1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده منتفی شد

افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده منتفی شد

5 بهمن 1396
  • 0

اسدلله قره‌خانی درباره آخرین تصمیم درباره افزایش قیمت بنزین گفت: «بر اساس آنچه در کمیسیون انرژی و کمیسیون‌تلفیق بودجه ۹۷ تصویب شده است، هیچ‌یک از حامل‌های انرژی گران نمی‌شوند»

« قیمت بنزین در سال آینده همان نرخ ۱۰هزارریال خواهد بود و افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین منتفی است.» این جمله واکنش منفی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به طرح مرکز پژوهش‌های مجلس است. مهم‌ترین مرکز کارشناسی نمایندگان مجلس در طرح پیشنهادی خود، خواهان بازگشت سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن شده‌ است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به‌طور جدی خواهان بازگشت سهمیه‌بندی بنزین شده است. این بازوی مطالعاتی مجلس و نمایندگان، دیروز با انتشار گزارشی درباره تبصره‌های ۱۴‌و۱۸ لایحه بودجه سال آینده که به موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی اختصاص دارد، پیشنهاد احیای مجدد سهمیه‌بندی بنزین و البته با اختصاص سهمیه به هر خانوار (به‌جای هر خودرو) و همچنین افزایش تعرفه سایر حامل‌های انرژی برای پرمصرف‌ها با درصد بیشتر را مطرح کرد تا درآمد مدنظر دولت از این محل با کاهش آثار تغییر قیمت بر دهک‌های پایین جامعه که عموما کم‌مصرف‌تر هم هستند، محقق شود.

گزینه پیشنهادی مرکز پژوهش‌های‌ مجلس برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی و کسب درآمدهای مدنظر دولت در این زمینه، «افزایش قیمت گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی و سهمیه‌بندی بنزین » است.

در توضیح این پیشنهاد آمده است: « این گزینه در مورد بنزین سهمیه‌ بندی اعمال می‌شود و بنزین سهمیه‌ای ۱۵درصد و بنزین آزاد به قیمت فوب خلیج‌فارس به‌علاوه هزینه حمل‌‌ونقل و ۳۰درصد مالیات و عوارض افزایش قیمت می‌یابد و به‌طور کلی بنزین آزاد از نظام قیمت‌گذاری دولتی خارج می‌شود.»

در بخش دیگری از این پیشنهاد آمده است: «می‌توان سازوکار سهمیه‌ بندی را به‌جای موتورها به سرپرستان خانوار اختصاص داد و برای هر سرپرست خانوار، سهمیه سوخت با امکان فروش به قیمت‌های آزاد در نظر گرفت. با توجه‌به جمعیت ۸۰‌میلیون نفری ایران، اعمال سهمیه ۲۰‌لیتر در ماه برای هر نفر به معنای تعیین ۵۲٫۶‌میلیون لیتر در روز بنزین سهمیه‌ای است.»

همچنین در این طرح آمده است: «دولت مکلف است با استفاده از سیستم هوشمند سوخت، نسبت‌به تعیین سهمیه مناسب برای افراد هر خانوار به میزان ۲۰ لیتر در ماه اقدام کند که این سهمیه به همه سرپرست‌های خانوار (مستقل از این که خودرو داشته باشد یا نداشته باشد) اختصاص داده می‌شود.»

واکنش نماینده مجلس به طرح پیشنهادی

اسدلله قره‌خانی ، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به طرح پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس به «دنیای‌خودرو» گفت: «آنچه توسط مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده، نظر کارشناسی آنهاست. اما با آنچه درباره سهمیه‌بندی بنزین و اختصاص به خانوار پیشنهاد شده، مخالف هستم و این موضوع اشتباه است. چنین چیزی قابل‌قبول نیست و حتی قابلیت اجرا هم ندارد.»

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره آخرین تصمیم درباره افزایش قیمت بنزین گفت: «بر اساس آنچه در کمیسیون انرژی و کمیسیون‌تلفیق بودجه ۹۷ تصویب شده است، هیچ‌یک از حامل‌های انرژی گران نمی‌شوند. در واقع افزایش قیمت بنزین در سال آینده منتفی است و اگر این لایحه به صحن مجلس هم بیاید، بیشتر نمایندگان به آن رای می‌دهند. بنابراین در سال ۹۷ افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن صورت انجام نخواهد شد و بنزین به‌همان نرخ یک‌هزار تومان و قیمت سال ۹۶ خواهد بود.»

این نماینده مجلس درباره پیشنهاد سهمیه‌بندی بنزین توضیح داد: «سهمیه‌بندی برای زمانی است که بنزین دونرخی وجود داشته باشد. با بنزین تک‌نرخی سهمیه‌بندی انجام نخواهد شد. همچنین سهمیه‌بندی برای زمانی است که کمبود بنزین در کشور باشد و متناسب با نیازها، بنزین تامین شود. این در حالی است که اکنون این‌گونه نیست و کمبود بنزین در کشور نداریم. بنابراین نیازی نیست با سهمیه‌بندی و افزایش قیمت به مردم فشار وارد شود و کشور به چند دهه قبل برگردد.»



نظرات