1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ترخیص 4700 دستگاه خودرو بدون رعایت ضوابط از گمرک

ترخیص 4700 دستگاه خودرو بدون رعایت ضوابط از گمرک

25 دی 1396
  • 0

رییس انجمن وارد کنندگان خودرو از افزایش 38.5 درصدی قیمت خودروهای وارداتی در بازار خبر داد و گفت :بیش از 6 هزار دستگاه خودرو با رانت، مجوز خودروسازان یا مجوزهای خاص به کشور وارد شده است.

 ترخیص 4700 دستگاه خودرو بدون رعایت ضوابط از گمرک

احتشام زاده امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد :در سال 95 در مرداد و اسفند تقاضا برای خودرو بالا بوده اما در سال 96 در خرداد ماه این تقاضا بیشتر شده است.

وی افزود :در دی ماه 95 غیر نمایندگی ها اجازه واردات خودرو نداشتند و این موجب نابسامانی در امر واردات و افزایش واردات شد و پس از آن ثبت سفارش برای نمایندگی ها هم در تیرماه ممنوع شد و 13700 دستگاه خودرو در انبارها مانده شد و مشکلات بسیاری برای واردکنندگان به وجود آمد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: پس از آن بسیاری از شرکت های واردکننده خودرو تعطیل شد و ما پیگیری های بسیاری به عنوان بخش خصوصی کردیم .در نهایت در 9 دی ماه سال جاری رسیدیم به جایگاه سال گذشته با این شرایط که ضوابط واردات خودروتغییر کرد و قفلی بر واردات زده شد.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به واردات 8 ماهه خودرو گفت :55 هزار دستگاه خودرو در مدت یاد شده به کشور وارد شد که بیش از شش هزار دستگاه مربوط به خودرو سازان و مجوزهای خاص بوده است.

احتشام زاده ادامه داد :در این بین سهم بخش خصوصی از بازار خودروهای وارداتی تنها 5 درصد از بازار است .

رییس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد :این تصمیمات یک شبه موجب شد که در خودروهای بنزینی 38.5 و در هیبریدی 42 درصد افزایش قیمت ایجاد شود وهمچنین هزار میلیاردتومان هزینه به مردم وارد شد. ضمن این که بازار سیاه ایجادشد و به طور متوسط 500 میلیون تومان قیمت خودروهای وارداتی افزایش یافت.

او با اشاره به رانت ایجاد شده از بسته شدن سایت ثبت سفارش گفت :در این مدت 4700 دستگاه خودرو بدون رعایت ضوابط از گمرک ترخیص شد .

رییس انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد :واردات خودروهای هیبریدی قبلا معافیت واردات داشتند و در حال حاضر گرانتر شده اند و جذابیت خود را در بازار از دست داده است.همچنین سرمایه گذاران خارجی که ما در بخش خودرو در حال رایزنی با آنها بودیم اعلام نارضایتی کردند و گفتند در کشور شما شبانه قوانین تغییر میکند و از ادامه همکاری منصرف شدند.



نظرات