1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. کاهش اکتان بنزین عرضه شده در جایگاه ها

کاهش اکتان بنزین عرضه شده در جایگاه ها

21 شهریور 1394
  • 1

ارزیابی بنزین معمولی عرضه شده در جایگاه‌های سوخت کشور توسط برخی نهادهای نظارتی حاکی از کاهش اکتان این فرآورده نفتی به کمتر از عدد ۸۷ است.

یکی از نهادهای نظارتی با استفاده از دستگاه‌های سیار WELL TEX به ارزیابی اکتان بنزین معمولی عرضه شده در جایگاه‌های سوخت پرداخت.در حالی که باید اکتان بنزین معمولی عرضه شده عدد 87 باشد نتیجه ارزیابی این نهاد نظارتی نشان می‌‌دهد که اکتان این نوع بنزین در برخی از جایگاه‌های سوخت کمتر از این عدد است.

طبق بررسی‌های این نهاد نظارتی، وضعیت افت عدد اکتان بنزین معمولی عرضه شده در شهرهای کوچک بسیار بیشتر است. یکی از کارشناسان صنعت پالایش و پخش در این زمینه گفت: کاهش عدد اکتان بنزین یا از مبدأ - پالایشگاه- است یا جایگاهداران بعد از دریافت فرآورده نفتی تغییراتی بر روی آن انجام می‌دهند.

بیژن حاج محمدرضا؛ رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت درباره علت کاهش عدد اکتان بنزین معمولی گفت: در حومه شهر تهران و سایر شهرستان که بنزین یورو2 توزیع می‌شود عدد اکتان بین 83 تا 85است. عدد اکتان بنزین سوپر نیز 86 و 87 است.

وی درباره امکان دستکاری عدد اکتان توسط جایگاه‌داران نیز خاطرنشان کرد: با توجه به پلمب شدن مخازن و تلمبه‌ها، نصب دوربین و ضبط 24 ساعته عملکرد جایگاه‌داران امکان دستکاری در کیفیت بنزین وجود ندارد.

کاهش عدد اکتان بنزین معمولی در جایگاه‌های سوخت در حالیست که هفته گذشته رئیس مهندسی فرآورده شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با تأکید بر اینکه بنزین تولیدی که در جایگاههای سوخت عرضه می شود، سوختی کامل است و همه موارد از جمله بالا بودن اکتان، فشار بخار مطلوب و جلوگیری از ایجاد صمغ در خودرو در آن پیش بینی شده است گفته بود: مکمل‌های بنزین نه تنها کمکی به افزایش بهسوزی یا اکتان افزایی نمی‌کنند، بلکه به موتور خودرو خسارت می‌زنند؛ بنابراین استفاده از آنها مردود است و توصیه نمی‌شود.



نظرات

  • حامدصابر حامدصابر (21 شهریور 1394 ساعت 11:33)

    حالا هی بگن ما ارزون ترین بنزین دنیا رو داریم اخه با چه کیفیتی