1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تداوم افت صادرات خودروسازان کشور

تداوم افت صادرات خودروسازان کشور

29 آبان 1396
  • 2

آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از افت صادرات خودرو در نیمه اول سال جاری حکایت دارد؛ روندی که در ماه‌های پیش نیز شاهد آن بودیم و با این شرایط می توان گفت خودروسازان همچنان از برنامه پیش بینی شده برای صادرات خودرو عقب هستند.

براساس آمار اعلام شده «ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» در نیمه نخست سال جاری به لحاظ وزنی افتی 10.5 درصدی و به لحاظ ارزشی افتی بیش از 24 درصد داشته است.

افت صادرات خودروسازان درحالی است که وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در راستای افزایش درآمدهای صادراتی و در نتیجه بهبود وضعیت اقتصادی کشور تا پایان سال جاری هدف‌گذاری صادرات 2.2 میلیارد دلاری را برای صادرات صنعت خودرو در «برنامه راهبردی صنعت خودرو» پیش‌بینی کرده است.

 تداوم افت صادرات خودروسازان کشور

الزامی که خودروسازان خارجی را نیز در برمی گیرد؛ بطوریکه براساس برنامه ریزی صورت گرفته در قراردادهای خارجی پیش شرط صادرات 30 درصدی محصولات تولیدی در کشور به عنوان یکی از الزامات اصلی در نظر گرفته شده است. الزامی که پیش از این نیز در قراردادهای خارجی مورد توجه قرار گرفته بود، اما هربار خودروسازان خارجی به دلایلی از اجرایی کردن آنها سرباز زده بودند.

پیش بینی های صورت گرفته در حالی است که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در نیمه نخست سال جاری از افت صادرات «ساخت وسایل نقلیه موتوری،‌تریلر و نیم تریلر» حکایت دارد. آمار اعلام شده بیانگر آن است که در دوره زمانی مذکور گروه «ساخت وسایل نقلیه موتوری،‌تریلر و نیم تریلر» در مجموع بیش از 11 هزار و 447 تن صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افتی 10.5 درصدی داشته است، سال گذشته صادرات ثبت شده برای این گروه برابر با 12 هزار و 791 تن بوده است. اما ارزش صادراتی گروه «ساخت وسایل نقلیه موتوری،‌تریلر و نیم تریلر» در نیمه نخست سال جاری در مجموع نزدیک به 48 میلیون دلار ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افتی نزدیک به 25 درصد داشته است. ارزش صادراتی این گروه در مدت مشابه سال قبل بیش از 63 میلیون دلار بوده است.

افت صادرات این بخش در حالی است که در برنامه راهبردی صنعت خودرو،‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان وزارتخانه متولی این بخش رشد صادرات محصولات خودروسازان طی سه مقطع زمانی 1396، 1400 و 1404 را پیش بینی کرده است. براین اساس خودروسازان باید در سال 1396 به صادرات 2. 2 میلیارد دلاری، در سال 1400 صادرات 4.5 میلیارد دلاری و در سال 1404 به هدف 15 میلیارد دلاری صادرات دست پیدا کنند.

در این بین، قطعه‌سازان نیز باید در سال‌جاری بتوانند 0.9 میلیارد دلار صادرات محصولات خود را رقم بزنند و در سال 1404 این رقم را به 1.8 میلیارد دلار و در سال 1404 به 6 میلیارد دلار برسانند. پیش بینی صورت گرفته در حالی است که آمار اعلام شده از فاصله چشمگیر خودروسازان و قطعه سازان از برنامه ریزی صورت گرفته حکایت دارد.



نظرات

  • sdzrzd sdzrzd (29 آبان 1396 ساعت 10:16)

    فکر کنم خارجی ها هم به این نتیجه رسیدند که به جای تابوت ایرانی ، سوار خودروی واقعی بشن

  • امیر امیر (29 آبان 1396 ساعت 10:10)

    شتر در خ،اب بیند پنبه دانه . تا زمانیکه تکنولوژی وارد نشه . پلتفرم داخلی با اخرین فناوری رو نداشته باشیم‌. ازین افسانه ها نگید