1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. با چراغ سبز مجلس به خودروسازان، قیمت خودروها تا 20 میلیون افزایش یافت

با چراغ سبز مجلس به خودروسازان، قیمت خودروها تا 20 میلیون افزایش یافت

21 مرداد 1397
  • 16

به دنبال سخنان اخیر یکی از نمایندگان مجلس در خصوص آزادسازی قیمت خودرو و چراغ سبز مجلس به خودروسازان، بازار خودرو دوباره دچار تنش شد و با تغییر مسیر بازار، موج شدیدی در افزایش قیمت خودرو در بازار کلید زده شد.

 با چراغ سبز مجلس به خودروسازان، قیمت خودروها تا 20 میلیون افزایش یافت

قیمت خودرو از پنج شنبه هفته گذشته حدود 10 درصد افزایش داشته و امروز وارد کانال 15 درصد شد و پیش بینی می شود این افزایش قیمت ها، طی امروز و فردا ادامه داشته و به 20 درصد در بازار برسد.

در شرایطی که بازار خودرو طی دو هفته اخیر به ساحل آرامش رسیده بود و با حرکت در مسیر افت قیمت می رفت که حاشیه قیمت یک ماه اخیر به صفر برسد، مصاحبه رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی و طرح خروج شورای رقابت از جریان قیمت گذاری، بازار خودرو را دچار شوک جدیدی کرد و قیمت خودروهای داخلی متاثر از این اظهارات در آخرین روز هفته گذشته، سیر صعودی به خود گرفت به طوری که روز گذشته پراید 111 به قیمت 30 میلیون و 500 هزار تومان در بازار فروخته شد.


پراید 30 میلیونی؟!


سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با اشاره به واکنش شدید بازار خودرو به طرح آزادسازی قیمت خودرو اظهار داشت: طی دو سه روز گذشته قیمت خودروها بین 6 تا 20 میلیون افزایش داشته به طوری که قیمت پژو پارس TU5 که در هفته گذشته به 60 میلیون رسیده بود با افزایش 10 میلیونی به 70 میلیون، پژو 405 با افزایش 7 میلیون تومانی به 49 میلیون، پژو 2008 با 15 میلیون افزایش به 195 میلیون و دنا پلاس اتومات با افزایش 14 میلیونی به 84 میلیون، پژو 206 تیپ 2 با 6 میلیون و 500 به 50 میلیون و 500 و سراتو با افزایش 11 میلیونی به 180 میلیون در بازار رسیده است.

به گفته وی، وضع موجود بر قیمت خودروهای مونتاژی شرکتها نیز تاثیر گذاشته به طوری که طی دو سه روز اخیر قیمت هایما S7 از 154 میلیون به 170 و اچ سی کراس از 60 به 70 میلیون تومان افزایش داشته است.

موتمنی علت وضعیت کنونی را انحصار در بازار خودرو دانست و گفت: در شرایطی که نزدیک به 90 درصد بازار خودرو در اختیار محصولات دو شرکت است با هر گونه محدودیت در عرضه و وقفه در تامین نیاز بازار، قیمت خودرو در بازار دچار چنین شرایطی می شود چرا که در بازار خودرویی وجود ندارد و خودروها روزانه توسط شرکتها به بازار تزریق می شود.

 با چراغ سبز مجلس به خودروسازان، قیمت خودروها تا 20 میلیون افزایش یافت

وی با توجه به واکنش بی دلیل شرکتها به بسته جدید سیاست ارزی دولت وعدم اختصاص ارز دولتی به شرکتهای خودروسازی، وضعیت بوجود آمده در بازار خودرو را ناشی از نبود نظارت بر بازار دانست و گفت: متاسفانه خودروسازان زودتر از موعد به تصمیم جدید ارزی دولت واکنش نشان دادند و هم اکنون با بر هم زدن بازار خودرو، موجب سیر صعودی قیمت ها در بازار شدند و در این میان طرح خروج شورای رقابت از جریان قیمت گذاری خودرو بر وضعیت موجود دامن زده و موجب افزایش شدید قیمت خودرو در دو سه روز گذشته شده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو افزود: در شرایطی که محصولات کنونی شرکتها همچنان با دلار 4200 تومانی است و قرار است در آینده با دلار بازار آزاد تولید شود چرا از هم اکنون باید بازار قیمت خودروها بهم بخورد؟ بی شک وضعیت موجود حاکی از نبود نظارت دستگاههای متولی بر بازار خودرو است.


