1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تحقیق و تفحص درباره واردات خودروهای چینی توسط مجلسیان

تحقیق و تفحص درباره واردات خودروهای چینی توسط مجلسیان

11 شهریور 1394
  • 0

در حالی‌ که برخی کارشناسان، واردکنندگان خودروهای چینی را متهم به سوء استفاده از کمپین نخریدن خودروهای داخلی می کنند، عضو کمیسیون صنایع مجلس از سودهای نجومی و غیر شفاف واردکنندگان خودروهای چینی در سال‌ های اخیر خبر می دهد.

در روزهای اخیر موضوعات مطرح شده پیرامون کمپین نخریدن خودروهای صفر کیلومتر داخلی نام واردکنندگان خودروهای چینی را بر سر زبان انداخته است.

در این شرایط عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از طرح مجلس برای تحقیق و تفحص از واردات خودروهای بی‌کیفیت چینی به کشور خبر داده است.

سید شریف حسینی در این زمینه اظهار کرده که مجلس درباره واردات خودروهای چینی بی‌ کیفیت و کسب سودهای کلان و غیرمتعارف در این راه توسط برخی افراد خاص، بررسی و تحقیق و تفحص انجام خواهد داد تا موضوع شفاف شود.

وی همچنین از وجود نوعی انحصار در واردات خودروهای چینی خبر داده و خاطرنشان کرده که در سال‌های اخیر تنها افراد محدودی می‌توانستند خودروی چینی وارد کنند و در نهایت همین افراد به سود نجومی دست یافتند که ارتباطات این افراد باید شفاف شود.

اظهارات این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره سودهای نجومی و غیر متعارف واردکننده خودروهای چینی در حالی است که پیش از این نیز برخی کارشناسان از عملکرد واردکنندگان این محصولات به کشور انتقاد کرده بودند.

در این زمینه محمد جعفری رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، اظهار کرده بود: واردکنندگان به‌ ویژه واردکننده خودروهای چینی و کره‌ای عملکرد نامطلوب و تخلفاتی همچون گران‌ فروشی، عدم تحویل به‌ موقع خودروهای فروخته شده و نبود قطعات یدکی در خدمات پس از فروش داشته‌اند. گران‌فروشی در برخی برندهای خودروهای وارداتی محرز است.

از سوی دیگر برخی کارشناسان نیز معتقدند که عملکرد واردکنندگان خودروهای چینی در سوء استفاده از کمپین نخریدن خودروهای صفر کیلومتر داخلی نیز باید بررسی شود.

از چندی پیش کمپینی با عنوان "نخریدن خودروهای صفر کیلومتر داخلی" در برخی شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شده که از مخاطبان می‌خواهد در اعتراض به بالا بودن قیمت از خرید خودروهای تولیدی دو خودروسازی بزرگ کشور خودداری کنند.

امرالله امینی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در این زمینه اظهار کرده است: در شرایطی که با کمپین نخریدن خودروی صفر کیلومتر داخلی، بخشی از مصرف‌کنندگان خواهان کاهش قیمت خودرو برای افزایش قدرت خریدشان شده‌اند اما واردکنندگان خودروهای چینی سوار بر موج این کمپین شده و منافع نامشروع خود را دنبال می‌کنند. واردات خودرو به کشور با فساد و رانت همراه است و این شرکت ها به دلیل داشتن سرمایه فراوان اقدامات مختلفی برای حفظ سلطه خود بر بازار خودروی ایران انجام می‌دهند.

در همین رابطه محمدقلی یوسفی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، نیز اظهار کرده است: متاسفانه در کشور ما وضعیت به‌ گونه‌ای است که گروه‌هایی به صورت مافیا در بخش‌هایی از اقتصاد جا خوش کرده‌ و دوست ندارند منافع‌شان را از دست بدهند، همانطور که وارد‌کنندگان نفع زیادی از واردات خودرو می‌برند.



نظرات