1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مقصد خودروهای ایرانی صادراتی کدام کشورها هستند؟

مقصد خودروهای ایرانی صادراتی کدام کشورها هستند؟

8 بهمن 1396
  • 3

در شرایطی صادرات خودروهای سواری ایران 38 میلیون دلار است که در سال 1395 بالغ بر یک میلیارد و 935 میلیون دلار خودروهای خارجی وارد شده‌ که ارزش آن در قیاس با صادرات 50.92 برابر است.

 مقصد خودروهای ایرانی صادراتی کدام کشورها هستند؟

البته ارزش این صادرات و وزن آن در قیاس با سال قبل یعنی سال ۱۳۹۴ افزایشی نزدیک به سه برابر داشته و ۱۴ میلیون دلار به ۳۸ میلیون دلار رسیده است با این وجود این رقم نسبت به سال ۱۳۹۳ که صادرات انواع خودرو بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ارزش داشت همچنان رقمی پایین محسوب می‌شود. حتی این رقم در سال ۱۳۹۱ از این نیز فراتر رفته و به ۳۲۵ میلیون دلار می‌رسید که این مسائل به خوبی گویای آن است که در زمینه صادرات خودرو هنوز با روزهای خوب خود فاصله بسیار داریم.

خودروهای ایرانی کجا می‌روند؟

از کشورهای عراق، الجزایر، سوریه، ترکمنستان، لبنان، چین، ساحل عاج، آذربایجان، آلمان و جیبوتی به عنوان عمده بازارهای هدف صادرات انواع خودروی سواری ایران یاد شده است که در میان این کشورها عراق با سهم ۷۶.۳ درصدی بیشترین سهم واردات خودرو را به خود اختصاص داده و پس از آن الجزایر و سوریه به ترتیب با سهمی ۵.۳ و ۴.۲ درصدی در رده‌های بعدی قرار دارند. اما حجم صادرات به کشورهایی مانند چین تنها ۰.۸ درصد، ساحل عاج ۰.۳ درصد، آذربایجان ۰.۳ درصد، آلمان و جیبوتی هر یک ۰.۲ درصد کل صادرات ایران بوده است.

همچنین ترکمنستان و لبنان دیگر کشورهایی هستند که سهمی بیش از یک درصد صادرات خودروی سواری را به خود اختصاص داده و به ترتیب ۲.۶ درصد و ۲.۴ درصد را از آن خود کرده‌اند. البته طبق اعلام جمهوری کره، ترکیه، قزاقستان، ارمنستان، بلژیک، فرانسه، روسیه، رومانی، مجارستان و مالزی دیگر کشورهایی هستند که می‌توان از آنها به عنوان بازارهای مهم بالقوه صادرات خودرو یاد کرد.

رقبای صادراتی خودروی ایرانی

اما بر اساس آمارهای ارائه شده در بخش صادرات خودروهای سواری جمهوری چک، اسلوواکی، تایلند، ترکیه، هند، چین، روسیه و بحرین مهم‌ترین رقبای ایران به شمار می‌روند.

نقش پررنگ چین در قطعات خودروی ایرانی

در زمینه واردات مواد اولیه مورد نیاز در سال ۱۳۹۵، ۴۷ درصد از این کالاها از کشور چین تامین شده و در کل رقمی بالغ بر ۵۶۵ میلیون دلار کالا در این بخش از کشورهای مختلف وارد ایران شده است. پس از چین، رومانی ۱۴ درصد واردات مواد اولین خودروسازی ایران را به خود اختصاص داده و ۷۶ میلیون دلار ارز کشور بابت واردات کالا از رومانی مصرف شده است. جمهوری کره با صادرات ۴۸ میلیون دلار ( ۸ درصد)، ژاپن ۴۷ میلیون دلار (۷ درصد)، سوئد ۴۳ میلیون دلار (۸ درصد)، ترکیه ۴۱ میلیون دلار (۷ درصد) از واردات قطعات مورد نیاز خودروسازی ایران را به خود اختصاص می‌دهند.

همچنین طبق این آمارها در زمینه صادرات انواع خودرو شرکت ایران‌خودرو ۱۹ میلیون دلار و شرکت سایپا ۵۳ میلیون دلار صادرات داشته‌اند.

واردات حدود دو میلیارد دلار خودرو سواری

اما در بخش واردات خودرو، در سال گذشته حجم واردات ایران رقمی بالغ بر یک میلیارد و ٩٣۵ میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به سال ۱۳۹۴ که واردات این بخش ارزشی معادل یک میلیارد و ۲۳۳ میلیون دلار بوده، رشدی قابل توجه را نشان می‌دهد.

نقاط قوت خودروی ایرانی

مهم‌ترین نقاط قوت صادرات خودروی ایرانی بر اساس آنچه اعلام شده قیمت تمام شده مناسب و قابل رقابت این محصول در بازارهای جهانی، سرمایه‌گذاری در برندسازی، کسب سهم از بازارهای جهانی و ماندگاری در بازار، محصول باکیفیت رقابتی، ایجاد شبکه توزیع و فروش، انعطاف‌پذیری در تنوع محصول، کسب فرصت‌های ورود به بازارهای جهانی و رشد بازار و حفظ رقابتی محصول در بازار به شمار می‌رود.



نظرات

  • مهدی مهدی (17 بهمن 1396 ساعت 11:07)

    یعنی از ما بدبختر اون کشورهایی هستند که از ایران ماشین (آشغال) میخرند

  • امید امید (9 بهمن 1396 ساعت 10:46)

    تو پاراگراف آخر شوخی کردید؟ مزیت خودرو ایرانی "محصول باکیفیت رقابتی" است؟ تقریبا تمام ایرانی ها بر این باورند که محصولات خودروسازی داخلی، هم بی کیفیت و هم غیر رقابتی هستند!

  • میثم میثم (8 بهمن 1396 ساعت 13:37)

    مقصد خودرو های ایران ؟ صادراتی و غیر صادراتی همه به یک جا ختم میشه
    قبرستون