1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تعرفه واردات خودروثابت باقی ماند

تعرفه واردات خودروثابت باقی ماند

27 بهمن 1394
  • 0

معاون کل سازمان توسعه تجارت با اعلام جزئیات مصوبه دیشب دولت برای کاهش طبقات تعرفه‌ای واردات از ۱۰ به ۸ طبقه برای سال ۹۵، اعلام کرد: حداکثر تعرفه واردات برای سال آینده (خودرو) ۵۵ تعیین شد.

محمدرضا مودودی با اشاره به مصوبه دیشب هیات دولت مبنی بر کاهش طبقات تعرفه‌ای واردات کالا گفت: براساس این مصوبه، قرار شد در سال 95، تعداد طبقات تعرفه‌ای از 10 به 8 طبقه کاهش یابد، این درحالی است که سال گذشته تعداد طبقات تعرفه‌ای سال 94 از 14 به 10 کاهش یافته بود.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: بر این اساس، کمترین سطح تعرفه 4 درصد است که به آن یک درصد حقوق گمرکی هم اضافه می‌شود و بر این اساس حداقل تعرفه‌های واردات 5 درصد خواهد بود و حداکثر آن هم 55 درصد است در حالی که امسال پایین ترین سطح تعرفه، 5 درصد و بالاترین سطح تعرفه 75 درصد است.

وی تصریح کرد: بر این اساس، طبقات جدید تعرفه‌ای شامل طبقات 5، 10، 15، 20، 26، 32، 40 و 55 خواهد بود، ضمن اینکه واردات گروه ده کالایی دیگر ممنوع نیست. البته با محدودیت‌هایی که دولت بر روی حقوق و عوارض گمرکی اعمال می‌کند، در عمل واردات گروه 10 کالایی به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود و عوارض سنگینی بر واردات آنها لحاظ خواهد شد.

به گفته مودودی، تعرفه‌ها، مجموعه‌ای از محدودیت‌هایی است که به منظور مدیریت واردات کشور صورت می‌گیرد و در تمام دنیا برای حمایت از تولید داخلی اعمال می‌شود؛ در گذشته اما به دلیل تعدد طبقات تعرفه‌ای، پیچیدگی‌ها برای اعمال تعرفه کالایی بسیار بالا بود و بسیاری از بازرگانان کشور را برای یافتن تعرفه کالای وارداتی خود، دچار مشکل می‌کرد، ضمن اینکه در برخی موارد محدود هم ممکن بود که کالایی با ردیف تعرفه‌ای که باید وارد می‌شد، به کشور وارد نشود و این امر، کار تجارت را بسیار سخت کرده بود. به همین دلیل دولت برای سهولت کار تجارت تصمیم گرفت تا طبقات تعرفه‌ای را ساماندهی کند.

وی اظهار داشت: برای سال آینده، تعرفه واردات خودرو بدون تغییر نسبت به امسال، در بالاترین سطح تعرفه‌ها خواهد بود که 55 درصد است، ضمن اینکه واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی هم همچنان ممنوع است.



نظرات