1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. به جای گران کردن خودرو قیمت بنزین را زیاد کنند

به جای گران کردن خودرو قیمت بنزین را زیاد کنند

27 آذر 1396
  • 12

معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است در صورت فراهم آمدن مقدمات لازم برای کاهش سرعت مجاز خودروها در جاده‌های کشور، می‌توان انتظار داشت ۲۰ درصد از تلفات جاده‌ای سالانه ایران کاهش یابد.

 به جای گران کردن خودرو قیمت بنزین را زیاد کنند

داود کشاورزیان اظهار کرد: در طول دو سال گذشته موضوع کاهش سرعت مجاز خودروها در جاده‌های ایران در سازمان راهداری مطرح بوده و کارگروه‌های کارشناسی در این رابطه بررسی‌های دقیقی انجام داده‌اند که ما تا زمان نرسیدن به یک اجماع نسبی آن را به طور رسانه‌ای مطرح نکردیم. این یک موضوع و هدف دقیق و پراهمیت است و اجرای آن یک موضوع حیاتی است.

وی با بیان این‌که در سرتاسر جهان موضوع ایمنی راه‌ها را در پنج محور مختلف طبقه‌بندی می‌کنند، بیان کرد: مدیریت ایمنی که در حوزه پلیس و تجهیزات راهداری است، ایمنی خودرو، ایمنی کاربر، ایمنی راه و امداد و نجات محورهایی هستند که باید برای کاهش تصادفات و تلفات رانندگی برای آنها برنامه‌ریزی دقیق داشت.

رییس سازمان راهداری ادامه داد: ما در حوزه ایمنی خودرو نسبت به شاخص‌های جهانی شرایط مناسبی نداریم و بسیاری از خودروهای ما در این شاخصه‌ها رتبه بالایی نداشتند. در فرهنگ رانندگی نیز ایران جایگاه مناسبی نداشته است. در حوزه راه هرچند در قیاس با دیگر عوامل شرایط بهتری داریم، اما هنوز راهی طولانی تا رسیدن به اهداف وجود دارد. برای مثال بسیاری از آزادراه‌های ما با ویژگی‌های بین‌المللی که برایشان تعریف می‌شود فاصله‌ای طولانی دارد.

کشاورزیان با بیان این که مجموعه این عوامل باعث شد که سازمان راهداری به کاهش سرعت مجاز فکر کند، توضیح داد: اصرار ابتدایی ما بر کاهش سرعت در آزادراه‌ها نیست هرچند در آنجا نیز در حال حاضر پلیس جریمه را ۱۲۰ کیلومتر در ساعت آغاز می‌کند و این موضوع دست راننده‌ها را در بالابردن سرعت‌شان باز می‌گذارد، اما ما اصرار داریم که سرعت مجاز در بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی کاهش یابد.

وی در پاسخ به این سوال که درحال حاضر بحث کاهش سرعت در چه مرحله‌ای از فرآیند اجرا قرار دارد، تاکید کرد: آنچه که مطرح شد صرفا یک پیشنهاد پس از بررسی‌های دقیق سازمان راهداری بود. در حال حاضر ما امیدواریم که کارشناسان و متخصصان این حوزه نظرات خود را ارائه کنند تا در نهایت تصمیمی گرفته شود که به نفع تمام مردم باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: نگاه ما با نگاه پلیس در این زمینه یکسان است، ولی تایید نهایی این کاهش سرعت در اختیار وزیر راه و شهرسازی است که ما امیدواریم در نهایت با ارائه پیشنهادی مشترک به ایشان تایید کاهش سرعت را بگیریم. البته نحوه‌ی ارائه این موضوع به افکار عمومی اهمیت بسیار زیادی دارد. مردم باید بدانند که این کاهش سرعت به شکل یکباره اتفاق نمی‌افتد و قطعا فرآیندی طولانی‌مدت و چند ماهه خواهد بود.

