1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. اعلام دلایل گرانی 90 میلیون تومانی خودروهای وارداتی

اعلام دلایل گرانی 90 میلیون تومانی خودروهای وارداتی

14 بهمن 1396
  • 1

فرهاداحتشام زاد رییس انجمن واردکنندگان خودرو در یادداشتی نوشت: "جذابیت بازار خودروهای وارداتی با آنچه از نزدیک توسط واردکنندگان واقعی دیده می شود، متفاوت است. علی رغم انتظار عمومی حاشیه سود این بازار به دلیل قیمت گذاری سازمان حمایت کم است و همین باعث شده ورود سرمایه گذاران به بازار واردات خودرو با هزینه های سنگین همراه شود.

 اعلام دلایل گرانی 90 میلیون تومانی خودروهای وارداتی

پس از برقراری نظام تعرفه ای جدید قیمت خودروهای وارداتی افزایش پیدا کرده است. چند دلیل به این افزایش قیمت دامن زده است. عامل اول افزایش تعداد خودروهای فرسوده است که به طور متوسط دو برابر شده است. عامل دوم این گرانی افزایش قیمت ارز است. چه ارز مبادله ای که مبنای محاسبات گمرکی است و چه ارز متقاضی که مبنای خرید است، هر دو گران تر شده است. از سوی دیگر تعرفه واردات هم بالا رفته و ترکیب این سه عامل باعث شده قیمت تمام شده خودروی وارداتی افزایش پیدا کند. البته این قیمت براساس مکانیزم قیمت گذاری سازمان حمایت تعیین شده است. قیمت و میزان افزایش در سایت نماینده های رسمی مشخص است. آمارها نشان می دهد که خودروهای پرفروش و پرطرفدار بازار به طور متوسط 90 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

تعرفه که قرار بود از اواخر سال 91 سالانه کاهش پیدا کند، طی جهارسال ثابت بوده و امسال به طور نجومی افزایش پیدا کرده است. این مسئله به سرکوب تقاضای کیفی مشتریانی می انجامد که می خواهند از خودروهای به روز، ایمن و با تکنولوژی بالا در ایران استفاده کنند. این تقاضای سرکوب شده به طور حتم از بازار خودروهای وارداتی به دیگر بازارهای موازی سرایت می کند.

با تصمیمات هیجانی مسئولان که هر روز با آن رو به رو هستیم، نمی توان آینده روشنی را متصور بود. در یک سال گذشته در هر یک ماه دو مورد نوسان ناشی از تصمیم گیری های ناگهانی را تجربه کردیم که به ترسیم افق مه آلود برای آینده بازار خودروهای وارداتی منجر می شود. مواردی مثل کاهش دوره ثبت سفارش و تصمیمات آنی دیگر پیام ریسک پذیری بالای این بازار را به سرمایه گذار مخابره می کند. با توجه به این شرایط امیدواریم واردکنندگان کماکان برای حضور در این بازار تلاش کنندچراکه نقش مهمی در اشتغال، ارائه خدمات و افزایش انتظار کیفی و فرهنگی مردم در زمینه خودرو ایفا می کنند."



نظرات

  • فرزاد فرزاد (14 بهمن 1396 ساعت 11:10)

    اونایی که با دلار بیت المال دارن واردات خودرو می‌کنن که هیچ، خدا بهشون برکت در برکت داده و اونایی که با پول خودشون واردات می‌کنن که بازهم بخاطر قانون هردمبیل کشور برکت در سودشون وجود داره و اونایی هم که واردات نمی‌کنند که بیچارگان با فروش خودروهای داخلی به پنج برابر قیمت واقعیشان برکت در برکت ضربدر سود کلان به جیب مبارک روانه میکنند علاوه بر مونتاژکاری اونم که هیچ پس ،.،.،