1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. چرا احداث پمپ بنزین در شهرهای بزرگ توجیه اقتصادی ندارد؟

چرا احداث پمپ بنزین در شهرهای بزرگ توجیه اقتصادی ندارد؟

8 خرداد 1395
  • 1

مدیر عامل پیشین شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه تهران گفت: عرضه سوخت در تهران و سایر کلان‌شهرها به مرحله‌ای رسیده که با توجه به قیمت زمین در این شهر‌ها، به مانند گذشته صرفه اقتصادی را ندارد و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند امیدوار باشند که در کوتاه مدت سرمایه خود را باز‌گردانده و جایگاه را اقتصادی کنند.

پمپ بنزین

علی‌اکبر دربندی افزود: این موضوع سبب خواهد شد که در آینده شاهد صف های طولانی در کلان‌شهرها برای بنزین باشیم چرا که متناسب با ورودی خودرو به خیابان‌ها و جاده‌های کشور، جایگاه‌های جدید در خیابان‌های پرتردد، بزرگراه‌ها و شریان‌های ارتباطی به وجود نیامده است. این کار همت مدیران عالیرتبه شهری و وزارت نفت را می‌طلبد که با هم‌فکری یکدیگر فکر برای آینده عرضه سوخت در شهرهای بزرگ کنند.

این مدیر نفتی گفت: شاید یکی از بهترین روش‌ها این باشد که ما از ساخت جایگا‌های بزرگ سوخت فاصله بگیریم و در زمین‌های 200 متری پمپ بنزین‌های تک‌جایگاهی را ایجاد کنیم. طبیعتا چنین پمپ بنزین‌هایی را می‌توان حتی در محلات و خیابان‌های فرعی به وجود آورد تا دارندگان خودرو بتوانند با کمترین مسافت، باک خود را از بنزین پر کنند. این راهکار با توجه به نبود زمین‌های بزرگ و یا گران بودن آن‌ها می تواند راهگشا باشد تا در آینده کلان‌شهرهای ما دچار مشکل سوخت رسانی نشوند و عرضه‌کنندگان خرد در عرصه سوخت‌رسانی به وجود آید تا هم اشتغال‌های کوچک مقیاس شکل گیرد و هم با راه‌اندازی این پمپ‌بنزین‌ها با صف‌های طولانی در جایگاه‌های سوخت‌رسانی بزرگ مواجه نشویم.

او افزود: طبیعتا شهرداری‌ها در این راه نقش تعیین کننده‌ای دارند و بهتر است با عرضه‌کنندگان سوخت به تعامل برسند تا زمین مناسب و ارزان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد تا بتوانند جایگاه‌های سوخت‌رسانی سودده را به وجود آورند.

دربندی که با پیشه و تجارت گفت‌و‌گو کرده افزود: در حال حاضر ساخت جایگاه‌های بزرگ و لوکس عرضه‌کننده بنزین در ایران توجیه اقتصادی ندارد و شرکت‌هایی اقدام به این کار می‌کنند که یا پروژه‌های بزرگ را در دست احداث دارند و ایجاد این واحدها را به نوعی جزو مسوولیت‌های اجتماعی و یا تبلیغات خود می‌دانند و یا اینکه به طور غیر مستقیم به دولت وابسته‌اند.

او افزود: امروزه جایگاه‌هایی در تهران و سایر شهرهای بزرگ را می‌توان موفق و سودده دانست که روزانه 250 هزار لیتر بنزین را به فروش برساند. طبیعتا چنین جایگاهی دارای قدرت اقتصادی خواهد شد و برایش صرف می‌کند که به کسب وکار خود ادامه دارد. جایگاه‌های عرضه بنزین در بزرگراه یادگار امام و ابتدای ولنجک در تهران چنین وضعی را دارند و قادرند تا ماهانه درآمد مناسبی را داشته باشند و از پس هزینه‌های جاری خود بر بیایند. اما جایگاه‌هایی که روزانه 40 هزار لیتر بیشتر بنزین را نمی توانند به فروش برسانند در این بازار نمی‌توانند بازیگر اقتصادی موفقی باشند چرا که درآمد آنها به چند ده میلیون تومان در ماه نمی‌رسد که ناچیز بوده و کفاف هزینه‌های جاری جایگاه را نمی‌دهد.

منبع: اقتصاد آنلاین



نظرات

  • علی علی (8 خرداد 1395 ساعت 10:35)

    یه سوالی که خیلی وقته ذهنم رو مشغول کرده اینه که این همه نفت که حدود 100 ساله داره استخراج می شه از کجا می آد . مگه زیر زمین چقدر نفت داره ؟ اقیانوس هم بود الان تموم شده بود . یا مثلا" گاز که الآن دیگه تو همه خونه ها مصرف می شه .