نیاز روزانه بازار خودرو فقط از کانال شرکتها تامین می شود/ در بازار خودرویی وجود ندارد


موتمنی تصریح کرد: در حال حاضر نیاز روزانه بازار خودرو به صورت خودروهای کارتکسی از کانال شرکتها وارد بازار می شود و در دست واسطه ها، خودرویی وجود ندارد و صرفا زیر مجموعه های شرکتها نیاز بازار را تامین می کنند که همگی نیز به صورت کارتکس است.

وی تاکید کرد: با شرایطی کنونی حاکم بر بازار خودرو و عدم عرضه خودرو و نبود نظارت بر بازار، پیش بینی می شود سیر افزایش قیمت خودرو طی امروز و فردا به 30 درصد برسد.


در فقدان حضور دستگاههای نظارتی افزایش قیمت خودرو لحظه ای شد


وی عدم عرضه و نبود نظارت را عامل ایجاد تنش در بازار خودرو اعلام کرد و گفت : صحبت های اخیر یکی از اعضای کمیسیون صنایع در خصوص آزادسازی قیمت خودرو موجب افزایش لحظه ای قیمت در کل بازار داخلی ها شده است در حالی است شورای رقابت تنها بر قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومانی نظارت داشت اما طرح این موضوع بر کل بازار خودروهای داخلی تاثیر گذاشته است به طوری که کوتاهی در عرضه خودروهای بالای 45 میلیونی نیز در بازار این دست خودروها نیز تاثیر مضاعفی گذاشته است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران با اشاره به اینکه از ابتدای امسال، 80 درصد قیمت خودرو افزایش یافته است، گفت: در این وضعیت که می رود افزایش قیمت خودرو به 100 درصد برسد، نهادهای نظارتی کجا هستند مگر می شود در عرض دو ساعت قیمت هر خودرویی 10 تا 15 میلیون افزایش یابد.

موتمنی با اشاره به تبعات منفی آزادسازی قیمت خودرو در وضعیت کنونی انحصار در بازار به طرح چند پرسش در این زمینه پرداخت و خاطرنشان کرد: آیا با خروج شورای رقابت ، بازار خودرو از حالت انحصار خارج می شود و قیمت خودرو تک نرخی می شود ؟ آیا در شرایطی که خودرویی به بازار عرضه نمی شود و انحصار بازار در اختیار دو شرکت است، عرضه و تقاضا می تواند تعیین کننده قیمت خودرو و رفع حاشیه قیمت در بازار باشد ؟



نظرات

  • وحید وحید (22 مرداد 1397 ساعت 12:01)

    نماینده کجا بود! همش فرمایشیه

  • امین امین (22 مرداد 1397 ساعت 02:21)

    اگه مردم فریب مثل همیشه فریب این ------- رو نخورن. به طور قطعی . ورشکستگی ایران‌خودرو و سایپا تا آخر سال معلومه. البته دولت بعد از صادرات نفت. دومین درآمدش از خودرو هست ‌‌‌ی نقشه شوم در ذهن دارن . شک نکنید.

  • بینام بینام (21 مرداد 1397 ساعت 19:47)

    چقدر مردم ایران ساده لو هستند.بابا هر چه خودرو گران شود ،منفعت اشخاص حکومتی ودولت بیشتر خواهدشد.با این محشر کبرا نبود ارز ،سردمداران بایست از یک راهی پول هاشونو که داره کم میشه و درآمد ماهانه شان را تامین کنند،و تنها راه آن جیب مردم هست.تا جایی که مردم برای یک قرص نان حاضر به دادن جانشان شوند

  • بهلول نادان بهلول نادان (21 مرداد 1397 ساعت 19:23)

    کدخدا : این تو بمیری از اون تو بمیری ها نیست

  • محمد محمد (21 مرداد 1397 ساعت 17:42)

    ای ملت فهیم.ای ملت نمونه که هیچ کجای دنیای مثل شما پیدا نمیشه. خوب نخرید.نخرید تا ارزون شه برای یکبارم که شده به خودتون بیاید.تا کی این رفتار زشتو میخایم ادامه بدیم.یه عده میبینن این ملت هوشیار نیستن و ساعتی قیمتهارو میبرن بالا.نخرید تا بفهمن.واقعا تا کی میخاید این صف کشیدنارو ادامه بدید؟؟!!!بخدا قسم که اگه این روندو ادامه بدیم هرچی سرمون بیاد حقمونه

  • معلمی معلمی (21 مرداد 1397 ساعت 17:15)

    چرا با گرانیها قاطع برخورد نمیشه؟
    خودرو طلا لوازم خوراکی و منزل و...سربه فلک زدند نکنه داریم ونزویلا میشیم؟
    قیمت یک ارابه مرگ (پراید نزدیک30میلیون شده!!!!) حقوق من معلم فقط250 هزارتوان زیاد شد و...بیش از چند 10 درصد!!!!

