1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. فردا، امضای قرارداد جدید خودرویی با فرانسوی‌ها

فردا، امضای قرارداد جدید خودرویی با فرانسوی‌ها

15 مرداد 1396
  • 2

بعد از گذشت 10 ماه از توافق ایدرو و رنو برای انعقاد قراردادی جدید در حوزه خودروسازی فردا این قرارداد با حضور وزیر صنعت، مدیرعامل ایدرو و مقامات شرکت رنو به امضا خواهد رسید.

امضای قرارداد جدید خودرویی با فرانسوی‌ها

خودروسازان فرانسوی مهرماه سال گذشته بود که به دومین توافق شیرین خود با ایرانی‌ها دست پیدا کردند که براساس آن یک شرکت جوینت ونچر برای تولید محصولات مشترک در ایران تولید خواهد شد که 40 درصد سهام آن متعلق به ایدرو و 60 درصد آن متعلق به رنو است. آورده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این همکاری مشترک، سایت خودروسازی بن‌رو بوده و رنو نیز نسبت به انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری اقدام خواهد کرد.

همچنین ظرفیت اولیه تولید کارخانه مشترک رنو و ایدرو سالانه 150 هزار دستگاه تعیین شده که در آن دو خودروی سیمبل و داستر جدید به‌عنوان اولین محصولات در سال 2018 در این کارخانه به تولیدمی‌رسند. نکته قابل توجه این قرارداد را باید همکاری ایدرو با رنو دانست به نحوی که قرار بر این شده تا رنو بدون مشارکت ایران خودرو و سایپا و به طور مستقل به تولید محصولات خود در ایران اقدام کند. با توجه به سهم 60 درصدی رنو در این قرارداد جوینت ونچر، این شرکت فرانسوی مرکز تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود را به طور مستقل از ایران‌خودرو و سایپا در ایران ایجاد خواهد کرد.

البته این قرارداد جدید در دو فاز پیش بینی شده به نحوی که در فاز اول تولید 150 هزار خودرو در سال و در فاز دوم 300 هزار خودرو تولید می‌شود. در مجموع با احتساب قراردادهای قبلی مانند ال 90 و ساندرو حجم تولید این شرکت در ایران به 500 هزار دستگاه در سال خواهد رسید.ناگفته نماند رنو در قرارداد گذشته خود با دو شرکت ایران خودرو و سایپا قرار بود سالانه 150 هزار دستگاه خودرو را در ایران خودرو و سایپا تولید کند و در کنار این موضوع یک سایت مستقل با تولید 200 هزار دستگاه خودرو در کشور راه اندازی نماید اما با وجود مقدمات این کار این موضوع اجرایی نشد.

لبته در اسفند ماه سال گذشته توکلی به عنوان رئیس هیات مدیره سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در گفت وگو با تسنیم با بیان اینکه حدود 20 سال پیش این شرکت‌های خارجی به ایران آمدند و قراردادهای محرمانه منعقد کردند، گفته بود: مجلس شورای اسلامی در سال‌های 83 و 93 تحقیق و تفحص‌هایی را از صنعت خودرو انجام داد و در نهایت براساس این تحقیقات مشخص شد که تمام وعده‌ها در قراردادهای گذشته دروغ بود و هیچ انتقال تکنولوژی انجام نشد. امروز هم با همین حرف‌ها که قراردادها محرمانه است بیم آن می‌رود خسارت‌های گذشته تکرار شود.

توکلی با اعلام اینکه "با این قراردادها ما یک بازار انحصار کشیده و باتعرفه را در اختیار شرکت‌های فرانسوی قرار می‌دهیم"، گفت: در گذشته محرمانه بودن قراردادها را بهانه کرده و حاضر به اعلام جزئیات نبودند که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس در سال 83 مشخص شد که آن قراردادها چقدر ایراد داشتند، حتی در آن مقطع به یکی از مدیران خودروساز گفته شد "براساس قرارداد باید صادرات انجام می‌شد، اما چرا این موضوع اجرایی نشده است؟" گفت "این موضوع یک آرمان بود و ما نمی‌خواستیم عمل کنیم.

وی با ابراز اینکه "امروز ما به محرمانه بودن قراردادهای جدید خودرویی اعتراض داریم"، تصریح کرد: با اسنادی که در اختیار داریم در قرارداد رنو به‌دنبال تعقیب قضایی هم هستیم.

در حال حاضر با وجود تمام انتقادات وزیر صنعت با اعتقاد بر اینکه در این قرارداد تمام چکش کاری ها انجام شده فردا این قراداد را به امضا نهایی خواهد رساند.



نظرات

  • محمد محمد (15 مرداد 1396 ساعت 23:58)

    بهتر تا رقابت نباششه هیچ چیز تغییر نمیکنه خودرو سازها بنام دنیا هم بخاطر وضعیت پرتنش و ریسک بالا حاضر به حضور در ایران نیستند آن موقع یه سری میشینند فقط انتقاد میکنند!تازهاز اشغال های چینی که بهتر هست . تولیدات داخلی که همه چینی شده!الان تو بازار تو تولید داخل همه تاکیید دارند که کیفیت رنو از همه بهتره فقط آبشن نداره

  • میثم میثم (15 مرداد 1396 ساعت 21:02)

    ایشالا زودتر امضا کنن و تولیداتش هر چه سریع تر بیاد تو بازار تا فرغون سازای جاده مخصوص شاخشون بشکنه این غرور بی جاشون بی احترامیاشون دزدیاشون کلاه برداریاشون تموم بشه ٨٠ میلیون نفر گروگان این دوتا شرکت شدن برا هیچ و پوچ