1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. وضعیت کیفیت بنزین داخلی و وارداتی

وضعیت کیفیت بنزین داخلی و وارداتی

29 بهمن 1393
  • 3

وحید مرندی مقدم با اشاره به ارسال گزارش کیفیت بنزین های داخلی و وارداتی به هیات دولت اظهار داشت: هر چند کیفیت بنزین توزیعی در کشور نسبت به گذشته بهبود قابل توجهی یافته است اما هنوز مشکلاتی را در این حوزه شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: در گذشته به دلیل کیفیت پایین بنزین داخلی، بنزین وارداتی را با آن ترکیب می کردند تا اکتان آن به سطح مطلوب برسد اما امروزه کیفیت بنزین داخلی به حدی رشد کرده که در برخی پالایشگاه های داخل کشور مانند شازند اراک، بنزین با کیفیت یورو ۴ تولید می شود.

وی اظهار داشت: اقدامات مثبتی برای ارتقای کیفیت بنزین و تولید بنزین یورو ۴ در کشور انجام شده و قرار است که از سال آینده برنامه ریزی برای توزیع بنزین یورو ۵ در کشور انجام شود.

مرندی مقدم با اشاره به روند راه اندازی آزمایشگاه های تخصصی برای ارزیابی کیفیت بنزین، گفت: به دلیل اینکه تجهیزات آزمایشگاهی لازم در اختیار سازمان ملی استاندارد قرار نداشت، تفاهم نامه ای در گذشته با وزارت نفت منعقد شده بود که کنترل بنزین از سوی این وزارتخانه انجام شود اما در حال حاضر آزمایشگاه های مورد نیاز کامل شده اند و می توان به آزمایش کیفیت بنزین اقدام کرد.

معاون سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: یک آزمایشگاه بسیار مجهز در استان هرمزگان راه اندازی شده و نواقص آزمایشگاه خوزستان به زودی برطرف و تکمیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین قرار است که یک آزمایشگاه تشخیص کیفیت بنزین بزودی در کرج نیز راه اندازی شود که مقدمات مربوط به اجرای این پروژه نیز انجام شده است.

مرندی مقدم با بیان اینکه برای ارزیابی کیفیت می توان از تجهیزات آزمایشگاهی پژوهشگاه صنعت نیز استفاده کرد، اظهار داشت: به شورای عالی استاندارد پیشنهاد داده ایم که مسئولیت کنترل کیفی بنزین به ما واگذار شود، اما هنوز پاسخ نهایی را نداده اند.

پیش از این نیز سید ناصر سجادی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به ایرنا گفته بود: حدود ۳۰ درصد بنزین توزیعی و مصرفی کشور دارای استاندارد یورو چهار است.

وی با بیان اینکه کل بنزین مصرفی کشور روزانه ۷۰ میلیون لیتر است، افزود: اکنون روزانه ۱۸ تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین یورو چهار در کشور توزیع و عرضه می شود.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه هم اکنون بنزین یورو چهار در کلانشهرها توزیع می شود، اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی و وظیفه تعیین شده باید بنزین یورو چهار تا آخر امسال در هشت کلانشهر کشور توزیع شود.

سجادی گفت: هم اکنون کل مصرف شهرهای تهران، اصفهان، اراک، کرج و قم بنزین یورو چهار است و در مشهد هم حدود ۵۰ درصد نیاز شهر از این نوع بنزین تامین می شود.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران افزود : دو شهر شیراز و اهواز هم تا پایان اسفند ماه از بنزین یورو چهار برخوردار می شوند و تا اوایل سال آینده تمام هشت کلانشهر کشور به طور کامل زیرپوشش بنزین یورو چهار قرار می گیرند.

قرار است با بهره برداری از طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس تا پایان سال آینده می توانیم بخش دیگری از شهرهای کشور را زیر پوشش توزیع بنزین یورو چهار قرار بگیرند.

همچنین با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس که از سال ۱۳۸۵ عملیات اجرایی آن آغاز شده است، در تمام شهرهای کشور بنزین یورو چهار توزیع خواهد شد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس می تواند روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ تولید کند.



نظرات

  • جیتی آر جیتی آر (29 بهمن 1393 ساعت 12:32)

    بقیه شهرها هم که بیخیال

  • آفرین آفرین (29 بهمن 1393 ساعت 07:13)

    قبلا که می گفتند بنزین ها ایراد ندارد حالا چه شده که این شده ؟

    پوریا ایرانی پوریا ایرانی (29 بهمن 1393 ساعت 15:43)

    خودشون هم نمیدونند دارن چیکار میکنند