کشاورزیان درباره برنامه‌ریزی برای ابعاد اقتصادی این موضوع نیز بیان کرد: بحث تغییر سیستم دوربین‌ها یک اتفاق نرم‌افزاری است که هزینه خاصی نخواهد داشت و در جابه‌جایی تابلوها نیز به منابع اعتباری کلان احتیاج نخواهد بود.

 به جای گران کردن خودرو قیمت بنزین را زیاد کنند

جهت‌گیری دولت در افزایش تعرفه واردات خودرو اشتباه است

رییس سازمان راهداری با بیان این‌که یکی از ابعاد مهم ایمنی در جاده‌ها کیفیت خودروهاست، اظهار کرد: این که به جای افزایش قیمت سوخت تعرفه خودرو بالا رود، قطعا اتفاق اشتباهی است. در حال حاضر اصلی‌ترین عامل آلودگی تهران خودروهای فعلی هستند و حتی ماشین‌هایی که در جاده امکان تردد آنها را فراهم نمی‌کنیم نیز در تهران رفت و آمد دارند. این در حالی است که می‌توان با کاهش تعرفه واردات خودرو بخشی از این مشکلات را حل کرد.

کشاورزیان با اشاره به این‌که بالابردن تعرفه خودرو برای دلالان سودآوری می‌کند، بیان کرد: وقتی عوارض بالا رود آنها که پیش از این ثبت نام کرده‌اند با سود بسیار بالایی شرایط بازار را برهم می‌زنند، اما اگر واردات تسهیل شود خودروسازان داخلی نیز خود را با آن تطبیق خواهند داد و کیفیت خودروهای داخلی نیز قابل رقابت خواهد شد.

وی ادامه داد: ما در نهایت باید این سوال را پاسخ دهیم که آیا باید تمام خانوارها با هر سطح درآمدی خودرو داشته باشند یا خیر. این که ما یک خودرو با قیمت پایین و کیفیت بد تولید کنیم، قطعا به نفع مردم نیست این در حالی است که می‌توان با افزایش نسبی قیمت‌ها و بهبود کیفیت شرایط را برای استفاده از خودروهای ایمن فراهم آورد.

 به جای گران کردن خودرو قیمت بنزین را زیاد کنند

قیمت سوخت باید واقعی شود

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تا زمانی که خودروهای بی‌کیفیت امکان استفاده از سوخت ارزان قیمت را دارند قطعا برای آنها تردد اهمیت نخواهد داشت، اما وقتی سوخت گران شود افراد خود شرایط را مدیریت می‌کنند. در همه جای دنیا نرخ گازوئیل در هر لیتر رقمی بین یک تا دو دلار است. این در حالی است که ما گازوئیل را ۱۰ سنت می‌فروشیم و همین امر باعث شده که سال به سال تعداد روزهای سالم در کلانشهرهای ایران کاهش یابد.

کشاورزیان در پاسخ به این سوال که آیا مردم به دولت برای افزایش نرخ سوخت اعتماد می‌کنند، توضیح داد: آنچه بیشترین اهمیت را دارد اختصاص درآمد گران شدن سوخت به حمل‌ونقل عمومی است. وقتی مردم نتیجه این تصمیم را ببینند قطعا با آن ارتباط برقرار می‌کنند، اما در غیر این صورت نه تنها جنبه مثبتی ندارد که حتی شرایط را وخیم‌تر نیز می‌کند.

