1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. گزارش رده بندی کیفی خودروها در بهمن ماه 93

گزارش رده بندی کیفی خودروها در بهمن ماه 93

12 اسفند 1393
  • 1

براساس گزارش ارزشیابی خودروهای ساخت داخل توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در بهمن ماه سال جاری 99 درصد از حجم خودروهای تولید شده در داخل کشور مختص خودروهای سبک (سواری و وانت) و 1 درصد نیز مربوط به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) بوده است.

گروه سبک :

بر همین اساس در بهمن ماه سال جاری در بخش سواری شاهد رشد 8.2 درصدی تیراژ تولید نسبت به ماه قبل بودیم که افزایش تولید خودروهای پژو پارس ، تیبا و کیا سراتو از جمله عوامل اصلی، در ایجاد این روند صعودی می باشند. از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ تولید خودروهای سواری ساخت داخل، می‌توان به تولید خودروی جدید آسا در شرکت بهمن موتور اشاره نمود.

در این ماه جمعا 28 مدل خودرو مورد بازرسی قرار گرفت که در بین آن 5 خودروی زیر 25 میلیون تومان، 15 خودرو بین 25 تا 50 میلیون تومان، 6 خودرو بین 50 تا 75 میلیون تومان، یک خودرو بین 75 تا 100 میلیون تومان و یک خودروی بالای 100 میلیون تومان ارزیابی شد.

در دسته قیمتی خودروهای زیر 25 میلیون تومان به ترتیب تیبا، سایپا 131X محصول سایپا، سایپا 131X محصول پارس خودرو، سایپا 132X و ام وی ام 110 به ترتیب 56.6، 76.6، 78.6، 79.9 و 82.7 نمره منفی کسب کردند.

در گروه قیمتی بین 25 تا 50 میلیون تومان خودروی پارس تندر با 20.5 نمره منفی، تندر 90 اتوماتیک با 20.6 نمره منفی و تندر 90 پارس خودرو و ایران خودرو هر کدام با 20.6 نمره منفی در جایگاه اول تا سوم با کیفیت ترین خودروهای این رنج قیمتی قرار گرفتند.

این در حالیست که در بین خودروهای بین 50 تا 75 میلیون تومان، آسا با وجود تازه وارد بودن موفق شد به عنوان با کیفیت ترین خودرو شناخته شود و با کسب 18.8 نمره منفی در جایگاه قبل از جک 5J اتوماتیک قرار گرفت.

همچنین در این ماه سوزوکی گرند ویتارا نیز تنها عضو گروه خودروهای بالای 100 میلیون تومان بود که در ارزیابی ها 16.4 نمره منفی را از آن خود کرده است.

به طور کلی سوزوکی گرند ویتارا، کیا سراتو و آسا به ترتیب با 16.4، 16.8 و 18.8 نمره منفی، سه خودرو برتر ارزشیابی کیفی خودروهای ساخت داخل در بهمن ماه سال جاری بوده اند.

عیوب فنی و عملکردی:

عیوب فنی و عملکردی شامل کدهای 1 (فنربندی، تعلیق و فرمان)، 2 (موتور و انتقال قدرت)، 3 (ترمز) و 4 (تجهیزات الکتریکی) می‌باشد. عیوب تزئینات و مونتاژی شامل کدهای 5 (تزئینات) و 8 (صداهای غیرعادی) می‌باشد. عیوب بدنه شامل کدهای 6 (بدنه) و 9 (نفوذ آب) و عیوب رنگ هم کد 7 می باشد.

در ماه جاری در 3 بخش عیوب فنی- عملکردی ، تزئینات- مونتاژ و بدنه میانگین نمره منفی به ترتیب 7.8 ، 5.6 و 4.0 درصد بهبود یافت. از طرفی در 3 بخش مذکور به ترتیب سایپا X132 ، ام وی ام 110 و سایپا X131 بیشترین نمرات منفی را کسب نمودند. در بخش رنگ ولکس C30 بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داده است. همچنین میانگین نمره منفی بخش رنگ نسبت به ماه قبل دستخوش تغییری نگردیده است. تعداد ایرادات مهم و اساسی نسبت به ماه قبل روند منفی داشته است که عمده دلیل این موضوع مربوط به افزایش تعداد این ایرادات در خودروهای سمند و سایپا X131 پارس خودرو می باشد. در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری 4.6 درصد بهبود یافت، که عمدتا مربوط به روند رو به رشد خودروهای پژو پارس مازندران ، سمند و پژو پارس خراسان می باشد.

