1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. دولت دستور تثبیت قیمت خودرو را صادر کرد

دولت دستور تثبیت قیمت خودرو را صادر کرد

31 فروردین 1393
  • 0

فرهاد به‌نیا در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به افزایش قیمت برخی از مواد اولیه بخش تولید، گفت: ظرف ماه‌های گذشته قیمت فولاد 25 درصد، مس 32 درصد، دستمزدها 25 درصد و محصولات پتروشیمی 34 درصد افزایش یافته، این در شرایطی است که دولت در بخشنامه اخیر خود مانع از افزایش قیمت خودرو شده است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو افزود: البته راهی جز افزایش قیمت خودرو وجود ندارد؛ چراکه هم اکنون قیمت تمام شده قیمت خودرو 25 تا 34 درصد افزایش یافته است، بنابراین اگر دولت خواستار تثبیت قیمت خودرو است، باید مواد اولیه این صنعت از جمله فولاد، مس و محصولات پتروشیمی را با نرخ ترجیحی به تولیدکنندگان ارائه دهد.

به گفته به‌نیا در حال حاضر بیش از 901 بانک و موسسه اعتباری با حدود 170 میلیارد دلار گردش نقدینگی مشغول به کار هستند، در حالی که کانادا با 450 میلیارد دلار گردش مالی تنها 22 بانک دارد و این در شرایطی است که موسسات مالی و اعتباری ایران باعث رشد بی رویه نرخ پول در دولت شده اند و دولت باید برای ساماندهی آنها چاره‌اندیشی کند.

وی اظهار داشت: بانک ها در شرایط فعلی وضعیت تولید را درک نمی کنند و بیشتر به کارهای سرمایه گذاری مشغول شده اند و به نوعی این موضوع کار تولید را سخت می کند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو با بیان اینکه راهنمایی و رانندگی، مشکلاتی را که برای خودروسازان ایجاد کرده است، خاطر نشان کرد: هم اکنون پلیس از شماره‌گذاری برخی خودروهای جدید خودداری می کند که باید برای این مشکلات راه حلی پیدا شود.

به‌نیا در ادامه در خصوص مشکلات مالیات بر ارزش افزوده قطعه سازان نیز گفت: مشکلاتی در این زمینه وجود داشته که با رایزنی با اداره های مالیاتی طی هفته های گذشته این فشار بیشتر شده، این در شرایطی است که اداره های مالیاتی نمی پذیرند قطعه سازانی که خود از خودروسازان طلبکارند، نباید جریمه شوند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو اظهار داشت: در حال حاضر 25 درصد از قطعه‌سازان تعطیل شده یا تغییر کاربری داده‌اند.




نظرات