1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. 95 درصد ثبت‌نام‌ کنندگان خودرو در ایران دنبال سودجویی هستند

95 درصد ثبت‌نام‌ کنندگان خودرو در ایران دنبال سودجویی هستند

7 آبان 1397
  • 13

محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن همگن قطعه سازان خودرو کشور در خصوص جایگاه شورای رقابت در اقتصاد، اظهار کرد: شورای رقابت بر مبنای درستی طراحی شد، اما این نهاد از مسیر خود منحرف شد و به اهدافش دست پیدا نکرد و به جای ایجاد رقابت، در قیمت گذاری ایفای نقش کردند.

وی افزود: یکی از کارکردهای نادرست شورای رقابت در بحث قیمت گذاری خودرو بود که سال گذشته زیان 20 هزار میلیارد تومانی و در 6 ماهه اول امسال نیز 5 هزار میلیارد تومان ضرر برای صنعت خودروی کشور داشته است.

 95 درصد ثبت‌نام‌ کنندگان خودرو در ایران دنبال سودجویی هستند

رئیس انجمن صنایع همگن و قطعات خودرو با بیان اینکه مدیریت شورای رقابت کاملا در اختیار دولت است، گفت: در اصل کارکرد شورای رقابت که منجر به جلوگیری از انحصاری شدن و دامپینگ می شود که در دیگر کشورها هم مورد توجه بوده اما در کشور ما به دلیل دولتی بودن ساختار این نهاد توفیقی در این امر حاصل نشده است.

نجفی منش ادامه داد: در حالی از انحصاری بودن صنعت خودرو صحبت می کنیم که در حال حاضر دارای 68 واحد خودروسازی با مجوز در کشور هستیم، لذا انحصار زمانی است که چندین واحد به تنهایی باشند و به بقیه خودروسازان اجازه فعالیت ندهند در صورتی که این شرکت ها خودشان فعالیت ندارند.

وی بیان کرد: بیش از 95 درصد افرادی که در ثبت نام پیش خرید خودرو نام نویسی می کنند خودرو را برای استفاده شخصی نیاز ندارند و در حال حاضر بازار خودرو توسط شورای رقابت دچار آشفتگی شده و تمام مردم کشور به دنبال پیش خرید خودرو هستند چراکه این امر منافعی را برای آنها به دنبال دارد و می توانند با اختلاف قیمت بالا خودرو را در بازار به فروش برسانند.

نجفی منش با رد این موضوع که عرضه و تقاضا در کشور ما همخوانی ندارد و همیشه طرف عرضه از سوی مسئولان پایین نگه داشته شد، توضیح داد: از سال 58 که تولید خودرو را در کشور آغاز کردیم سالانه 60 هزار خودرو تولید می کردیم در سال 90 یک میلیون و ششصد هزار خودرو و در سال گذشته نیز یک میلیون و 500 هزار خودرو تولید کردیم و همیشه روند تولید خودرو در کشور ما صعودی و تقریبا بر اساس تقاضا بوده است.

وی تصریح کرد: انتظار ما از شورای رقابت این است که سازوکار خصوصی سازی صنعت خودرو را فراهم می کرد که در این صورت رقابت بین بخش خصوصی به وجود می آمد چراکه دولت نمی تواند قیمت مربوط به واحد خودش را کاهش دهد.

رئیس انجمن صنایع همگن و قطعات خودرو تاکید کرد: شورای رقابت برای جلوگیری از انحصار و برای کمک به ایجاد زمینه رقابت سالم حتما به فعالیت خود ادامه دهد اما در قیمت گذاری ها دخالت نکند.



نظرات

  • وحید وحید (8 آبان 1397 ساعت 06:51)

    خیلی جالبه. با این صحبت‌ها به راحتی طلب کار می‌شوند و به راحتی موضوع کیفیت خودروها را به حاشیه می‌رانند.وضعیت کیفیت قطعات خودروها را پیگیری کنید که فاجعه است.

  • علی علی (7 آبان 1397 ساعت 21:42)

    با سلام آقای محمدرضا تجفی منش لطفاٌ اعلام فرمایید
    1-که آمار خود را ((95 درصد ثبت‌نام‌ کنندگان خودرو در ایران دنبال سودجویی هستندو برای مصرف شخصی ثبت نام ننموده اند)) را از کدام منبع رسمی بدست آروده اید
    2- بنده 9ماه است (اسفند96) جهت خرید سمند ای اف سون ثبت نام کرده ام و مصرف کننده هستم ولیکن تاکنون خودرو مذکور بدستم نرسیده آن موقع دلار 3500- نهایت 4000تومان بود و اگر برنامه ریزی در تولید خودرو وجود داشت نباید تاخیر طاقت فرسا به مشتریانش می داد ، خودرو سازان دنبال سود مافوق صوت هستند نه مشتریان بدبخت که در تور آنها افتاده اند اگر تولیدخودرو صرفه اقتصادی برای خودرو سازان ندارد و ضرر می دهند!!!! چرا در ظرف 2 ماه هریک از این خودرو سازان مشتریان نگون بخت را 40000هزار 40000تا به تور خود می اندازند بروید استغفار کنید و اینقدر سنگ این خودروسازان را به سینه نزیند اینها خوشان نزده می رقصند

  • جواد جواد (7 آبان 1397 ساعت 20:26)

    الان همه دنبال سودجویی اند. نکنه که فقط خودتان ۵ درصد عاجز و ناتوان و فقیر و مستحق اید که قراره کل خودروها را خرید کنید و توسط عوامل خودتان در سعادت اباد و امثال ان بفروشید. اصولا بر مسلمانان نباید فرد صالحی به قول خودتان و مثل خودتان حکومت و نظارت کند بلکه باید پول نفت و گاز و دلار ۴۲۰۰ تومنی را بین همه تقسیم و به کارت انها واریز نقدی و یا کوپنی توزیع کنید.

