1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. هزینه بسیار بالای صدور سند محضری در معاملات خودرو

هزینه بسیار بالای صدور سند محضری در معاملات خودرو

18 اردیبهشت 1396
  • 2

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل با اشاره به بالا بودن هزینه صدور سند محضری در معاملات خودرو، گفت: برای حل این مشکل در حال رایزنی با مجلس و پلیس راهور هستیم.

 هزینه بسیار بالای صدور سند محضری در معاملات خودرو

سعید مؤتمنی اظهار داشت: تا سال 85 مشکلی در زمینه صدور سند خودروها و جابجایی خودرو نداشتیم و تعویض پلاک با هزینه پایینی انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر افزایش هزینه صدور سند باعث ایجاد مشکلاتی برای فروشندگان و خریداران خودرو در بازار شده است، افزود: هزینه سند زدن در محضر برای خودرویی مانند لندکروز 5 میلیون تومان است، در حالی که نمایشگاه‌دار در فروش این خودرو سود یک میلیون تومانی را کاسب می‌شود و به همین دلیل اگر بخواهد در زمان خرید خودرو از صاحب اولش، تغییر نام و صدور سند انجام دهد، با توجه به بالا بودن هزینه سند زدن، این کار برای او صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

وی با اشاره به نامه‌نگاری‌های انجام شده از سوی اتحادیه نمایشگاه‌داران با پلیس راهور، گفت: از پلیس خواستیم تا معاملات مربوط به خرید و فروش خودرو ثبت شود و هزینه محضری نیز کاهش یابد.

مؤتمنی تصریح کرد: بالا بودن هزینه صدور سند در محضر باعث شده که تعویض پلاک خودرو با تأخیر انجام شود و در همین مدت ممکن است تخلفاتی به نام صاحب پلاک ثبت شود و مشکلاتی را برای او به همراه داشته باشد. در حالی که اگر هزینه صدور سند کاهش یابد، پلاک خودرو سریع تغییر خواهد کرد و دیگر مسئولیتی متوجه فروشنده نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون هزینه صدور سند برای پراید در محضر 500 هزار تومان است، گفت: سود فروش یک پراید 22 میلیون تومانی، حدود 100 هزار تومان است و در این شرایط، پرداخت هزینه 500 هزار تومانی برای واسطه‌های خرید و فروش به صرفه نیست.

به گفته وی، هزینه نقل و انتقال سند برای پراید در سال 88 حدود 50 تا 60 هزار تومان بوده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران با تأکید بر اینکه برگ سبز خودرو به منزله سند خودرو محسوب می‌شود، گفت: نیازی به صدور سند دیگری از سوی محضر نیست و برای رفع این مشکل در حال رایزنی با مجلس و پلیس راهور هستیم.

وی با بیان اینکه معاملات خودرو باید مکانیزه شود، گفت: از پلیس خواستیم تا نمایشگاه داران خودرو که دارای پروانه هستند را در موضوع خرید و فروش خودرو دخالت دهند و معامله خودرو توسط این افراد انجام شود.

وی با تأکید بر لزوم صدور کد رهگیری برای معاملات خودرو، گفت: استفاده از این روش باعث کاهش فساد در بازار خودرو خواهد شد.

منبع : ایران جیب



نظرات

  • آرش آرش (18 اردیبهشت 1396 ساعت 20:42)

    واقعا هزینه ها در محضر زیاد و بدور از انصاف و منطق است و فقط خرج بر روی مردم گرفتار را تحمیل میکند . ضمن اینکه واقعا هیچگونه نیازی به این ثبت در محضر نیست . کاش دولت کمی هم به فکر راحتی مردم بود به جای جیب خود .

  • رسول رسول (18 اردیبهشت 1396 ساعت 14:52)

    وقتی در سال 88 پنجاه هزار بوده، با توجه به قاعده ی رشد 1000 درصدی تمام قیمتها در طی 4 سال دقیقااااا همون 500 هزار تومان میشود