1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. رشد ملایم قیمت‌ها در بازار شب عید

رشد ملایم قیمت‌ها در بازار شب عید

26 بهمن 1392
  • 0

با نزدیک شدن به آخرین ماه سال به نظر می‌رسد بازار خودروهای داخلی در حال جان گرفتن است این را می‌توان از افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی در بحبوحه خرید متقاضیان متوجه شد.

به گفته فعالان بازار هر چند تا هفته‌های گذشته بازار خودرو به حالت انجماد درآمده بود و خرید و فروش در آن چندان جریان نداشت، اما حالا با نزدیک شدن به آخرین روزهای سال مشتریان رفت و آمد به بازار خودرو را آغاز کرده‌اند. رفت و آمد مشتریان به بازار خودرو در حالی است که سال گذشته در چنین روزهایی به‌دلیل افزایش ناگهانی قیمت‌ها و وعده‌های شورای رقابت مبنی بر کاهش قیمت خودرو، بازار از سوی مشتریان تحریم شده بود.

به این ترتیب بود که سال گذشته، بازار و خودروسازان چیزی به نام «فروش شب عید» را مانند سال‌های گذشته تجربه نکردند. حال اما به نظر می‌رسد مشتریان بازار خودرو به این نتیجه رسیده‌اند که بعد از گذشت نزدیک به یک‌سال، قرار نیست اتفاق خاصی در قیمت‌ها رخ بدهد و به این ترتیب برای خرید خودرو راهی بازار شده‌اند.

بازار خودرو امسال شاید از سوی مشتری‌ها تحریم نباشد، اما وضعیت کلی آن فرقی با تحریم ندارد زیرا بسیاری از مشتریان بازار خودرو بعد از افزایش قیمت‌ها قدرت خرید خود را از دست دادند. به این ترتیب با حذف شدن بسیاری از مشتریان، بازار خودرو نسبت به سال‌های گذشته بسیار کم جنب و جوشتر است.

اما بازار خودروهای داخلی در حالی نسبت به گذشته پررونق‌تر به نظر می‌رسد که به گفته فعالان بازار، خرید و فروش وارداتی‌ها با وجود مدل‌های جدید و متنوع در بازار چندان جریان ندارد. به عقیده فعالان بازار هرچند انواع خودرو در مدل‌های 2014 وارد کشور شده‌اند، اما به‌دلیل نامشخص بودن وضعیت تعرفه‌ها، مشتریان ترجیح می‌دهند فعلا خرید نکنند. البته یکی دیگر از دلایل راکد بودن بازار وارداتی‌ها قیمت بسیار بالای آنها است، زیرا این بازار نیز از سال گذشته با تاثیر گرفتن از افزایش نرخ ارز، با افزایش قیمت شدید مواجه شد و به این ترتیب بسیاری از مشتریان خود را از دست داد. طبق اعلام رئیس شورای رقابت، احتمال دارد تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی‌سی در سال آینده تا 10 درصد کاهش یابد. به این ترتیب تعرفه واردات این خودروها از 45 درصد به 35 درصد خواهد رسید که این میزان کاهش تعرفه به عقیده کارشناسان به معنای کاهش قیمت وارداتی‌ها است. البته اگر چنین اتفاقی رخ دهد، قطعا در قیمت خودروهایی تاثیرگذار خواهد بود که بعد از اعمال این تعرفه وارد کشور می‌شوند، اما با این وجود با توجه به راکد بودن بازار وارداتی‌ها به نظر می‌رسد بسیاری از مشتریان این بازار در انتظار روشن شدن تکلیف تعرفه واردات هستند.

شیب ملایم قیمت داخلی‌ها در بازار

اما در هفته گذشته قیمت‌ها در بازار از چه قرار بوده‌اند؟ بازار خودروهای داخلی هرچند از نظر قیمتی هفته آرامی را پشت سر گذاشته است، اما برخی مدل‌ها که می‌توان گفت از پرطرفدارهای بازار هستند طی هفته گذشته شیب قیمتی رو به بالایی را تجربه کردند. این شیب ملایم قیمت خودروهایی مانند پژو 206، تندر90 و خانواده پراید را کمی با افزایش همراه کرده است. به این ترتیب پژو 206 تیپ‌‌2 با 300 هزار تومان رشد قیمت بار دیگر به 37 میلیون تومان رسید. تیپ 5 این خانواده نیز با افزایش قیمت 200 هزار تومانی هم‌اکنون 36 میلیون و 700 هزار تومان معامله می‌شود.

