1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. می بایستی دولت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی را آزاد کند

می بایستی دولت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی را آزاد کند

4 اردیبهشت 1397
  • 0

در صورتی که دولت می خواهد از تولید داخل حمایت کند باید در واردات خودروهای زیر 2500 سی سی که در کشور توان تولید وجود دارند به نوعی محدودیت ایجاد نماید.

پس از نوسانات شدید ارزی و اخبار مربوط به تبعات این تحولات بر تولیدات داخلی و در خواست شرکتها مبنی بر افزایش قیمت خودروها و قطعات داخلی، یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ما از ورود مجلس به موضوع قیمت گذاری خودروها خبر داد و عنوان کرد که طی روزهای آتی مجلس گزارشاتی را از تاثیرات نرخ ارز بر هزینه های تولید خودروسازان دریافت و به طور کارشناسی به موضوع قیمت خودرو ورود خواهد کرد.

 می بایستی دولت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی را آزاد کند

این اظهارات در حالی مطرح شد که روز گذشته نیز یکی از اعضای کمیسیون اصل 90 نیز بر این موضوع تاکید می کند که مجلس قرار است به تعیین قیمت خودروهای تولیدی توسط خودروسازان ورود کند و از طرحی سخن گفته که طبق آن نحوه قیمت ‌گذاری خودروهای داخلی مورد بررسی دقیق و تحت نظارت قرار خواهد گرفت.

ورود مجلس به جریان بازار خودروهای داخلی در حالی صورت می گیرد که مدتی است بازار این خودرو کشور با آشفتگی در قیمت و رکود شدید همراه شده در چنین شرایطی و در سال حمایت از کالای ایرانی است که اهمیت ورود دولت و مجلس به موضوع بازار خودرو و از سویی بررسی سیاست های تعرفه ای قطعا نقش مهمی در وضعیت کنونی صنعت خودرو و قطعه سازی کشور و حمایت از خودروهای داخلی خواهد داشت.

در همین راستا یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به نقش سیاست های تعرفه ای دولتی در حمایت از خودروهای داخلی اشاره کرده و با تاکید بر اینکه سیاست فعلی واردات خودرو با هیچ منطقی سازگار نیست ، تصریح می کند : سیاست گذاری اشتباه در حوزه واردات باعث شده که واردات خودروهایی که امکان ساخت نمونه هایی با این حجم در داخل وجود دارد آزاد گردیده و در مقابل واردات خودروهای بالای 2500 سی سی که عمدتا در داخل امکان تولید آنها فراهم نیست، ممنوع شود.

رضا علیزاده نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان این مطلب و انتقاد از سیاست دولت در واردات خودرو ، به نقش این جریان در حمایت از خودروهای داخلی پرداخته و می گوید : یکی از مشکلاتی که در جلسات اخیر با مسئولان وزارت صنعت و معدن مطرح کردم موضوع عدم محدودیت و آزادسازی واردات خودروهای زیر 2500 سی سی است که متاسفانه موجب سیر ورود خودروهای بی کیفیت چینی به کشور شده است .

وی معتقد است : در صورتی که دولت می خواهد از تولید داخل حمایت نماید باید در روند واردات خودروهای زیر 2500 سی سی که در کشور توان تولید وجود دارند به نوعی محدودیت ایجاد کند تا در این جریان به تولیدکنندگان داخلی نیز در تامین هزینه ها فرصت داده شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطر نشان می کند : در صورتی که همزمان دولت مجوز واردات خودروهای بالای 2500 سی سی را صادر نماید نه تنها مشکلی ایجاد نخواهد شد بلکه دولت می تواند از محل دریافت عوارض گمرکی این خودروها، تولید داخل را حمایت و همزمان بخشی از فشاری که در هزینه و قیمت به خودروسازان داخلی و مصرف کنندگان وارد می شود را مدیریت کند.

به گفته علیزاده در شرایطی که بازار مصرف خودروهای بالای 2500 سی سی، به جهت قیمت، تفاوت قابل توجهی با خودروهای زیر 2500 سی سی دارد بنابراین واردات و ارزبری در این بخش ، مشکلی برای کشور ایجاد نخواهد کرد. بلکه این اقدام می تواند راهکاری در جهت حمایت از خودروسازان داخلی و از سویی قیمت گذاری و تامین هزینه ها در شرایط کنونی باشد.



نظرات