1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. آمار واردات خودرو در 5 ماه گذشته

آمار واردات خودرو در 5 ماه گذشته

12 مهر 1394
  • 0

در پنج‌ماهه نخست سال جاری درمجموع ۱۷,۵۴۰ دستگاه انواع خودروی سواری (شامل خودروهای SUV و کراس اوور) وارد ایران شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۳ افت ۵۵درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، در مردادماه مجموعه ۳,۴۳۴ دستگاه خودروی سواری وارد کشور شده است که افت اندکی را نسبت به ماه پیش از آن نشان می‌دهد اما در مقایسه با آمار واردات بیش از شش هزار دستگاه در خردادماه سال جاری، افت واردات در مردادماه بسیار شدید بوده است ضمن آنکه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، در میان ۱۰ برند نخست بازار ایران تنها سانگ‌یانگ توانسته شاهد افزایش واردات باشد و سایرین با افت در واردات خودرو به ایران مواجه شده‌اند.

همچون سال‌های اخیر، بیشترین سهم از واردات خودرو به ایران در پنج‌ماهه نخست سال جاری متعلق به برند هیوندای بوده است و پس از این شرکت، کیا و تویوتا در رتبه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند.

برترین‌های بازار واردات در پنج‌ماهه نخست سال

در دوره مورد بررسی مجموعا ۷,۲۴۳ دستگاه انواع خودروهای هیوندای وارد ایران شده است و به این ترتیب این برند توانسته به‌تنهایی سهم ۴۱.۲۹درصدی از واردات خودرو به ایران را به خود اختصاص دهد.

در میان مدل‌های مختلف هیوندای، سانتافه با واردات ۲,۹۷۱ دستگاه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و نزدیک به ۱۷درصد از سهم بازار خودروهای وارداتی را به دست آورده است.

پس از این خودرو، هیوندای ix35 با واردات ۱,۵۰۵ دستگاه و با اختلاف تنها یک خودرو، i20 در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند. نکته قابل توجه در این میان، افت شدید واردات هیوندای سوناتا است که تا سال گذشته یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران بود اما در سال جاری با واردات تنها ۲۷۵ دستگاه، در رتبه‌ای پایین‌تر از رقبایش در بازار جای گرفته است و در میان محصولات هیوندای نیز جایگاهی پایین‌تر از الانترا دارد.

در خانواده محصولات کیا، مدل اسپورتیج پیشتاز سایرین است و با واردات ۱,۳۷۴ دستگاه، به‌تنهایی بیش از ۴۵درصد از واردات محصولات کیا به ایران را شامل می‌شود ضمن آنکه بیش از ۷درصد از واردات خودروها به ایران در دوره مورد بررسی متعلق به این خودرو بوده است.

پس از این خودرو ، مدل سدان اپتیما در رتبه دوم ایستاده است و سراتو و پیکانتو جایگاه‌های بعدی را در اختیار دارند. در این میان بیش از هر چیز افت واردات اپتیما در مردادماه در قیاس با ماه پیش از آن چشمگیر است.

در مردادماه تنها ۴۶ دستگاه کیا اپتیما از گمرکات کشور ترخیص شده است و در این در حالی است ماه پیش از آن ۲۸۲کیا اپتیما وارد کشور شده بود.

شاسی‌بلند سورنتو که پس از مدتی غیبت، بار دیگر در لیست واردات کیا جای گرفته است از ابتدای سال تاکنون آمار چشمگیری نداشته و تنها ۱۰۲ دستگاه از این خودرو وارد کشور شده است هرچند پیش‌بینی می‌شود با گذشت زمان، شمار واردات این خودرو افزایش یابد، امری که می‌تواند بر روی واردات سانتافه تاثیر گذار باشد.

