1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مقایسه‌ای میان بهای خودروهای چینی در ایران و روسیه

مقایسه‌ای میان بهای خودروهای چینی در ایران و روسیه

2 خرداد 1395
  • 1

می‌دانیم و می‌دانید و نیازی به تکرار چندباره این مطلب نیست که بهای خودرو در ایران به طرزی وحشتناک بالاست و البته در برخی از خودروهای وارداتی از وادی وحشت هم گذر نموده و به عالم وهمناک کابوس رسیده است! از طرفی، این را هم می‌دانیم که در کلان‌شهرها، مالکیت خودروی شخصی امری لازم و ملزوم حیات روزمره‌مان است و بدون این مرکب موتوری کاروبارمان سخت لنگ می‌ماند و… این‌ها به کنار، خود خرید خودرو هم حکایت مثنوی هفتاد من کاغذ است و آن‌قدر دردسرساز است که به لذتش کمتر می‌ارزد.

خودروی چینی

در این میان، ما با خودروسازانی در کشور مواجه ایم که نه خودشان محصول درست و درمانی! را تحویل ملت می‌دهند و نه هیاهوی و قیل‌وقال کرکننده‌شان می‌گذارد که خودروی مطلوبی از مرزها به‌راحتی عبور کند و نه حتی اجازه می‌دهند که رقیبی جدی برایشان پدیدار شود، رقیبی که شاید خودروی ارزان‌تر و باکیفیت‌تری را نسبت به آن‌ها تحویل مشتریان دهد. به خاطر گل وجود آن‌ها است که مدلی سوپرمینی از یک برند کره‌ای، همچون کیا پیکانتو با بهایی بیش از 70 میلیون فروخته می‌شود، خودرویی که در قیاس با استانداردهای جهانی نه مرکب لوکسی محسوب می‌شود و نه حتی محصولی متوسط به شمار می‌آید.

گذشته از خودروهای وارداتی، به نظر می‌آید که قیمت بالای محصولات داخلی، بر قیمت خودروهای چینی نیز سخت تأثیر نهاده و این خودروها نیز بسی گرانتر از آنچه که واقعاً هستند به دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسد. برای آنکه مقایسه بهتری در این زمینه داشته باشیم، قیمت برخی از خودروهای چینی موجود در بازار ایران را با انواع مشابه آن در بازار روسیه در یک جدول گردآورده‌ایم تا بلکه به نتیجه‌گیری بهتری دست یابیم.

پیش از مرور جدول ذیل، بر خود لازم می‌دانیم که توضیحاتی چند را خدمت شما خوانندگان عزیز ارائه دهیم:

الف – قیمت برخی از خودروهای چینی (در بازار روسیه) که در جدول ذیل درج شده، مربوط به تیپ پایه آنهاست، از همین رو و برای آنکه مقایسه عادلانه‌ای را صورت داده باشیم سعی نمودیم که قیمت درج شده برای خودروی چینی مشابه در بازار ایران نیز از تیپی نزدیک و یا همسان باشد.

ب – واحد پول کشور روسیه «روبل» نام دارد و فعلاً قیمت فروش هر روبل روسیه در بازار آزاد ایران معادل 55 تومان و قیمت خرید آن نیز معادل 49 تومان است که در اینجا فقط قیمت فروش آن را ملاک محاسبات خود قرار داده‌ایم. بدیهی است که اگر تنها قیمت خرید (روبل) را در نظر می‌گرفتیم، ارقام به دست آمده بازهم چند میلیونی کمتر بود!

پ – همان‌طور که خودتان بهتر آگاهید، در بازار کشورمان، بهای شرکتی و یا ثبت نامی برخی از خودروهای چینی با بازار آزاد آن تفاوت بسیار دارد، مثلاً بهای محصولات کمپانی جیلی به‌صورت شرکتی، به‌مراتب بالاتر از نرخ بازار آزاد آن است. از همین رو، برای آنکه استاندارد واحدی را در جدول ذیل اعمال نماییم، تنها قیمت شرکتی خودروهای چینی موجود در ایران را درج نمودیم.