وی ادامه داد: مثال وضعیت بازار ایران مثال خوبی است. در شرایط فعلی درصد زیادی از مردم ترجیح می‌دهند با مترو به بازار بروند چون بهترین وسیله است. اگر حمل‌ونقل عمومی در دیگر مناطق به همین شکل توسعه یابد مصرف سوخت کاهش خواهد یافت، اما اگر این امکانات افزایش نیابند قطعا برای افراد تفاوت چندانی میان بنزین ۱۰۰۰ تومانی با بنزین ۱۵۰۰ تومانی وجود ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره خودروهای فعال در حمل‌ونقل عمومی نیز گفت: این امکان وجود دارد که کرایه‌ها پس از افزایش نرخ سوخت بالا رود اما در عین حال چون وضعیت ترددها مدیریت می‌شود این خطر نیز چندان گسترده نیست. وقتی راننده‌ای ببیند که باید گازوئیل لیتری ۲۰۰۰ تومانی بزند، قطعا تا پیش از آنکه بار خود در مبدا و مقصد را نهایی نکرده وارد جاده نمی‌شود و این موضوع به وضعیت کمک می‌کند.

کشاورزیان با بیان این که توسعه راه‌آهن نیز منوط به افزایش نرخ سوخت خواهد بود، تاکید کرد: ما با هزینه بسیار بالا راه‌آهن را توسعه می‌دهیم اما تا زمانی که نرخ سوخت پایین است هیچ صاحب باری قبول نمی‌کند که از جاده به سمت ریل حرکت کند با واقعی کردن این نرخ می‌توان انتظار داشت که فعالیت راه‌آهن در این حوزه گسترش یابد.

وی با اشاره به انگیزه پایین راننده‌ها برای اسقاط خودروهایشان، تصریح کرد: ما تلاش کردیم با بالا بردن ارزش خودروهای اسقاطی و معادل کردن آنها با خودروهای وارداتی و داخلی این روند را گسترش دهیم، اما وقتی برای یک راننده بالا بودن مصرف سوخت خودرو اهمیتی ندارد، انگیزه‌ای برای این نوسازی نیز وجود نخواهد داشت. ما مصوبه‌ای داشتیم که در جریان آن باید ۶۵ هزار خودروی بالای ۳۵ سال در یک برنامه پنج ساله اسقاط می‌شدند، اما تاکنون شاید تنها ۴۰۰۰ خودرو از این طریق نوسازی شده‌اند که این امر نشان دهنده پایین بودن انگیزه‌ها در این حوزه است.

منبع ایسنا


نظرات

  • ت ت (28 آذر 1396 ساعت 08:39)

    من که میخوام از این به بعد با خر پدر بزرگ .پدربزرگم برم سر عروسی دایره بزنم اخه بی انصاف فکر میکنی هنوز بنزین ارزان من بدبخت با حقوق 700 تومان بخورمش بنزین بزنم شارز بگیرم چکارش کنم بجای خراب کاری به مملکت بشینید مثل چینی ها فکر اقتصادی کنین

  • محمد محمد (28 آذر 1396 ساعت 08:17)

    مشکل زنده بودن مردمه همه بمیرن تا مسئولین مدیریتشون جهانی بشه

  • هادی هادی (28 آذر 1396 ساعت 08:04)

    به ازای خروج یک یا دو خودرو فرسوده اجازه بدهند یک خودرو هیبرید یا برقی بدون عوارض و مالیات گمرکی جایگزین بشود. خودرو پریوسی که به گفته تویوتا آلودگی اش از یک گوسفند کمتره.... ولی مساله اینجاست که هدف کاهش مصرف سوخت و رفاه مردم نیست

  • علی علی (27 آذر 1396 ساعت 22:48)

    پیشنهاد افزایش بنزین بجای قیمت خودرو پیشنهادی منطقی است که باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا هم می شود

  • fazel fazel (27 آذر 1396 ساعت 22:02)

    فقط گیر دادند به بنزین هرکی میخواد یه حرفی بزنه گرانی بنزین را جلو میکشه از حقوق خودت بگو دلار 7تومنی بکو که4000تومان کردید

  • علی علی (27 آذر 1396 ساعت 19:07)

    تاوقتی که مدیران دولتی حقوقهای نجومی(دریافتی نجومی بگیم بهتره چون حقوقشون کمه اما انواع و اقسام دریافتی دارندمثل اضافه کار و کارانه حقوالجلسات و....)دارند ملت را درک نمیکنند و با مردم مثل موش ازمایشگاهی رفتار میکنند برا اینه که همش دم از دلار میزنن.کاش فقط افراد مخترع و کار افرین حقوق بالا میگرفتن

