1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بیشترین سهم واردات خودرو به کشور در اختیار کدام شرکت می باشد ؟

بیشترین سهم واردات خودرو به کشور در اختیار کدام شرکت می باشد ؟

4 دی 1396
  • 0

نگاهی به عملکرد هشت ماهه برندهای برجسته در بازار ایران نشان می‌دهد بازار در عین رقابتی شدن به سمت گروه رنو نیسان چرخیده است.

اتحاد استراتژیک آلیانس به رهبری رنوی فرانسه و با حضور۳ شرکت رنو، نیسان و میتسوبیشی توانسته در ۸ ماهه نخست سال با واردات بالغ بر ۲۴ هزار دستگاه خودرو، چیزی نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار خودرو به خریداران ایرانی بفروشد و مالک ۴۲ درصد از کل بازار ایران باشد. البته این علاوه بر ۱۲۰ هزار دستگاهی است که شرکت رنو از طریق شرکای خود یعنی ایران‌خودرو و سایپا در سال ۲۰۱۷ در بازار ایران به فروش رسانده است.

 بیشترین سهم واردات خودرو به کشور در اختیار کدام شرکت می باشد ؟

نکته مهم این مسئله رشد گسترده فروش محصولات این ۳ برند در ایران علیرغم عمر اندک واردکنندگان محصولات رنو، نیسان و میتسوبیشی بوده که نشان می‌دهد کیفیت، تلاش و رقابت‌پذیری شاخصه اصلی تولیدان کنسرسیوم آلیانس به حساب می آید و چه اندازه حضور بیشتر رنو در ایران می‌تواند به توسعه صنعت خودروی کشور کمک کند.

نگاهی به لیست شرکت‌های برتر در زمینه واردات خودرو نشان می‌دهد بازار بیش از هر زمان دیگری رقابتی شده و خریداران با دایره انتخاب بزرگتری در هر کلاس می‌توانند اتومبیل دلخواه خود را انتخاب کنند. بر این مبنا اگر در گذشته یک برند (هیوندای) به تنهایی مالک ۴۰ درصد بازار کشور بود حالا اما شرکت برتر تنها مالک ۲۹ درصد کل بازار خودروهای وارداتی است. رنو با واردات 15.5 هزار دستگاه خودرو علاوه بر کسب رتبه نخست واردات از لحاظ تعداد، کمی بیش از ۳۰۰ میلیون دلار خودرو به ایرانیان در ۸ ماهه نخست سال خودرو فروخته و در این بین نقش ۲ محصول کولئوس و تالیسمان بسیار پررنگ بوده است.

هیوندای اما با یک نزول گسترده از سهمی حدود ۳۳ درصدی در ۸ ماهه نخست ۹۵، حدود ۱۹ درصد از کل بازار ایران را با صادرات بیش از ۱۰ هزار دستگاه خودرو به خود اختصاص داده است تا بدین ترتیب کمی بیش از ۲۷۰ میلیون دلار اتومبیل به خریداران ایرانی بفروشد. تویوتا با کمک لکسوس شاخه لوکس خود موفق شده مجموعا ۷۴۰۰ دستگاه خودرو در ایران بفروشد تا با تکیه دادن به رتبه سوم مهم‌ترین واردکنندگان خودرو به بازار، ضمن کسب سهمی معادل ۱۴درصد، چیزی بیش از ۲۷۵ میلیون دلار خودرو به ایران فروخته است. نیسان هم که در دوره جدید، تنها یک سال از حضورش در بازار ایران می‌گذرد با فروش حدود ۵۲۰۰ دستگاه خودرو که محدود به ۲ شاسی‌بلند ایکس‌تریل و جوک می شود، ضمن کسب سهمی معادل ۱۰ درصد از بازار ایران ۱۱۰ میلیون دلار خودرو در بازار کشورمان فروش داشته است.

اما پس از این برندهای موفق، کیا خودروساز خوشنام کره‌ای در رتبه پنجم قرار دارد که با بدترین افول ممکن، تنها توانسته کمی بیش از ۴۱۰۰ دستگاه خودرو در ایران به فروش برساند و با سهمی 7.5 درصدی ضمن به دست آوردن حدود ۹۵ میلیون دلار از بازار ایران، حدود ۱۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش فروش را تجربه کند. سانگ‌یانگ دیگر خودروساز کره‌ای هم با واردات ۲۵۰۰دستگاه اتومبیل که عمدتا شامل مدل تیوولی بوده توانسته ضمن کسب سهمی4.5 درصدی از بازار ایران، بیش از ۲۶ میلیون دلار خودرو در باازر ایران بفروشد. میتسوبیشی هم بالاتر از ب.ام. رتبه ششم بازار را به خود اختصاص داده و با فروش ۲۴۰۰دستگاه از انواع محصولاتش، ضمن کسب سهمی ۴ درصدی از بازار، ۴۵ میلیون دلار از گردش مالی بازار خودروهای وارداتی ایران را به خود اختصاص داده است. ب.ام.و نیز ضمن فروش بیش از ۲ هزار دستگاه خودرو در ایران، ۱۴۵ میلیون دلار به ایران صادرات داشته است تا بالاتر از پورشه، پژو، دی‌اس و ولوو در رتبه هشتم برترین واردکنندگان بازار ایران جای گیرد.



نظرات