1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. خدمات پس از فروش خودروهای هیبریدی در ایران

خدمات پس از فروش خودروهای هیبریدی در ایران

13 تیر 1394
  • 0

تعیین حداقل تعرفه برای واردات خودروهای هیبریدی در حالی با استقبال شرکت های واردکننده خودرو مواجه شده، که در حال حاضر موضوع خدمات پس از فروش این خودروها به عنوان یک دغدغه اصلی مطرح شده است.

در این میان عمده نگرانی ها بابت واردات غیر رسمی برخی از این خودروها است که در نوع خود می تواند مشکلات متعددی را برای مصرف کنندگان ایجاد کند. هر چند که واردکنندگان رسمی مدعی ستند که توان ایجاد زیرساخت های لازم جهت ارائه خدمات پس از فروش به خودروهای هیبریدی را دارند، اما بیشترین نگرانی آنها ایجاد ذهنیت روانی منفی از بابت ناتوانی واردکنندگان غیر رسمی در ارائه این نوع خدمات است.

اگر چه طی یک سال گذشته دولت به منظور کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست محیطی تعرفه واردات خودرو های هیبریدی را در دستور کار قرار داده، اما تاکنون راهکار اساسی برای ارائه خدمات پس از فروش تخصصی به خودروهای هیبریدی ارائه نشده است.

با این همه ورود خودروهای هیبریدی به کشور آغاز شده و مدل های متنوعی از این خودروها یکی پس از دیگری در حال ورود با بازار ایران هستند. طی ماههای گذشته در ابتدا لکسس CT200h وارد شد و تویوتا کمری، بنز S400 و ب ام و i8 خودرو هایی بودند که وارد بازار خودروهای هیبریدی کشور شدند و با استقبال مشتریان ایرانی مواجه شدند.

با اینکه در حال حاضر دارندگان این نوع خودرو ها محدود هستند اما به نظر می رسد با وجود مشوق های دولت در آینده ای نه چندان دور شاهد تردد هیبریدی ها در سطح کشور بخصوص کلان شهر ها باشیم و وجود زیر ساخت هایی در زمینه خدمات پس از فروش و پشتیبانی فنی این نوع خودرو ها امری ضروری است.

همانطور که در ماده چهار قانون حمایت از مصرف کنندگان الزام به رعایت حقوق مصرف کنندگان در واردات خودرو سواری تاکید شده و ارائه خدمات به مصرف کنندگان از سوی فروشندگان خودرو الزامی است و مطابق این قانون تمام عرضه کنندگان اعم از تولیدکنندگان و وارد کنندگان کالاهای سرمایه ای از جمله خودرو مکلف به ارایه سرویس و خدمات پس از فروش هستند ولی به نظر می رسد در رعایت این قانون در مورد خودرو های هیبریدی چندان الزامی به واردکنندگان و تولیدکنندگان نمی شود.

با این همه برخی از واردکنندگان رسمی و نمایندگان انحصاری خودروسازان بزرگ دنیا در ایران از هم اکنون تلاش هایی را برای ایجاد زیرساخت های مناسب در بخش خدمات پس از فروش خودروهای هیبریدی آغاز کرده اند که می تواند آغاز راه یک حرکت جدید در این زمینه باشد. امری که به نظر می رسد به هیچ وجه در توان واردکنندگان غیر رسمی نباشد و از این حیث دستگاههای ذی ربط باید با نگاه ویژه ای به آن توجه نشان دهند.

به عنوان مثال چندی پیش سازمان آتش نشانی استان تهران جهت آموزش نیروهای خود در خصوص اتفای حریق خودرو های هیبریدی از واردکنندگان و تولید کنندگان درخواست کرد تا نسبت به آموزش آتش نشانان همکاری کنند ولی به جز نماینده انحصاری تویوتا در ایران سایر واردکنندگان و تولیدکنندگان خودرو گام مثبتی در این زمینه بر نداشته اند.

این در حالی است که حرکت در این مسیر نیازمند اتخاذ سیاست های الزام آور بوده و در گام نخست واردکنندگان رسمی باید از آن تبعیت کنند. زیرا خدمات رسانی به این نوع خودروها در گام نخست نیازمند ارائه آموزش های لازم به دستگاههای امداد رسان است.



نظرات