  • سیدی سیدی (7 آبان 1397 ساعت 18:42)

    درجواب این مسئول محترم فقط یک نفر نظرداده؟چرانظرات را نشان نمیدهید؟خودتان راجای مردمی بگذارید که یکسال پیش با حقوق کارمندی پول تهیه کرده وبه شما اعتماد کردند والان درباره شان اینگونه قضاوت میکنید؟خودتان بودیدچه احساسی داشتید؟خدا کمی به این مسئولان ما انصاف بدهدتانمک برزخمهایمان نپاشند.

  • یه ایرانی یه ایرانی (7 آبان 1397 ساعت 18:04)

    چرا نظرها رو نشر نمیدین؟؟خودتون میدونین قیمت ماشینها همین الانشم قیمت کارخونش گرانه خودشون از قصد ماشین بیرون نمیدن و به دلالهاشون میدن وقیمت بالا میبرن

  • امیر امیر (7 آبان 1397 ساعت 15:18)

    آقای **** ***؛
    کتاب بیشعوری رو حتما بخون به همطیفهات هم بگو بخونن
    امیدوارم در تو و همطیفهات تاثیر مثبت داشته باشه

  • یه ایرانی یه ایرانی (7 آبان 1397 ساعت 15:08)

    خودروسازها با ندادن ماشین ودپو کردن واینکه ماشین رو به دلال وبنگاه دارهای خودشون میدن تا دستوری قیمت رو بالا ببرن.همین الانشم قیمت کارخانه ای ماشینهاتون بالاست خنده داره پراید 32 میلیون یعنی کسی پیدا میشه بخره همون 22میلیون هم زیادیشه.چرا دولت و خصولتی ها ول کن مردم نیستن تا کی باید این ف . . . خونه رو از جیب مردم تغذیه کنین؟؟!!

  • پ-س پ-س (7 آبان 1397 ساعت 13:06)

    بنده یکسال پیش با گرفتن وام درپیش فروش ساندرو اتومات شرکت کردم وقراربود تیرماه خودرو تحویل بگیریم والان فقط شاهدمصاحبه های مسئولینی هستیم که به جای اینکه به تعهدات خود عمل کنند یک روز گناه را به گردن برجام می اندازند(درصورتی که حداقل در مورد ما مشکلات بعدازتیرماه شروع شده)یک روز میگویند نیاز شخصی نداریم!!!!که اگر این دیدرا نسبت به مشتریان داشتند چرا اقدام به این کارکردند؟ متاسفیم برای این مسئولانی که اقتصاد مملکت رابه این روزانداخته اند!!!!

  • رضا رضا (7 آبان 1397 ساعت 12:36)

    جناب آقای نجفی ، شما پول یک بنز را از مردم می گیرید و یک چیزی به اسم ماشین به مردم تحویل می دهید . حالا از اینکه کی پول میگیرید ، کی تحویل می دهید ،چقدر بازی در می آورید بگذریم . اگر با این همه باز هم اینقدر ضرر می کنید . بهتر است بروید شما و دوستانتان در یک صنعت دیگر سرمایه گذاری کنید و اجازه بدهید واردات خودرو از جاهائی که بلد هستند بسازند و بفروشند وارد این مملکت شود .چند دهه است هر چه خواسته اید کرده اید . نتایج کار شما ، دهها هزار کشته ، میلیونها مجروح و معلوم و سرطان ریه و ... آخر سر هم از همه ملت و دولت طلبکار شده اید . خواهشا از شما و دوستانتان تقاضا داریم دست از سر ملت ما و خودروسازی ما بردارید و اجازه بدهید دیگران برای ما بسازند . خیلی ممنون

  • محمد محمد (7 آبان 1397 ساعت 12:01)

    ببخشید دیگه هر کی از راه می رسه یه هر مفتی می زنه . مرد حسابی اگه برخی تو این شرایط که خودتون بوجود آوردید دنبال کسب در آمد از خرید و فروش خودرو باشند. خودرو ساز های شما که یک عمر دنبال دلالی و سود جویی هستند . دست از سر مردم هم بر نمی دارید .

  • ابراهیم ابراهیم (7 آبان 1397 ساعت 11:52)

    باسلام- آقای نجفی واقعا ازشمابعیده بگین 95 درصددنبال سودجویی هستن - چه فرقی می کنه اگه قرارباشه بفروشیم چرامی خریم دیوونه نیستیم ماشین صفربخریم باازران بفروشیم به گران دوباره بخریم با قیمت گران -خودروحق همه هست بابهترین کیفیت وکمترین قیمت - بنده بعدازجندین سال انتظارکه حتی یه موتورهم نداشتم ثبت نام کردم واسه دنا عمراهم نمیفروشم

  • فز فز (7 آبان 1397 ساعت 09:33)

    سود جویی !!!!!!؟؟؟؟؟؟ ...من میخاستم یک خودرو برای خانواده بخرم ...من یک پدر هستم ...نتوانستم....آمارتون کاملان غلطه ...95 درصد ؟؟؟ چرا مثل خارج ماشین رو رو در رو نمیفروشین ؟؟؟؟

  • اکبر اکبر (7 آبان 1397 ساعت 08:18)

    محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن همگن قطعه سازان خودرو کشور ،
    اقای نجفی اگه امثال تو کار بلد بودن این وضع صنعت و مملکت ما نیود شما همه یه عده دلال هستید ودر فکر دلالی نه صنعت و تولید