1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تولید دنا برای صادرات

تولید دنا برای صادرات

25 دی 1393
  • 7

 تولید دنا برای صادرات

توسعه محصول و تنوع سبد خودرو در خودروسازان مقوله‌ای است که همواره مورد توجه مسوولین و مردم بوده است. طراحی و تولید پلت فرم های جدید و ساخت خودروهای به روز نیازمند هزینه و سرمایه گذاری های گسترده است.

سرمایه گذاری‌ای که به دلیل مشکلات مالی و آمد و رفت برخی مدیران سیاسی که کمتر دغدغه توسعه صنعت خودرو را داشتند کمتر به آن پرداخته شد اما در این شرایط و در روزهایی که تحریم گلوی خودروسازان را به خس خس انداخته، تک و توک خودروسازان به فکر توسعه محصول آن هم به صورت برند ملی میافتند. بومی سازی و توسعه محصول ملی نیازمند صرف هزینه، زمان، مطالعه، تحقیق، شناسایی بازار هدف و... دارد، پروژه ای عظیم که نیازمند است به مهندسانی حکیم و مدیرانی فهیم.

بعد از سمند و تیبا اینبار نوبت دنا بود که به عنوان خودروی ملی بعد از مدتها بیاید و خیلی از مشتریان سختگیر را سوار کند اما در روزهایی که چشم بادامی های بازار خوب در خیابانهای تهران جولان می دهند نگاهها به خودروهای هم تراز ملی مهربان نیست.

چینی هایی که در تست ترک می خورند این روزها در بازار و حتی نگاه برخی مسوولین از همکلاسی های ایرانی خود نمره بیشتری می گیرند، معضلی که کم کم در صنعت خودروی کشور به دردی کهنه تبدیل می شود. این درد زمانی شدت میابد که در قیمت گذاری ها از خودروهای ایرانی انتظار بیشتری طلب می شود اما در گزارش های کیفی منتشر شده از سوی متخصصین و البته مشتریان خودروهای چینی، چیز دیگری دیده می شود.

از یک سو مشتریان از خودروسازان محصولات جدیدی طلب می کنند و از سوی دیگر مسوولین ذی ربط و خودکار به دستان قیمت گذاری انگیزه ای برای توسعه محصول باقی نمی گذارند و حتی در قیمت گذاری ها، بهای خودروهای ملی را با مهمانان چند روزه چینی هم نمی سنجند. کار به جایی می رسد که یک مدیر به دلیل اسرار زیاد در بازنگری قیمت یک خودرو برکنار میشود و مدیر دیگر چاره ای جز صادرات برای خودروهایی که تولید می کند نمی بیند.

دنایی که بعد از بارها رونمایی قصد داشت با تیکاف وارد بازار شود و هم کلاسی های خود را پشت سر بگذارد، ترمز دستی اش توسط شورای رقابت کشیده شد. شورایی که انتظار می رود اگر قیمت دنا را با کارشناسی لازم اعلام کرد، در قیمت گذاری خودروهای مونتاژی چینی هم بازنگری انجام دهد تا در حق مشتریان این محصولات هم اجحاف نشود.

دنای ایرانی قرار است به گفته مدیرعامل ایران خودرو بعد از تحویل تعهدات داخلی دیگر فقط برای صادرات تولید شود ، شاید این بهترین فکر و کوتاه ترین مسیر برای حفظ تولید و کارگران خوشحال از پیدا کردن شغل باشد.



نظرات

  • آفرین آفرین (27 دی 1393 ساعت 20:05)

    به چه قیمتی و به کدام کشور موفق باشید

  • نژادحسینی نژادحسینی (26 دی 1393 ساعت 15:24)

    شما بجای دیدگاه یکطرفه ات سعی کن (اصرار) رو درست بنویسی و انقدر برای خودروی ملی اینها نگران نباشی چون فقط اسمش خودروی ملیه ولی رسما 50 درصد قطعاتش هم تو ایران تولید نمیشه . نمونه اش هم همین سمند EF7 که 2 سال پیش باید 300 هزار تومان برای دسته موتورش پول میدادی تازه اگه پیدا میکردی

  • محمدماجد محمدماجد (26 دی 1393 ساعت 00:08)

    خخخخخخخخخخ واقعا که

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (25 دی 1393 ساعت 22:28)

    خب کی چی؟ باشه ما راضی میشیم دنا صادر بشه ولی اونا هم باید یکم کوتاه بیان تعرفه ی صادراتو کم کنن. اینجوری که نمیشه . مردم خودمون سوار لگن های گرون قیمت بشن و مردم کشورای دیگه سوار لگن های ارزون و مفت ما.

  • رخش جاده رخش جاده (25 دی 1393 ساعت 13:56)

    ههههههههههههههههه !!!!!!! اخه کی میره تو خارج اینارو میخره ؟!!!!!!!!!!!!!

  • محمد عبد محمد عبد (25 دی 1393 ساعت 11:28)

    بخوان صادر کنن احتمالا مجبور میشن با قیمتی کمتر از قیمت داخلی بفروشن.
    تو بازار داخلی اگه قیمتش نهایتا در حد پژو پارس بود باز یه کمی قابل هضم بود، اما 48 میلیون اصلااا

  • حامد صابر حامد صابر (25 دی 1393 ساعت 10:06)

    بهتر همون صادر بشه البته بعید میدونم با این قیمت تو کشور های دیگه بفروشه چون اونجا دیگه بازارشون انحصاری نیست