1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. چرایی افزایش قیمت چینی های تولید داخل

چرایی افزایش قیمت چینی های تولید داخل

14 شهریور 1395
  • 4

در هفته گذشته اکثرخودروهای چینی موجود در بازار افزایش قیمت محسوس چند میلیون تومانی را تجربه کردند تا جایی که این افزایش قیمت تا سقف 10 میلیون تومان نیز ادامه یافت مثلا لیفان 820 کرمان موتور، با افزایش قیمت 8 میلیون تومانی به قیمت 91 میلیون تومان رسید یا چری تیگو 5 نیز با تجربه افزایش قیمت 5 میلیون‌تومانی به محدوده قیمت 99 میلیون تومان وارد شد. دلیل این اتفاق افزایش تعرفه واردات مجموعه قوای محرکه یعنی موتور و گیربکس در پی حذف سهمیه ارز مبادله‌ای برای این قطعات بود.

از سوی دیگر،‌ وزارت صمت اخیرا اقدام به افزایش تعرفه واردات مجموعه قوای محرکه کرده است. این افزایش تعرفه باعث شده است تولید‌کنندگان عمده خودروهای چینی یعنی کرمان موتور و مدیران خودرو اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کنند. اما حقیقت این افزایش تعرفه به چه دلیل است؟!

در نگاه خوشبینانه افزایش تعرفه باعث خواهد شد تولید‌کنندگان بخش خصوصی از «سی کی دی»کاری فاصله بگیرند و به‌سمت واردات قطعات منفصله بیشتر بر روند و روی تولید یا حداقل مونتاژ مجموعه‌های قوای محرکه سرمایه‌گذاری کنند. تا امروز عمده سرمایه‌گذاری این مجموعه روی سالن مونتاژ پنل‌های بدنه‌، خط رنگ و سالن مونتاژ نهایی خودرو بوده است و وارد سرمایه‌گذاری برای تولید قطعات بدنه (‌سالن‌های پرس‌) و تولید یا مونتاژ موتور‌، گیربکس و مجموعه متعلقات قوای محرکه نشده‌اند‌. به‌طور عمده هیچ‌کدام از این محصولات از حالت فول «سی کی دی»یا «اس کی دی»خارج نشده و حجم داخلی‌سازی آنها از مونتاژ قطعات بدنه و ساخت اتاق خودرو و رنگ و مجموعه‌‌های قطعات پلاستیکی و تریم‌های داخل اتاق جلوتر نرفته است.

در این نگاه وزارت صمت با افزایش تعرفه‌ها قصد دارد این دسته از تولید‌کنندگان بخش خصوصی را به‌سمت افزایش میزان تولید داخلی قطعات و فاصله گرفتن از «سی کی دی»کاری سوق دهد. قطعا سرمایه‌گذاری روی تولید بدنه یا قوای محرکه نیاز به نقدینگی و هزینه زیادی دارد اما در جهت افزایش اشتغال و کار‌آفرینی اقدام مناسبی خواهد بود. اما با توجه به تنوع تولید مدل‌های هر یک از برند‌های چینی در بازار ایران و غیر‌اقتصادی بودن تیراژ تولید بسیاری از آنها باید دید که شرکت‌های خودروسازی چینی تمایلی به انجام این نوع سرمایه‌گذاری برای تولید قوای محرکه یا ایجاد سالن‌های پرس تولید قطعات بدنه دارند؟ اما در نگاه بدبینانه وزارت صمت با افزایش تعرفه واردات فول «سی کی دی»قوای محرکه خودرو سعی کرده است با افزایش قیمت خودروهای چینی موجود در بازار حاشیه قیمتی امن برای خودروهای جدید جاده مخصوص که از تولیدات پژو و سیتروئن هستند، ایجاد کند.

با وجود تبلیغات انجام شده برای محصولات جدید ایران خودرو و سایپا‌، در صورت ورود به بازار، آنها رقابت سختی را با خودروهای چینی موجود در بازار خواهند داشت. بدین‌ترتیب شاید این اقدام وزارت صمت به‌عنوان اقدامی در جهت ایجاد حاشیه قیمتی امن برای محصولات جدید جاده مخصوص بتوان در نظر گرفت به‌خصوص برای خودروهایی چون پژو ٢٠٧، ٢٠٨‌و ٣٠١ که به احتمال زیاد با موتور «تی یو 5»داخلی‌سازی شده ایران خودرو به بازار ایران عرضه خواهند شد و مشمول این مصوبه جدید در‌خصوص حذف سهمیه ارز مبادله‌ای و افزایش تعرفه قوای محرکه نخواهند شد. بدین‌ترتیب ایران‌خودرو خواهد توانست برای این پژو‌های جدید خود فاصله قیمتی معنادار با رقبای چینی‌شان ایجاد کند.

روزنامه دنیای خودرو



نظرات

  • mohammad mohammad (15 شهریور 1395 ساعت 10:06)

    دقیقا دارن همون بلایی رو که 10 سال قبل سر زاگرس موتور و کیش خودرو آوردن تکرار میکنن فقط به خاطر اینکه محصولات شرکت های دولتی فروش بره

  • رامین رامین (15 شهریور 1395 ساعت 10:03)

    الان یکساله لیفان ایکس 50 دارم که واقعا از تولیدات داخلی بهتره و هیچ مشکلی باهاش نداشتم / خدمات پس از فروشش هم که واقعا گل کاشته / دمش گرم . زنده باد کرمان موتور

  • AY AY (15 شهریور 1395 ساعت 05:53)

    بشینید که پژو های جدید اذزئن باشند من که میرم آریزو میخرم چینی جدید از اشغالای ایرانی بهتره

  • میلاد میلاد (15 شهریور 1395 ساعت 03:39)

    بفرما...همه چی این مملکت در دستان ایران فرغون و سایپای داغونه اصلا نمیذارن بخش خصوصی پا بگیره