وانت:

در بخش وانت شاهد رشد 11.3 درصدی تولید در مقایسه با ماه قبل هستیم که تولید مجدد محصولات شرکت سازه های خودرو دیار یعنی وانت های وینگل تک کابین و دوکابین از جمله عوامل اصلی در ایجاد این روند صعودی می¬باشند. از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ تولید خودروهای رده وانت، می‌توان به تولید خودروی جدید وانت پیکاپ فوتون بنزینی در شرکت ایران خودرو دیزل اشاره نمود.

عیوب فنی و عملکردی:

در بخش عیوب فنی و عملکردی، خودروی وانت پیکان تبریز بیشترین نمره منفی را کسب نمود. از طرفی شاهد بهبود 38.6 درصدی نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند صعودی مربوط به وانت دیزل زامیاد می باشد.

در بخش تزئینات و مونتاژ شاهد افت 4.3 درصدی هستیم که عمدتا مربوط به روند نزولی خودروی وانت دیزل زامیاد است. ضمنا خودروی وانت نیسان دوگانه سوز بیشترین نمره منفی را در این بخش کسب نمود. در بخش بدنه خودروی وانت دیزل زامیاد بیشترین نمره منفی را کسب کرد، از طرفی هم در این بخش میانگین نمره منفی 29.9 درصد کاهش یافت که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند رو به رشد مربوط به خودروی وانت نیسان تک سوز می باشد.

در بخش رنگ خودروی وانت پیکان تبریز بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داد، همچنین شاهد افت 7.4 درصدی میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر مربوط به خودروی وانت نیسان تک سوز می باشد.

در نهایت تعداد ایرادات مهم و اساسی در گروه وانت 39.7 درصد رشد داشته است و از سوی دیگر باتوجه به تولید مجدد خودروهای با کیفیت این رده یعنی وانت های پیکاپ فوتون، وینگل تک کابین و وینگل دو¬کابین در ماه جاری شاهد بهبود کیفی 19.4درصدی در این گروه هستیم.

گروه سنگین :

در بخش خودروهای تجاری مسافری در ماه جاری به مانند ماه قبل، به دلیل عدم همکاری شرکت های سازنده، هیچ خودرویی ارزشیابی نگردیده است. در بخش خودروهای تجاری باری شاهد افت 0.9 درصدی تولید در مقایسه با ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند، مربوط به کاهش تولید کامیونت ایسوزو NPR75Pو کشنده کاوه می باشد.با توجه به روند نزولی تولید خودروهای این گروه در بهمن ماه، ارزشیابی این خودروها نیز 5.9 درصد کاهش یافت.

عیوب فنی و عملکردی:

در بخش عیوب فنی و عملکردی، کامیون اسکانیا G400 بیشترین نمره منفی را کسب نمود. همچنین شاهد بهبود 33.3 درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند صعودی مربوط به کشنده ماز می باشد. در بخش تزئینات و مونتاژ کشنده ماز بالاترین نمره منفی را کسب نمود. از طرفی میانگین نمره منفی این بخش 5.2 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت، که عمدتا مربوط به روند رو به بهبود کامیون ایسوزو NPR75M می باشد.در بخش بدنه کامیون بنز WH حداکثر نمره منفی را کسب نمود، همچنین شاهد افت2.2 درصدی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند رو به افول، مربوط به کامیون ایسوزو NPR75M می‌باشد.

در بخش رنگ، کشنده ماز بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داد. میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل روند نزولی 6.6 درصدی را تجربه نمود که غالبا مربوط به افزایش نمره منفی کشنده البرز و کامیون اسکانیا G400 در این بخش می باشد.در انتها میانگین نمره منفی خودروهای این گروه شاهد بهبود کیفی 2.4 درصدی نسبت به ماه قبل می باشد، که روند رو به رشد کشنده ماز و کامیون اسکانیا G400 از جمله عوامل اصلی این روند می باشند.

منبع ایسنا


نظرات

  • آفرین آفرین (13 اسفند 1393 ساعت 00:27)

    شما این همه باخودتان زحمت می دهید آمار میگیرید فرقی هم در نحوه ساخت خودروها شده است ؟ یا فقط آمار بالا میرود ؟