پس از این دو شرکت کره‌ای، تویوتا ژاپن در رتبه سوم برترین برندهای وارداتی به ایران ایستاده است. تویوتا در دوماهه نخست سال شروع قدرتمندی داشت و توانست جایگاه دوم کیا را از آن خود کند اما رفته‌رفته محصولات کیا توانستند رتبه دوم را از تویوتا بازپس بگیرند.

تویوتا البته در مردادماه عملکرد موفقی داشت و توانست با واردات ۴۵۶ دستگاه خودرو، آمار وارداتی بیشتر از کیا داشته باشد هرچند درمجموع آمار واردات پنج‌ماهه نتوانست کیا را مغلوب کند.

تویوتا RAV4 محبوب‌ترین مدل تویوتا در این مدت بوده و با واردات ۱,۰۶۲ دستگاهی، بیش از ۴۰درصد مجموع تویوتاهای وارد شده به کشور را شامل می‌شود. پس از این خودرو مدل‌های کرولا، یاریس و کمری در جایگاه‌های بعدی ایستاده‌اند.

در پنج‌ماهه نخست سال جاری شاهد بازگشت جیلی به صحنه واردات بودیم و درمجموع ۹۲۸ دستگاه از خودروهای این شرکت از گمرکات کشور ترخیص شده است هرچند بر اساس اطلاعات به دست آمده این خودروها از محل واردات پیشین بوده که پس از مدتی انتظار از گمرک ترخیص شده‌اند. در این میان بیشترین سهم با ۹۰۰ دستگاه به مدل X7 اختصاص داشته است.

ب‌ام‌و پیشتاز واردات برندهای لوکس به ایران

در میان برندهای لوکس وارد شده به کشور، خودروهای ب‌ام‌و با مجموع واردات ۹۰۰ دستگاه در پنج‌ماهه نخست سال جاری بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند و عملا سهم عمده‌ای از این بازار در اختیار محصولات ب‌ام‌و است به‌گونه‌ای که تعداد خودروهای وارد شده از این برند بیش از مجموع رقبا است.

ب‌ام‌و های وارد شده به کشور تنوع بالایی دارند اما در پنج‌ماهه نخست سال، بیشترین سهم به مدل تازه‌وارد X4 اختصاص داشت که با واردات ۳۲۶ دستگاه، به‌تنهایی ۳۶درصد از ب‌ام‌و های وارد شده به کشور را شامل می‌شود و پس از آن مدل‌های X3، سری۵ و سری۴ در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند.

در مردادماه البته ورود X4 اندکی کاهش داشت انواع مدل‌های سری۵ توانستند سهم بیشتری را از بازار به دست آوردند ضمن آنکه ورود کم شمار سری۳ در این میان قابل توجه است. در مدت مورد بررسی همچنین ۳۸ دستگاه i8 وارد کشور شده است.

۴۶۴ دستگاه مرسدس بنز وارد شد

پس از ب‌ام‌و با اختلاف زیاد، برند مرسدس بنز جای گرفته است. درمجموع ۴۶۴ دستگاه از خودروهای مرسدس بنز در پنج‌ماهه نخست سال جاری وارد کشور شده‌اند که در این میان مدل‌های Eکلاس نزدیک به ۸۵درصد از واردات مرسدس بنز به ایران را شامل می‌شود و پس از آن Sکلاس و Cکلاس در رتبه‌های بعدی جای دارند.

لکسس دیگر بازیگر این بخش از بازار است که البته همچون همیشه به رتبه سوم قناعت کرده است. در پنج‌ماهه نخست سال درمجموع ۱۷۰ دستگاه انواع لکسس وارد کشور شده است که در این میان مدل ES بیشترین سهم را از آن خود کرده است.

واردات ۲۰ دستگاه پورشه

در پنج‌ماهه نخست سال جاری همچنین ۲۰ دستگاه پورشه ماکان نیز وارد کشور شده است تا برند پورشه نیز سهمی از بازار خودروهای لوکس وارداتی از آن خود کند.



نظرات