1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. گرانی خودرو از دید دبیر انجمن خودروسازان

گرانی خودرو از دید دبیر انجمن خودروسازان

2 اردیبهشت 1394
  • 0

در حالی در ابتدای امسال به بهانه اضافه شدن یک درصد به نرخ مالیات بر ارزش افزوده قیمت خودروهای تولید داخل از 200 تا 800 هزار تومان افزایش پیدا کرد، اما دوباره صحبت از افزایش قیمت خودرو است. دلیلی که این بار خودروسازان می‌آورند، رشد هزینه‌های تولید است.

بر اساس سخنان احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، «افزایش دستمزد، عوارض، افزایش قیمت دلار و... از جمله هزینه‌هایی است که باعث شده هزینه تولید خودرو بالا رود.» اما با این حال، کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی معتقدند که در صورتی که خودروسازان به این رفتار خود در جامعه ادامه دهند، به طور قطع در مقابل خودروهای وارداتی بازنده خواهند بود.

در همین رابطه، به سراغ احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان رفتیم و وی در گفت‌وگویی به دلایل گرانی خودرو در بازار پرداخت

. آقای نعمت‌بخش، چرا خودروسازان از افزایش قیمت خودرو سیر نمی‌شوند و هر از گاهی زمزمه‌هایی از افزایش دوباره قیمت خودرو دارند. در ابتدای فروردین‌ماه قیمت خودرو بالا رفت و حالا دوباره صحبت از پیشنهاد خودروسازان برای رشد قیمت خودرو است. ؟

ببینید، در سال جدید مجلس نرخ مالیات ارزش افزوده را ۹ درصد تصویب کرد که نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشته و این مالیات متعلق به وزارت دارایی خواهد بود و عاید خودروسازان نخواهد شد. همچنین تصویب افزایش در هزینه شماره‌گذاری خودروها اتفاق افتاد. از سوی دیگر، قیمت ارز مبادلاتی در سال ۹۴ حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است، زیرا قیمت ارز مبادلاتی سال ۹۳ حدود ۲۵۵۰ تومان بوده و در سال جاری حدود ۲۸۳۰ تومان شده است. در همین حال، در سال ۹۴ افزایش ۱۷ درصد حقوق کارگران توسط شورای عالی کار تصویب شد. تعرفه برخی از مواداولیه خودرو مانند ورقه‌های آهن و فولاد ۴ درصد بوده که وزارت صنعت معدن و تجارت این تعرفه را ۱۰ درصد اعلام کرده است. برخی از مواد اولیه در سال تغییر قیمت پی در پی داشته‌اند. به عنوان مثال، قیمت فولاد که هم خودروسازان و هم قطعه‌سازان از آن استفاده می‌کنند، در سال گذشته دو بار و امسال ۵/۳ درصد افزایش داشته است.

. شما یک‌سری دلایل را برای افزایش قیمت تمام شده تولید خودرو عنوان کردید. اما آیا در هنگام افزایش قیمت خودرو به قدرت خرید مردم فکر می‌کنید

ببینید، به دلیل افزایش قیمت دلار در مدت زمان کوتاهی قدرت خرید مردم پایین آمد، اما تمام تلاش خودروسازان، کاهش هزینه تولید و ثبات قیمت خودرو‌هاست، زیرا با بالا رفتن قیمت، تقاضا و خرید کاهش می‌یابد و این به ضرر تولیدکنندگان خودرو خواهد بود؛ البته قیمت خودرو نسبت به بسیاری از کالاها تغییر زیادی نداشته است.

. مساله‌ای که در حال حاضر مطرح است، این‌که خودروسازان تنها به افزایش قیمت فکر می‌کنند و توجه به افزایش کیفیت خودرو ندارند و هر ساله کیفیت خودرو کاهش می‌یابد. برای مثال، کیفیت خودرو تولیدی در سال ۸۵ بسیار بیشتر از کیفیت خودرو مدل ۹۴ است.

خودروسازان به کیفیت خودرو توجه دارند؛ آن هم با توسعه و ارائه محصولات جدید. البته نارضایتی مردم نسبت به خورو پراید و پژو۴۰۵ بیشتر است، زیرا خط تولید این دو خورو متعلق به حدود ۲۰ سال گذشته است و برنامه‌های اصلاحی در تولید تاثیر چشم‌گیری در بر نخواهد داشت. بنابراین به جای خودروی پراید، خودرو تیبا را جایگزین کرده‌ایم که به مرور زمان از تولید پراید کم و به تولید تیبا اضافه خواهیم کرد. برنامه دیگر ما، از رده خارج کردن خودرو‌های قدیمی است.

. در حال حاضر قیمت پراید حدود ۲۰ میلیون تومان است. به نظر شما، آیا این خودرو را می‌توان با یک خودروی وارداتی جایگزین کرد؟

در محصولات وارداتی، خودرویی با ویژگی پراید به قیمت هفت هزار دلار نداریم؛ در غیر این صورت در بازار رقابتی ۲۵ واردکننده خورو اقدام به وارد کردن خودرو می‌کردند. اگرچه خود ما به کیفیت این خودرو افتخاری نمی‌کنیم.

. چرا تا این حد خودرو چینی در بازار دیده می‌شود؟

در حال حاضر با توجه به تحریم‌ها، کشور کره و ژاپن و کشورهای اروپایی و آمریکایی محصول و قطعه به ما ارائه نمی‌دهند. تا قبل از تحریم‌ها در یک مناقصه حداقل ۲۰ کمپانی خارجی شرکت می‌کردند؛ در حالی که در حال حاضر گاهی به یک شرکت ۲۰ بار نامه نوشته می‌شود و پاسخ دریافت نمی‌کنیم. ما مجبور شده‌ایم در توسعه محصول به خودروهای چینی اکتفا کنیم و محصولاتی که به بازار ارائه شده، چینی است که امیدواریم با رفع تحریم‌ها مشکلات به وجود آمده رفع شود.



نظرات