1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. با تخصیص دلار 4200 تومانی هم قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد

با تخصیص دلار 4200 تومانی هم قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد

1 خرداد 1397
  • 1

در حالیکه انتظار می‌رفت با تخصیص ارز 4200 تومانی به واردکنندگان، قیمت خودروهای وارداتی کاهش یابد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید که حتی در صورت تخصیص کامل این ارز نیز قیمت‌ها کاهش نخواهد یافت.

فرهاد احتشام‌زاد در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی مصوب دولت به واردکنندگان خودرو آغاز شده است؟ اظهار کرد: تاکنون تعداد بسیار کمی از واردکنندگان خودرو توانسته‌اند ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت کنند.

 با تخصیص دلار 4200 تومانی هم قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد

وی با بیان اینکه حجم ارز تخصیص یافته به واردکنندگان خودرو به هیچ وجه پاسخگوی تقاضا نیست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از واردکنندگان خودرو در صف انتظار تخصیص ارز هستند زیرا در مصوبه دولت تصریح شده که ارز به نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومان در اختیار تمام واردکنندگان قرار ‌گیرد.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این باور عمومی که با تخصیص ارز رسمی (۴۲۰۰ تومانی) به واردکنندگان خودرو باید شاهد کاهش قیمت‌ها در این بازار باشیم زیرا واردکنندگان خودرو که پیش از این از ارز میانگین ۶۰۰۰ تومانی بازار آزاد برای واردات استفاده می‌کردند با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، هزینه‌های‌ ارز مصرفی آنها کاهش یافته است بنابراین متناسب با آن قیمت خودروهای وارداتی نیز باید کاهش یابد، اظهار کرد: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیری در کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت بلکه تنها باعث ثبات نرخ‌های فعلی می‌شود زیرا همزمان با افزایش نرخ ارز رسمی از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان، مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی واردات خودرو نیز از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان افزایش یافته که به معنای افزایش ۱۴ درصدی هزینه‌های واردات خودرو در این بخش است.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه با تخصیص ارز رسمی به واردکنندگان هزینه‌های واردات خودرو از ناحیه نرخ ارز مصرفی کاهش می‌یابد اما از آن سو شاهد افزایش مبنای گمرکی محاسبه حقوق و عوارض واردات خودرو هستیم که در مجموع می‌توان گفت افزایش پایه گمرکی با کاهش نرخ ارز مورد استفاده واردکنندگان جبران شده و در مجموع تغییری در قیمت خودروها نخواهیم داشت.



نظرات

  • مازیار مازیار (1 خرداد 1397 ساعت 15:20)

    این آقا ملت رو چی فرض کرده؟؟؟ تا حالا بهانه شون افزایش نرخ ارز بود. همه واردکننده ها یه مشت سودجو هستن. حقتونه هر چی ضرر بدین. با دلار 6000 تومنی وارد کردین حالا شده 4200 براتون. حالا بهانه شون شده اختلاف دلار 3700 با 4200 واسه عوارض حقوق گمرکی. گیرم شما راست بگی. هزینه هات برای برای هر دلار به گفته خودتون 1800 تومن کم شده و برای عوارض گمرکی و ... 500 تومن افزایش. اونوقت قیمت کم نمی شه فقط ثابت می مونه؟؟؟؟؟!!!!!! چرا اینقدر دروغ می گین. با دلار 3200 خودرو وارد کردین. احتکار کردین و به قیمت خون پدرتون فروختین. بس کنین این مزخرفات رو.