صندوقدارهای این خانواده بر خلاف مدل‌های‌هاچ بک، ثبات قیمت داشته‌اند. مدل V9 مانند هفته گذشته روی 49 میلیون تومان باقی مانده است و مدل V8 نیز همچنان 37 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. تیپ V20 این خانواده هم 35 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد که خبر از ثبات قیمت این خودرو می‌دهد.

اما دیگر خودرو پرطرفدار بازار؛ یعنی تندر90 نیز طی هفته گذشته با افزایش قیمت اندکی همراه بوده است. به این ترتیب که تندر ایران خودرو با 300 هزار تومان افزایش قیمت به 37 میلیون تومان رسید. تندر پارس خودرو نیز که 37 میلیون و 300 هزار تومان قیمت داشت، طی هفته گذشته افزایشی 100 هزار تومانی به خود دید. تندر E1‌، اما ثبات قیمت داشته و روی 33 میلیون تومان باقی مانده است.

اما محصول جدید پارس خودرو؛ یعنی پارس تندر که در واقع فیس‌لیفتی از خودرو تندر90 است، این روزها در حالی در خیابان‌ها مشاهده می‌شود که قیمت این خودرو در بازار 38 میلیون و 500 هزار تومان است. هرچند این خودرو چهره‌ای عجیب و غریب دارد، اما قیمت آن از سایر تندرها بالاتر است که گویا این موضوع به کیفیت بالاتر این خودرو نسبت به سایر تندرها باز می‌گردد.

اما به سراغ با ثبات‌های بازار برویم، پژو 405 بنزینی در بازار این هفته قیمتی برابر با 27 میلیون و 800 هزار تومان داشته و مدل دوگانه‌سوز آن نیز همچنان 29 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. پارس سال نیز که می‌توان گفت از محصولات پرطرفدار بازار خودرو است، 35 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد. البته پارس سال در غیاب خودرویی مانند تندر90 از چنین جایگاهی برخوردار شد حال آنکه با افزایش تولید تندرها، به نظر می‌رسد تندر سهم خود از بازار را از پارس سال پس بگیرد.

پارس دوگانه سوز هم در بازار هفته گذشته قیمتی برابر با 36 میلیون و 500 هزار تومان داشته است. سمند ال.ایکس هم که زمانی در بازار کمیاب بود طی هفته‌های گذشته ثبات قیمت داشته و روی 27‌میلیون و 700 هزار تومان باقی مانده است.

رانا، دومین خودرو ملی ایران خودرو بر خلاف سمند رشد قیمت داشته و با افزایشی 300 هزار تومانی به 32 میلیون تومان رسیده است. اما خانواده پراید، محصول پرفروش سایپا نیز با افزایش قیمت همراه بوده است به این ترتیب که مدل 111 آن 100 هزار تومان افزایش قیمت داشته و به 19 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است و مدل 132 آن نیز با افزایش قیمت 200 هزار تومانی با قیمت 17‌میلیون و 500 هزار تومان معامله می‌شود. پراید 131، اما بر خلاف دو مدل یاد شده ثبات قیمت داشته و روی 17 میلیون و 800 هزار تومان باقی مانده است. تیبا نیز محصولی دیگر از سایپا است که طی هفته گذشته قیمت آن تغییری نداشته و همچنان 22 میلیون و 300 هزار تومان معامله می‌شود.

اما در میان مونتاژی‌های خودروسازان، نیسان تیانا تنها خودرویی بوده که با افزایش قیمت همراه شده است. این خودرو که تیراژ تولید آن با کاهش همراه بوده است هم‌اکنون قیمتی برابر با 138 میلیون تومان دارد که خبر از افزایش قیمت 500 هزار تومانی این محصول دارد. مگان که تولید آن، این روزها و با بهبود شرایط بین‌المللی خودروسازان رو به افزایش است، در مدل با آپشن، قیمتی برابر با 89 میلیون تومان دارد.




نظرات