  • مهدی مهدی (21 مرداد 1397 ساعت 16:36)

    کدوم رقابت؟رقابت موقعی معنا داره که گمرک و آزاد کنن تا ماشینای خارجی بیاد با اونا رقابت کنن.والا دوتا خودرو ساز که محصولات بیکیفیت و آشغالشون که رقابتی نمیشه که.این انحصارییییییییییه.این خودروسازها یادشون رفته چند سال پیش اسم برجام که اومدش و آشغالاشون رودستشون مونده بودن باچه حیله ای به مردم غالب میکردن حتی جایزه هم میزاشتن.اشکال از خودمونه.....

  • fateme fateme (21 مرداد 1397 ساعت 16:16)

    یکی نیست به اینها بگه واردات خودرو را آزاد کنید و یک بازار رقابتی عادلانه ایجاد بکنید بعد قیمتها را ببرید بالا تا ببینیم چند مرد حلاجید. تو بازاری که فقط خودتان هستید آزادسازی قیمت چه معنایی داره. اینها نماینده مردم نیستند، اینها بندگان جیب هستند. همه این نماینده ها رو به خدا واگذار میکنم.

  • سرو سرو (21 مرداد 1397 ساعت 15:52)

    قبلا فک میکردم مشکل آمریکاس ولی الان چیزای دیگه داره ثابت میشه بهم.
    همین سایپا و ایران خودرو ببین دست کدوم آقازاده توش هست که هیچ اعتراضی مانع از افزایش قیمت خودرو نمیشه!

  • سید محمدرضا فضائلی سید محمدرضا فضائلی (21 مرداد 1397 ساعت 15:49)

    چرا دولت قطب سوم خودرسازی را ایجاد نمیکنه چرا واردات خودروی خارجی با تعرفه 20 درصد را اجرا نمیکنه تا دهن این دو خودرو ساز که نه لگن ساز رو ببنده

  • محمد محمد (21 مرداد 1397 ساعت 14:31)

    آقای موتمنی می فرمایند : عدم عرضه خودرو و نبود نظارت بر بازار . به اینها باید بی کفایتی و عدم مسئولیت پذیری مدیران ذیربط ؛ فساد و دلال بازی و خیانت به اعتماد مردم را هم اضافه نماید . وقتی بازار را انحصاری می کنید و با مغز --- خود طرح آزاد سازی هم می دهید نتیجه همین می شود . شما درب این 2 تا شرکت تابوت ساز را ببندید . بگذارید شرکت های بزرگ خودرو ساز دنیا مستقیما محصولات خود را در این کشور عرضه کنند بعد ببینید با چه شرایط و قیمتی خودرو دست مردم می رسد .

    عباس عباس (21 مرداد 1397 ساعت 14:51)

    والله اگر بگذارند.

  • محراب محراب (21 مرداد 1397 ساعت 14:28)

    کودکستان مجلس رو تعطیل کنید

  • محمدرضا محمدرضا (21 مرداد 1397 ساعت 14:25)

    برید با کدخدا صحبت کنید این مسخره بازیا تموم شه همه چی به آرامش برسه

    بد بخت بد بخت (23 مرداد 1397 ساعت 01:29)


    چوب مسئولین خودی بر سر ماست
    دلال عزیز و محترم که همشهری و هم زبان خودمونه این بلا رو سرمون آورده
    صف کشیدن خودمون باعث این وضع شده
    داریم از کی گله میکنیم و برا چی می نالیم...؟؟؟

  • حسین حسین (21 مرداد 1397 ساعت 13:27)

    ما در مملکت اسلامی زندگی میکنید اولا خودتان را با کشور های خارجی مقایسه نکنید چون هیچ یک از حقوق هاتون با کشور های خارجی 6 هزار دلار برای یک کارگر برابری نمیکند . دوما باید طبق اسلام قیمت ها تعیین شود نه به خواست خودرو سازان باید سود متعارف از تولیداتشون داشته باشند. فکر نکنید نمانیدگانی که چنین ظلمی به مردم میکنند از یادها خواهد رفت نه خیانت شما در تاریخ ثبت خواهد شد.