1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. دلالان دیگر در واردات خودرو معلولان نقشی ندارند

دلالان دیگر در واردات خودرو معلولان نقشی ندارند

7 مرداد 1394
  • 0

از سال گذشته زمزمه ورود دلالان و واسطه گران برای خرید امتیاز واردات خودرو معلولان و سوء استفاده از وضعیت نه چندان مناسب اقتصادی این افراد از گوشه و کنار شنیده و گه گاه با اعتراضات فعالان این حوزه همراه شد؛ این حضور به حدی گسترش یافت که در نهایت سازمان بهزیستی حدود یک ماه گذشته برای کوتاه کردن دست واسطه‌ها و دلالان این طرح را متوقف کرد.

براساس شاخص‌هایی چون شدت و نوع معلولیت، گواهینامه و غیره به 4700 نفر از معلولان توسط بهزیستی تسهیلات واردات خودرو ارائه شد، اما متاسفانه در سال 93 با انتشار شایعه باطل شدن حق امتیاز واردات خودروهای معلولان تا پایان همان سال، پای دلالان و واسطه‌ها به این جریان باز شد.

دلالان با سوء استفاده از وضعیت نه چندان مناسب اقتصادی این افراد با پرداخت مبالغ ناچیز چهار تا پنج میلیون تومان، تسهیلات امتیاز 30 میلیون تومانی که این مبلغ با در نظر گرفتن تسهیلات شماره گذاری تا سقف 50 میلیون تومان افزایش می‌یافت را از آنها سلب می‌کردند که با این اقدام معلولان عملا از این امتیاز قانونی خود بی‌بهره می‌مانند.

در چنین شرایطی سازمان بهزیستی برای کنترل اوضاع و جلوگیری از تضعیف حقوق معلولان به دست دلالان از حدود یک ماه گذشته واردات این خودروها را متوقف کرد. نحوی‌نژاد، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در این باره گفت: طی بررسی‌های صورت گرفته متوجه شدیم در حالی از میان 4700 معلول واجد شرایط واردات خودرو تنها 200 نفر اقدام به واردات کرده‌اند که حدود 90 درصد این افراد نیز فاقد تمکن مالی بودند.

نحوی نژاد افزود: زمانی که معلول قادر به استفاده از این تسهیلات و امتیازات 50 میلیون تومانی نبود، عملا امتیاز خود را با مقدار بسیار ناچیزی به دلالان واگذار می‌کرد و در حقیقت حق و امتیاز واگذار شده به معلول به جیب دلالان ریخته می‌شد.

وی در ادامه از تصحیح فرآیند واردات خودروهای مناسب‌سازی شده خبر داد و با تاکید برآنکه حداکثر تا یک ماه آینده تکلیف نهایی می‌شود گفت: در فرآیند جدید واگذاری این خودروها تنها آن دسته از معلولینی که تمکن مالی دارند حق واردات خودرو از خارج به داخل را داشته و آن دسته از معلولینی که فاقد تمکن‌های لازم هستند نیز با واگذاری امتیاز خود به خودروسازان داخلی و با استفاده از معافیتهای موجود، خورو داخلی مناسب سازی شده را دریافت خواهند کرد.

نحوی نژاد هم چنین در ارتباط با آن دسته از افرادی که پیش از توقف این طرح با ثبت سفارش، قصد واردات خودرو داشتند گفت: برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای این دسته افراد با هماهنگی با پلیس اینترپل مقدمات ورود این خودروها را فراهم و ممانعت ورود آنها را لغو کردیم.

وی در پایان با تاکید برآنکه این امتیازها باطل نخواهند شد؛ اظهار کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری تمامی 4500 معلولی که از این تسهیلات و امتیازها برخوردار بوده و تاکنون موفق به استفاده از آن نشده‌اند؛ درصورت تمکن مالی از طریق واردات خودرو و در صورت عدم تمکن مالی نیز از طریق هماهنگی با خودرو سازان داخلی، خودرو مناسب سازی شده خود را دریافت کنند.

منبع ایسنا


نظرات