1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. آمار قیمت برخی خودروهای گذر موقت در ایران

آمار قیمت برخی خودروهای گذر موقت در ایران

23 اسفند 1393
  • 2

خودروهای لوکس، اسپرت و روز دنیا به صورت گذر موقت به ایران وارد می‌شوند و با توجه به امکاناتی که دارند و نداشتن محدودیت از نظر فنی، تعداد سیلندر، سال ساخت، نام کارخانه و ... مورد استقبال خیلی از افراد قرار گرفته‌اند و البته چون از قیمت‌های بسیار پایینی برخوردارند، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند خودروهای مورد علاقه خود را خریداری کنند، حتی اگر در مدت کوتاهی از آن بهره ببرند.

طبق قانون، خرید و فروش خودروهای وارداتی گذر موقت غیرقانونی است و انجام معامله آن ممنوع است و حتی طبق قانون راهنمایی و رانندگی هم، فقط شخص مالک خودرو می‌تواند با این خودرو رانندگی کند، این در حالی است که روزانه شاهد آگهی‌های فروش بسیاری از این خودروها در روزنامه‌ها و سایت‌های آنلاین هستیم.

طبق گفته یکی از فروشنده‌های این خودروها، این کار اصلاً غیرقانونی نیست و خودروی فروخته‌شده به نام شخص خریدار می‌شود (وکالتی) و سند دریافت می‌کند. به گفته او می‌توان این خودروها را به دو صورت خریداری کرد، اول اینکه سه تا ده درصد (بستگی به خودرو دارد) از مبلغ کل خودرو را به شرکت فروشنده پرداخت کرد و در مقابل از شرکت فروشنده چک ضمانت دریافت کرد و بعد از چند روز خودرو را در امارات تحویل گرفته و در آنجا خودرو را به نام می‌زنند.

دومین روش این است شرکت کل مبلغ خودرو را از خریدار گرفته و سپس به اندازه کل پول، سند آپارتمانی را به نام خریدار کند. همچنین بعد از وارد کردن خودرو به ایران، در دفترخانه‌ای سند خودرو را به نام خریدار بزند و سند آپارتمان را پس بگیرد.

البته قابل ذکر است که چون این خودروهای گذرموقت در کشور، مهمان هستند، در ایران به صورت وکالتی به نام شخص خریدار می‌شوند و سند اصلی آنها در کشور اصلی به نام شخص خریدار می‌خورد.

قضیه دیگری که مهم است مدت استفاده از خودروهای گذرموقت است که اگر شخصاً به گمرک مراجعه کنید تنها 30 روز مجوز برای تردد این خودروها می‌توانید دریافت کنید و بعد باید آن را تمدید کنید. ولی طبق گفته این کارشناس فروش خودرو، شرکت آنها می‌تواند مدت بیشتری برای این خودروها مجوز بگیرد. همچنین بعد از اتمام مدت تردد طبق قرارداد که در هنگام خرید ذکر شده است، از طریق همان شرکت، خودرو بازخرید می‌شود.

وی افزود: حتی این خودروها را می‌توان پلاک ملی کرد ولی هزینه بسیار بالایی می‌خواهد. به طور مثال برای خودروی لامبورگینی هشت میلیارد تومان لازم است. و همین‌طور یاد‌آور شدند که برخی از خودروهای لوکسی که در ایران به صورت پلاک ملی وجود دارند برای پلاک کردن به صرفه نیستند و بهتر است به صورت گذرموقت استفاده شوند.

مازراتی کواتروپورته از خودروهایی است که به صورت پلاک ملی هم در ایران موجود است که قیمت آن 980 میلیون تومان است در صورتی که این خودرو به صورت گذرموقت با قیمت 485 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در این گزارش قیمت تعدادی از خودروهایی که به صورت گذرموقت به فروش می‌رسند آورده شده است. به گفته یکی از کارشناسان فروش خودرو، خودروهای آمریکایی از جمله فورد موستانگ و دوج چارجر از محبوبیت بیشتری برخوردارند.

 آمار قیمت برخی خودروهای گذر موقت در ایران



نظرات

  • آفرین آفرین (24 اسفند 1393 ساعت 06:53)

    برای مدت محدود عاقلانه نیست افکار ، آزاد که شد درست میشه .

  • جرمی جرمی (23 اسفند 1393 ساعت 18:51)

    انشالله شهر ما هم یه روزی ازاد میشه .