1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. رونق گیری معاملات خودرو

رونق گیری معاملات خودرو

13 اسفند 1393
  • 1

سال ۹۳ هم کم‌کم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و اگرچه امسال بازار خودرو، روال سالهای گذشته را طی نکرد، اما بالاخره خرید و فروش‌ها در بازار خودرو رونق گرفته و آنگونه که فعالان بازار می‌گویند، خریداران و فروشندگان خودرو کم‌کم روانه بازار شده و معاملات را رونق داده‌اند.

در واقع هر سال خرید و فروش‌ها در بازار خودرو، از نیمه بهمن‌ماه آغاز شده و در روزهای ابتدایی اسفند، به اوج خود می‌رسد. سفرهای نوروزی هم عامل اصلی این رونق خرید و فروش در بازار همه ساله خودرو بوده است، اما امسال اوضاع به گونه‌ای دیگر رقم خورد و اگرچه اسفند هم هفته دوم خود را سپری کرد، ولیتقاضاها، تازه وارد بازار شده‌اند و البته فروشندگانی هم هستند که هنوز خودروهایشان بی‌مشتری باقی مانده است.

آنگونه که فعالان بازار خودرو و نمایشگاهداران می‌گویند، امسال اوضاع بازار خودرو چندان رونقی نداشت و می‌توان گفت که کساد هم بود در حالی که هرساله اوایل اسفندماه، حجم تقاضای به اوج رسیده برای خرید خودرو، کم‌کم فروکش می‌کند تا به پایین ترین حد خود در آخرین روزهای اسفندماه برسد، اما امسال ورود دیرهنگام خریداران و فروشندگان به بازار، اوضاع و روال هر ساله را به هم ریخته است.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ما در هفته‌های گذشته حکایت از آن دارد که بسیاری از خودروهای دست دومی که برای فروش به نمایشگاهداران اتومبیل سپرده می‌شد، روزها تابلوی فروش را بر روی سقف خود نصب می‌کردند، تا شاید مشتری ای از آنها خوشش بیاید و آنها را خریداری کند، اما حال یکی از فروشندگان خودرو در شرق تهران در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: اوضاع بازار فروش خودرو در سال جاری و آن هم در ماه پرتقاضای سال، همچون سالهای قبل نیست، اگرچه چند روزی است که از اوایل هفته جاری، خرید و فروش‌ها رونق گرفته است.

وی می‌افزاید: البته خودروهای صفر کیلومتر هم در بازار نسبت به خودروهای کارکرده، متقاضیان کمتری دارند، چراکه قیمت در بازار بالا است و بیشتر مشتریان، توانایی خرید ندارند. او می‌افزاید: سال بعد که قرار است قیمت خودرو نسبت به سال جاری گرانتر شود، پیش بینی می‌شود که بازار از این هم کسادتر باشد.

او می‌گوید: عرضه خودروهای صفر کیلومتر به بازار بسیار افزایش داشته است و البته خودروسازان نیز خود با عرضه‌های فوق‌العاده ای که در نوبت‌های متعدد در بازار داشته‌اند، قیمت را در بازار شکانده‌اند، بنابراین مشتریان ترجیح می‌دهند که از نمایندگی‌های فروش مجاز، خودروهای خود را خریداری کنند و کمتر به نمایشگاههای اتومبیل برای خرید خودروهای صفر کیلومتر مراجعه می‌کنند.

فروشنده دیگری در مرکز شهر در گفتگویی می‌گوید: مردم اکنون بیشتر به دنبال خودروهای کارکرده و البته یک یا دو سال کارکرده هستند تا خودروهای صفر کیلومتر، ضمن اینکه قیمت نیز در بازار متعادل شدهو به دلیل عرضه فراوانی که خودروسازان داشته‌اند، قیمت متعادل است.

وی، از کسادی بازار شب عید فروشندگان خودرو حکایت می‌کند و می‌گوید: امسال شب عید مناسبی نداشتیم و البته هنوز تا پایان سال باقی مانده و می‌توان امیدوار بود که بازار رونق گیرد، اما به هرحال امسال بر خلاف سالهای گذشته، بازار از رونق چندانی برخوردار نبود، البته شاید مردم هم توانایی کمتری برای خرید خودرو دارند.

به گفته این فروشنده، آن دسته از مشتریانی که توانایی خرید خودروهای صفر کیلومتر داخلی را دارند، اندک هستند و بیشتر مردم ترجیح می‌دهند خودروهای کارکرده تمیز و بدون مشکل خریداری کنند، اگرچه که به همان نسبت که تقاضا در بازار وجود دارد، عرضه خودروی کارکرده صورت نمی‌گیرد، چراکه مردم توانایی خرید خودروهای صفر کیلومتر ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی را ندارند.

گفتگوهای خبرنگار ما با خریدارانی که برای خرید خودرو به نمایشگاههای اتومبیل مراجعه کرده‌اند حکایت از آن دارند که برخی از آنها، به دلیل شنیدن اخباری مبنی بر افزایش قیمت خودرو در سال آینده، به بازار مراجعه کرده اند و بنابراین شایعات مرتبط با افزایش قیمت، تحریک تقاضا را رقم زده است.

در این میان برخی کارشناسان بر این باورند که در شرایط فعلی، به دلیل حجم مناسب تولید خودرو تا پایان سال طبق آمار ارایه شده از سوی خودروسازان، ضریب فروش مثبت ارزیابی شده است که این امر طبق گزارشات نمایندگی‌های مجاز و نمایشگاه‌داران باعث رونق چشمگیر بازار خودرو شده است.

البته برخی خبر از ارسال درخواست‌های خودروسازان به شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو حکایت دارد که ممکن است با موافقت هم مواجه شود، چراکه در سال آینده علاوه بر افزایش هزینه‌های تولید، رشد هزینه‌های دولتی و غیردولتی در صنعت خودرو و شرایط مختلف قیمتی از جمله نرخ ارز، عدم تامین نقدینگی، افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد، مالیات و مواردی از این قبیل، قیمت هر نوع کالایی را خواسته و ناخواسته تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت اما می‌گوید که نیازی به ارایه در خواست جدید از سوی خودروسازان نیست، زیرا شورای رقابت هر سال با توجه به نرخ تورم بخشی و شاخص‌های موثر در تعیین قیمت، نسبت به بازنگری در قیمت‌گذاری خودروها اقدام می‌کند. این در حالی است که با توجه به نگرش موجود، مطمئنا شورای رقابت بر اساس وظیفه قانونی و مدیریتی با درایت و آگاهی نسبت به افزایش قیمت اقدام می‌نماید تا این جریان در مسیری هدایت شود که خودروسازان داخلی برای ادامه فعالیت‌های اقتصادی بدون نیاز به وام و بهره بانکی نسبت به حاشیه سود، در راه توسعه و گستردگی تنوع محصول حرکت کنند.

به هرحال خرید و فروش‌های نوروزی بازار خودرو، چند روزی است که رونق گرفته و شاید هم فرصتی باشد برای برخی‌ها که وارد بازار شوند و خرید کنند تا به گرانی‌های احتمالی سال آینده برنخورند، اما آنچه که مسلم است، رونق خرید و فروش به دست مشتریان است؛ هرگاه که بخواهند وارد بازار می‌شوند و تقاضا ایجاد می‌کنند، هر وقت هم بخواهند بازار را از حرکت و رونق به سمت رکود هدایت می‌کنند.



نظرات

  • آفرین آفرین (13 اسفند 1393 ساعت 15:59)

    قیمت ها در چه نسبتی است ؟ شب عید و جیب دلال آماده پر شدن