1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. توقف صادرات خودرو به عراق

توقف صادرات خودرو به عراق

30 تیر 1395
  • 7


36 گروه اولویت‌دار صادراتى در حالی چندی پیش ازسوى وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد که صادرات قطعه و خودرو به ترتیب در ردیف چهارم و ششم این اولویت‌بندی قرار دارد.گروه اولویت‌دار صادراتى در حالی چندی پیش ازسوى وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد که صادرات قطعه و خودرو به ترتیب در ردیف چهارم و ششم این اولویت‌بندی قرار دارد.

 صادرات خودروی ایران به عراق



یکی از معیارهای وزارت صنعت برای طبقه‌بندی این گروه میزان ارزش افزوده کالاهای صنعتی عنوان شده است، بنابراین توجه به قرارگیری قطعه و خودرو در ابتدای جدول تهیه شده توسط این وزارتخانه، نشان از بااهمیت بودن این بخش در حوزه صنعت دارد، حال آنکه با حذف عراق از لیست بازارهای صادراتی خودروسازان، به‌نظر می‌رسد که صادرات این محصول صنعتی از ابتدای سال جاری با وضعیت بغرنجی مواجه بوده است.

بازار خودرو عراق به‌عنوان مهم‌ترین بازار صادراتی خودروسازان طی سال‌های گذشته بوده است این در حالی است که روز گذشته عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنعت و معدن به نقل از رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که چندی پیش در مجلس حضور یافته بود، از توقف صادرات خودروسازان به کشور عراق خبر داد. وی به خبرگزاری مهر گفته است که به‌خاطر وضع مقررات سختگیرانه در کیفیت، فعلا هیچ خودرویی از ایران وارد عراق نمی‌شود و صادرات خودرو به این کشور قطع شده است.

این کشور همسایه تا سال گذشته بازار اول صادرات خودروهای ایران لقب گرفته بود حال آنکه هم‌اکنون به‌دلیل کیفیت محصولات داخلی، واردات از ایران را لغو کرده است. بر این اساس رتبه اول و دوم صادرات خودرو به عراق به دو کشور کره و چین اختصاص دارد و ایران در رتبه هشتم قرار دارد. اما رتبه دو بازار صادراتی ایران به سوریه اختصاص دارد که این کشور نیز هم‌اکنون درگیر جنگ داخلی است. همچنین طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ونزوئلا، روسیه و بلاروس نیز در ردیف دیگر کشورهایی قرار دارند که میزبان خودروهای داخلی هستند.

منبع:
ایران جیب



نظرات

  • ایرانی شرمنده از خودرو داخلی ایرانی شرمنده از خودرو داخلی (31 تیر 1395 ساعت 22:28)

    یعنی انتظار داشتید که عراق به حماقتش ادامه بده و تابوت متحرک ایرانی بخره؟

  • حبیب حبیب (30 تیر 1395 ساعت 23:34)

    عراقی ها هم فهمیدند خودروی ایرانی بی کیفیت ترین خودرو دنیاس حتی پراید را باقیمت 3ملیون تومان از ایران نمیخرد. ولی مردم ما بعداز سی سال برای خرید ارابه مرگ صف میکشند

  • mohamad_h mohamad_h (30 تیر 1395 ساعت 17:10)

    کسی که تو عراق با 30 میلیون هیوندا یا ماشین امریکایی میخره نمیاد پولشو واسه اسباب بازی های آشغال ایران خودرو سایپا پول بده

  • یوسف یوسف (30 تیر 1395 ساعت 17:01)

    میگن میشه برا همیشه یه آدم بیسواد رو گول زد /برای مدتی میشه یه عده ای رو گول زد/اما برای همیشه نمیتونی همه رو گول بزنید
    الان اقایان خودرو ساز دارن خودشون رو گول میزنن .ماشیناشون و میدن تاکسیرانی

  • ابراهیمی ابراهیمی (30 تیر 1395 ساعت 15:57)

    آخه دیدن کشته های تصادف پراید از داعش بیشتره

    علی علی (30 تیر 1395 ساعت 19:25)

    خیییییییییلی باحال بود . کلی خندیدم. دمت گرم

  • ss ss (30 تیر 1395 ساعت 13:23)

    انقدر ماشین ها اشغاله که عراقی های جنگ زده هم اینارو نمیخرن بعد ما خودمون با این ماشین ها گورمون رو میکنیم.