1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. قیمت خودرو در ایران 2.5 برابر جهانی است

قیمت خودرو در ایران 2.5 برابر جهانی است

9 تیر 1395
  • 5

 قیمت خودرو درایران 2.5 برابر است

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در ایران بدون توجه به سطح درآمد مردم، 2.5 برابر قیمت‌ جهانی این محصولات است.
علی خاکساری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:‌ با مقایسه سطح درآمدی مردم در ایران و جهان نیز، قیمت خودرو در ایران ۱۵ برابر قیمت‌های جهانی است.
وی با بیان اینکه یک کارگر ساده در کانادا با حقوق ۱۴ ماه خود می‌تواند یک تویوتا کمری ۲۵ هزار دلاری خریداری کند، خاطرنشان کرد: ‌اما یک کارگر ساده در ایران باید حقوق ۲۰۰ ماه خود را برای خرید این خودرو پرداخت کند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: دلیل این وضعیت و بالا بودن سرسام‌آور قیمت خودرو در ایران نیز انحصاری است که در بازار خودروی ایران وجود دارد و نهادهای مسوولی همچون شورای سیاست‌گذاری خودرو از این انحصار حمایت می‌کنند.
وی افزود: ایران خودرو، سایپا و قطعه‌سازان وابسته به این شرکتها عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو هستند و طبیعتا تصمیماتی که این شورا می‌گیرد نه به نفع مردم بلکه به نفع خودروسازان و قطعه‌سازان وابسته است.
خاکساری با بیان اینکه قیمت خودروهای وارداتی در ایران بر مبنای قیمت‌ بالای خودروهای داخلی تعیین می‌شود، تصریح کرد: به دلیل انحصار بازار، خودروهای خارجی به ۲.۵ برابر قیمت جهانی در ایران عرضه می‌شوند تا ایران خودرو و سایپا بتوانند محصولات بی‌کیفیت خود را با قیمت‌های بالای فعلی بفروشند.
وی ادامه داد: ایران خودرو و سایپا به دلیل نفوذی که در شورای سیاست‌گذاری خودرو دارند نمی‌گذارند خودروهای وارداتی با قیمت‌های عادلانه و واقعی در ایران عرضه شود زیرا در آن صورت مجبور به کاهش ۱۰۰ درصدی قیمت محصولات خود خواهند بود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: برای اصلاح این وضعیت باید ترکیب شورای سیاست‌گذاری خودرو اصلاح و خودروسازان و قطعه‌سازان از ترکیب اعضای این شورا خارج شوند زیرا تا زمانی که این شرکتها در این شورا به عنوان تصمیم‌گیر حضور دارند، اجازه اصلاح وضعیت و برداشه شدن انحصار از بازار خودرو را نمی‌دهند.


منبع:ایران جیب



نظرات

  • علیرضا علیرضا (10 تیر 1395 ساعت 16:23)

    فقط میتونم بگم متاسفم واسه مسولان کشور که اصلا وضعیت اقتصادی مردم رو درک نمیکنن و از هر طریقی پول زور میگیرن

  • امیدتویوتا امیدتویوتا (10 تیر 1395 ساعت 15:57)

    ببینید با تعطیلی واحد های تولیدی خودرو در ایران چیزی درست نمیشه .باواردات هم مشکل حل نمیشه میدونید سالانه چقدر ارز باید صرف این کار بشه.تنها راحل مدیریت صنعت خودروسازی هست که دولتی هست وکاملا ناکارامدوباید این مدیریت عوض بشه .واقعا برای صنعت ایران خودرو سازی مایه ابروریزی شده.

  • علی علی (9 تیر 1395 ساعت 18:52)

    خب دولت ما حمایت های خوبی ازاین صنعت ﮐرده تا مدیر ما با راحتی و آسایش بیشتر حقوق های نجومی بگیره و مدیران ما قبل اومدنشون به ایران خودرو و سایﭘا با ﭘراید بیانموقع رفتن از این شرﮐت ها با لﮐسوس و چند تا ماشین مدل بالا برن خب یه سفره ای باز شده خدا بده برﮐت هر چه ﭘیش آید خوش آید.

  • امیر علی امیر علی (9 تیر 1395 ساعت 17:03)

    من نمی دونم چرا دولت برخوردی که با صنعت لوازم خانگی یا موبایل یا تبلت وغیره رو داره رو صنعت خودرو پیاده نمی کنه این همه حمایت دولت از صنعت خودرو به ضد ملت عاقبتش خونها و مالهای بود که از بین رفت و میره و یک صنعت معلول و افلیج که برای دولت ها به ارمغان مونده و عقده حقارت هم برای ملت به ارمغان گذاشته تازه با اصول اولیه اقتصاد اسلامی هم در تضاد صد در صدیه

  • علی علی (9 تیر 1395 ساعت 13:06)

    فکر کنم راه حلش نخریدن خودروی صفر از این دوخودرو سازه . مثل بقیه کشورها که مردم با هم متحدن تا چیزی غیر منطقی گرون بشه فقط یک هفته کسی خرید نمی کنه طرف ورشکست می شه . علاوه بر اینکه از بازار عقب می افته دیگه جرات گرونفروشی هم نمی کنه .