های خود و پلتفرم های خود و روش هایی که باید از این پس با آن به مذاکره بپردازند ما امیدوار هستیم تا توافقات خوبی در همکاری های این شرکت خودروساز با خودروسازان داخلی صورت بگیرد.

قرارداد ایران خودرو دیزل با بنز به زودی رسمی می‌شود

در ادامه این نشست خبری وی با بیان اینکه قرارداد ایران خودرو دیزل با بنز سرعت خوبی دارد، عنوان کرد: قرارداد شرکت ایران خودرو با بنز در دو حوزه مشارکتی خدمات پس از فروش و تولید از سرعت خوبی برخودار است و امیدواریم به زودی بتوانیم خبر رسمی شدن قرارداد این دو شرکت را از طریق رسانه ها به اطلاع عموم برسانیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وضعیت واگذاری ایران خودرو عنوان کرد: بر اساس سیاست های مجمع عمومی ایران خودرو و سیاست های کلی کشور واگذاری شرکت‌هایی که از این خودرو ساز اعلام شده اند در حال انجام است ولی تا جایی که اطلاع دارم شرکت ایران خودرو دیزل در این مجموعه قرار ندارد.

ارزانی خودروهای داخلی در بازار صادراتی اجحاف در حق مصرف‌کننده ایرانی نیست

وی همچنین با اشاره به موضوع ارزانی خودرو های داخلی که در خارج از مرزها به فروش می‌رسد، عنوان کرد: در بازار های صادراتی برخی هزینه‌ها مانند مالیات ارزش افزوده و تعرفه‌های برخی قطعات وارداتی حذف می‌شوند و قیمت خودرو متناسب با این‌ها پایین می‌آید که این به عنوان یک مزیت رقابتی در بازار به شمار ‌می رود و به هیچ عنوان اجحاف در حق مصرف کننده داخلی نیست.

صالحی نیا در ادامه با بیان اینکه صادرات خودروهای داخلی با افت خطرناکی مواجه بوده است، عنوان کرد: افت صادرات خودرو کاملا مشهود است که البته این اتفاق ناشی از مواردی چون اتفاقاتی خاص در کشور های هدف مانند کاهش قدرت خرید در آن منطقه و ایجاد جنگ و ناآرامی در آن‌ها است که این آمار را رقم زده است اما با این وجود می توان گفت: که فقط ۳۸ درصد از هدفگذاری برای صادرات خودرو در برنامه صادراتی محقق شده است.

منبع:ایسنا



نظرات