  • وطن دوست وطن دوست (27 آذر 1396 ساعت 16:04)

    ب نظر من بهترین کار اینه ک مردم با اسب و قاطر و اینجور حیوانات تردد کنن ک مصرف بنزین بیاد پایین.تازه تلفات جاده ای هم کم میشه.لطفا مسئولین بررسی کنن.ب هر حال زحمتش از طراحی خودروی خوب برا ملت کمترم هسش.مسئولینم خسته نمیشن!!!!

  • l;kjh l;kjh (27 آذر 1396 ساعت 12:36)

    چطوره اصلاً رانندگی و ماشین داشتن رو ممنوع کنن تا تلفات صفر بشه .

  • میثم میثم (27 آذر 1396 ساعت 12:17)

    تنها راه نجات ما فقط یک چیز اونم نخریدن خودرو از تولید کننده داخل باید یه جا این قضیه تموم بشه منتها همه باید پاش وایسیم و مردونه مقاومت کنیم این بار دیگه دولت هم بودجه ای نداره که وام بده نجاتشون بده
    # نمیخرم

  • حسن حسن (27 آذر 1396 ساعت 10:49)

    چرا راهکار ساده تر رو انتخاب نمی کنید که هم به بحران آلودگی هوا نرسیم و هم خودروی ایمنی تر داشته باشیم و هم تولید 100 درصد داخل باشه و هم بتونیم صادر کنیم و به اقتصاد کشور کمک اساسی بشه؟؟
    اونم تولید خودروهای الکتریکیه.
    مهندس جمشید آرین 16 ساله تو این زمینه تحقیق و بررسی مداوم کرده و چند نمونه خودروی الکتریکی ساخته ولی طی این سالها به هیچ عنوان ازش حمایت نشده بلکه تا حرف از تولید داخل و داخلی سازی شده سریعا حاشیه سازی و پرونده سازی شده!!!
    بنده خدا مهندس جمشید آرین برای اثبات ادعای خودش اعلام کرده که با خودروی الکتریکی ساخت خودش تنها با یک بار شارژ میتونه از لاهه (هلند) تا تهران (5200 کیلومتر) بیاد.
    در ضمن یه عده میگن تولید خودروی الکتریکی صلاح و به صرفه نیست! خب چطور وقتی آمریکا تسلا رو ساخت به صرفه شد ولی برای ما به صرفه نیست؟؟
    اگه قرار بود با تولید خودروی الکتریکی بقیه خودروسازها و دولت ها ورشکست بشن، مطمئن باشید اول آمریکا، چین، آلمان و فرانسه و ... ورشکست میشدن!

  • فرزاد فرزاد (27 آذر 1396 ساعت 09:53)

    واقعیت کشورداری رو فقط میشه در فیلم و سریال و انیمیشن طنز دید که یه نمونه همین دیرین دیرین هست که مشتری میره خودرویی رو میخره که اصلا استارت نخوره و روشن نشه! و درباره قیمت سوخت ۱ یا ۲ دلاری، یعنی هیچ مسئولی نمیدونه که درآمد اونا ریال نیست که هیچ بلکه دلار با متوسط سالیانه مطلوب به بالاست! و اگر درآمدشون رو تبدیل به ریال ما کنن هیچ آبرویی واسه هیچ دلسوزی نمیمونه!

    علی علی (27 آذر 1396 ساعت 10:56)

    دقیقا همینطوره، منم نمی دونم چرا همه چیز رو با دلار مقایسه میکنن؟
    مگه ما اینجا به دلار درآمد داریم که باید هزینه هامون هم به دلار محاسبه بشه؟
    اگه قراره همه هزینه ها به دلار محاسبه بشه پس کلا واحد پول کشور رو دلار کنید.