ج – نام برخی از خودروهای چینی در ایران متفاوت با بازارهای دیگر در دنیاست، مثلاً خودروهای چری در کشورمان به نام ام‌وی‌ام مونتاژ و فروخته می‌شوند و یا فاو بسترن B50 به نام آسا تولید شده و یا حتی اخیراً، خودرویی به نام فاو V5 نیز با نام راین V5 عرضه می‌شود. در این جدول تنها آن نامی را ملاک ارزیابی خود قرار دادیم که در ایران امروز کاربرد دارد.

د – شاید با نگاهی به بهای خودروهای چینی در روسیه و مقایسه بهای همین خودروها با خود بازار چین، به این استنباط برسید که قیمت خودروهای چینی در روسیه حتی از خود سرزمین اصلی آن نیز ارزان‌تر است که صدالبته این استنباطی صحیح و درست است؛ زیرا همان‌طور که آگاهید، هدف سازندگان چینی، تسخیر هر چه بیشتر بازارهای خودرو در تمامی دنیاست و در راه دستیابی به این هدف نیز، هیچ ابایی از به‌کارگیری ابزاری همچون «دامپینگ» ندارند، دامپینگ (DUMPING) هم در لغت به معنای صدور کالا با قیمتی کمتر از هزینه‌های تمام شده و یا فروش یک کالا در خارج به قیمتی کمتر از داخل می‌باشد. البته این کار تنها مختص سازندگان چینی نیست و پیش‌تر نیز توسط سازندگان ژاپنی و کره‌ای به‌کرات به کار رفته است و همواره قیمت خودروهای صادراتی آن‌ها کمابیش کمتر از قیمت‌های داخلی‌شان بوده است. مثلاً در سال 1985 میلادی، یک خودروی تویوتا در بازار آمریکا به قیمت 7200 دلار فروخته می‌شد درحالی‌که این خودرو در خود ژاپن به بهای 8000 دلار به دست مصرف‌کننده می‌رسید. تا مدت‌های مدیدی، دولت ژاپن به ازای هر خودرویی که به آمریکا صادر می‌شد 800 دلار آن را به صادرکننده برمی‌گرداند.

ر- تعرفه گمرکی برای ورود خودروی کامل در روسیه معادل 25 درصد و برای قطعات منفصله (CKD) معادل 5 درصد است، درحالی‌که این ارقام برای کشورمان به‌طور اسمی به ترتیب معادل 40 و 26 درصد است، ولی در صحنه عمل، این ارقام با مالیات‌های گوناگونی که به یک خودرو وارداتی و یا مونتاژی بسته می‌شود، از این حد نیز فراتر می‌روند.

ز- تنوع خودروهای چینی در بازار روسیه به‌مراتب بالاتر از کشورمان است و شرایط خریدشان هم به‌مراتب سهل‌تر بوده و کمابیش با تجهیزات رفاهی بیشتری نیز عرضه می‌شوند، مثلاً نسخه 2 لیتری ام‌وی‌ام X33 در بازار روسیه به‌صورت دو دیفرانسیل (4WD) عرضه می‌شود، درحالی‌که همین نسخه در ایران به‌صورت تک دیفرانسیل به فروش می‌رسد.

بعد از ذکر این توضیحات، توجه شما عزیزان را به جداول و عکسهای ذیل جلب می‌کنیم.

خودروی چینی

خودروی چینی

خودروی چینی

خودروی چینی

خودروی چینی

خودروی چینی

خودروی چینی

خودروی چینی

خودروی چینی

خودروی چینی

خودروی چینی

خودروی چینی

خودروی چینی

منبع: پدال



نظرات

  • بی نام بی نام (3 خرداد 1395 ساعت 00:28)

    آخه اینجا ایران است.واونجا روسیه.ما همه چیز را برای دیگران می خواهیم واونا همه چیز را برای خودشان.