1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. دستور العمل جدید بازرسی کیفی خودروها

دستور العمل جدید بازرسی کیفی خودروها

16 خرداد 1394
  • 1

اجرای دستورالعمل جدید ارزیابی و بازرسی کیفی خودروها (آدیت) آغاز شد.

دستورالعمل پیشین ارزیابی کیفی خودروها حدود هفت سال پیش تدوین شده بود با این حال به دلیل تغییر و ارتقای استانداردهای صنعت خودرو در جهان، به‌روزرسانی این دستورالعمل در دستور کار قرار گرفت.

به این ترتیب حدود سه سال پیش تدوین دستورالعمل جدید ارزیابی کیفی خودروها در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت. این دستورالعمل سرانجام در ابتدای سال جاری به تائید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و ابلاغ شد.

در این شرایط براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، حدود سه ماه پس از ابلاغ و فراهم شدن مقدمات لازم، اجرای دستورالعمل جدید آدیت خودروها آغاز شده است و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد و تولیدکنندگان خودرو، براساس شاخص‌های پیش‌بینی شده در دستورالعمل جدید کار خود را انجام می‌دهند.

سخت‌گیرانه‌تر شدن شاخص‌ها و استانداردهای کیفی، مهمترین تفاوت دستورالعمل جدید بازرسی نسبت به دستورالعمل پیشین است به‌گونه‌ای که با اجرایی شدن این دستورالعمل احتمالا برخی از خودروها جایگاه پیشین خود را در جدول رده‌بندی کیفی از دست داده و در سطوح پایین‌تر کیفی رده‌بندی خواهند شد.

به عنوان مثال اگر براساس دستورالعمل پیشین، خودرویی در سطح کیفی خیلی خوب قرار می‌گرفت با اجرای دستورالعمل جدید احتمالا سطح کیفی آن به رده خوب تنزل خواهد یافت که بیانگر سخت‌گیرانه‌تر شدن شاخص‌هایی است که بر اساس آن کیفیت خودروها رده‌بندی می‌شود.

در این شرایط مشخص نیست که آیا خودروسازان همزمان با اجرای دستورالعمل جدید بازرسی، کیفیت خودروهای خود را ارتقاء خواهند داد یا خیر؟ خودروسازان در صورت افزایش کیفیت می‌توانند با تطبیق با شاخص‌های دستورالعمل جدید بازرسی، جایگاه کیفی محصولات خود را حفظ کنند در غیر این صورت با افت کیفی محصولاتشان در رده‌بندی کیفی مواجه خواهند بود.

منبع ایسنا


نظرات

  • امیدتویوتا امیدتویوتا (16 خرداد 1394 ساعت 11:33)

    شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد تولیدکنندگان خودرو و.... ودر اخر پراید وپژو405 والبته وانت نیسان ابی رنگ هم از قلم نیفته شما قضاوت کنید.