1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. احتمال احتکار خودرو از سوی خودروسازان خیلی کم می باشد

احتمال احتکار خودرو از سوی خودروسازان خیلی کم می باشد

26 اردیبهشت 1397
  • 7

دبیر انجمن خودروسازان گفت: نگهداری خودرو در پارکینگ و عدم عرضه به بازار، منجر به تحمیل هزینه گزاف به خودروسازان می‌شود، به همین دلیل امکان احتکار و یا عدم عرضه از سوی خودروسازان وجود ندارد.

 احتمال احتکار خودرو از سوی خودروسازان خیلی کم می باشد

احمد نعمت بخش گفت: با توجه به اینکه نگهداری خودرو در پارکینگ به منظور عدم عرضه به بازار، منجر به تحمیل هزینه های گزاف به خودروسازان می شود، به صورت عملی احتکار و یا عدم عرضه خودرو از سوی خودروسازان امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه خودرو یک محصول سرمایه ای است و عدم عرضه آن به بازار باعث توقف گردش مالی و کاهش نقدینگی در مجموعه می شود، تصریح کرد: عدم فروش خودرو، تبعات منفی زیادی برای خودروساز دارد چون که خودروساز جهت اداره امور مجموعه خود نیاز شدیدی به منابع مالی و جریان نقدینگی دارد و دپوی خودروهای تولیدی مغایر با اهداف اقتصادی یک بنگاه صنعتی و تولیدی است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی تحویل خودرو به تعویق می افتد، مطابق قرارداد، خودروساز ملزم به پرداخت سود تاخیر تا سقف ۱۲ درصد بیش از حداقل سود بانکی به صورت روزشمار به مشتری است که در این صورت منطقی نیست که خودروساز بخواهد از روی عمد خودروها را در پارکینگ نگهداری کند و به مشتری سود تاخیر در تحویل پرداخت کند.

نعمت بخش ادامه داد: خودروسازها ظرفیت محدودی برای نگهداری محصولات خود دارند و نگهداری تیراژ بالای خودروها نیازمند پارکینگ های بسیار وسیع و بزرگ در محدوه تهران است که در حال حاضر چنین اقدامی با هیچ منطقی سازگار نیست.

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: نگهداری خودرو در پارکینگ ها، استهلاک بالای خودرو را به همراه دارد که انبارش خودرو را غیرمعقول و منتفی می سازد.

وی تاکید کرد: عرضه و فروش سریع خودرو و تزریق نقدینگی به جریان تولید به مراتب از انبارش خودرو سود آورتر و اقتصادی تر است.

منبع مهر


نظرات

  • حمید حمید (28 اردیبهشت 1397 ساعت 07:17)

    به گنجشک گفتن..... گفت یه چی بگو بگنجه
    این آقا فردا صبح باید از کار بیکلر بشه
    تا شعور مردم و به بازی نگیره
    البته اگراینجا ژاپن باشه

  • آرمان قاسمی آرمان قاسمی (27 اردیبهشت 1397 ساعت 02:26)

    از این ا.ن بخش خبیث تر جایی سراغ دارین ؟؟؟
    همیشه دم از بدبختی ، بیچارگی و بی پولی خودروساز میزنه تو تلویزیون ، روزنامه ها و...

    یکی نیست بگه مردک ... همین دنا رو که دیروز با 5 میلیون افزایش قیمت دارین به مردم میفروشین تولید چند ماه قبل نیست مگه ؟؟ مگه دلار با نرخ 3200 تومن پارسال نگرفتین و قطعه نخریدین ؟؟ پس چرا با قیمت دلار الان دارین میفروشین ؟؟؟

    چرا مردم رو هالو ... فرض میکنی مردک ؟؟
    چرا نباید یه کمپین واقعی عدم خرید برای جلوگیری از سود روزافزون این مافیای کثیف خودروسازها ایجاد کرد ؟؟ چرا واقعا" ؟؟

    سهامداران سایپا و ایران خودرو در بورس به خاک سیاه نشستن (قیمت سهام سایپا (خساپا) از پارسال که 130 بود و امروز 78 تومن معامله میشد !!) >> اونجا که مردمو بدبخت کردین و حالا با گرونی هر چه بیشتر ماشینای آشغالتون این مصرف کننده قشر متوسط و ضعیف رو !!
    وضعیت این ممکلت به کدوم جهنم دره ای داره میره واقعا" ؟؟

  • mamad mamad (27 اردیبهشت 1397 ساعت 01:48)

    بفرمایید اینقدر دولت از این خودرو ساز ها حمایت کرد ، حالا که دولت به کمک خودرو ساز ها احتیاج داره تا جو اروم کنه . خودرو ساز ها به دولت پشت کردن . براشون مهم نیست به دولت فشار بیاد یا نه .

  • Mahmood Mahmood (27 اردیبهشت 1397 ساعت 01:28)

    چرا چرت و پرت می نویسی؟ چرا سایت فروش ایران خودرو از دسترس خارج شده؟

  • ایرانی ایرانی (26 اردیبهشت 1397 ساعت 23:40)

    اقای نعمت بخش دروغ بس است دیگه .عمدا سایت فروش را بستید تا خوب قیمت رشد کنه بعد به صورت لحظه ای آن را باز میکنید و دوباره می بندید مثل چند روز پیش سایت پارس خودرو

  • Reza Reza (26 اردیبهشت 1397 ساعت 18:27)

    اگر بازار رقابتی باشد ، هیچ بنگاه اقتصادی جرات این کار ها را ندارد ، تمام این ها نتیجه رانت و انحصار هست ، کار خوبی که مجلس کرد وطرح تفحص از خودروسازی هاست که اگر درست انجام شود باید بساط این گونه اقدامات جمع شود

  • reza reza (26 اردیبهشت 1397 ساعت 15:20)

    هزینه توقف و احتکار یک یا دو ماهه خودرو در مقابل این افزایش قیمت خیلی ناچیز است. اگر قانون بود هیچ وقت هیچ کسی نمیتوانست بیش از قیمت مصوب ماشینی بفروشد. جهان سوم بودن به خاطر چنین مواردیست. یه عده دزد دارن خون مردم رو میمکن و هیچ رسیدگی و قانونی برای جلوگیری ازشون نیست یا خودشون نمیخوان چون سود میبرند و باید ساکت باشن.