1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. طرح مدیریت واردات خودرو، خوب یا بد؟

طرح مدیریت واردات خودرو، خوب یا بد؟

29 شهریور 1393
  • 8

به دنبال افزایش واردات خودرو به کشور در سال‌های اخیر طرحی با عنوان مدیریت واردات خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است.در این طرح پیش‌بینی شده که واردات خودرو از کشورهای تحریم کننده ایران قطع و از کشورهایی که روابط چندان دوستانه‌ای با ایران ندارند تعرفه بیشتری اخذ شود. همچنین تشکیل صندوق حمایت از تولید خودروی داخلی از دیگر پیشنهادات ارائه شده در این طرح است.

در حالیکه با اجرایی شدن این طرح واردات خودرو به کشور محدود خواهد شد برخی کارشناسان با اجرایی شدن آن مخالف بوده و معتقدند اجرای آن حاصلی جز تضییع حقوق مصرف‌کنندگان و عدم ارتقای کیفیت خودروهای داخلی نخواهد داشت.

در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: طرح مدیریت واردات خودرو یعنی افزایش انحصار در بازاری که هم‌اکنون نیز انحصاری است بنابراین باید از تائید و اجرایی شدن آن خودداری شود.

علی خاکساری با بیان اینکه متاسفانه در طول سال‌های اخیر با وضع تعرفه‌های بالا و حمایت‌های بی مورد از صنعت خودرو شاهد ادامه تولید خودروهای بی‌کیفیت و گران قیمت در داخل کشور هستیم، خاطرنشان می‌کند:‌ به دلیل این شرایط خودروسازان نیز انگیزه‌ای برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت محصولات‌شان نداشته‌اند زیرا با توجه به انحصاری بودن بازار هر آنچه تولید می‌کنند به فروش می‌رسد.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: به نظر من به جای طرح محدودیت واردات خودرو باید طرح آزادسازی واردات خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شود تا با واردات خودروهای خارجی با قیمت مناسب هم حقوق مصرف‌کنندگان تامین شده و هم خودروسازان وادار به اصلاح عملکرد خود شوند.

وی خاطرنشان می‌کند: شرکتهای خودروساز و قطعه‌ساز داخلی به جای ارائه طرح برای تشدید انحصار در بازار خودرو باید به اصلاح عملکرد خود پرداخته و به ارتقای کیفیت و کاهش قیمت خودروهای تولیدی خود بپردازند.

در مقابل این انتقادات اما دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور می‌گوید: طرح مدیریت واردات خودرو در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه جلوگیری از واردات کالاهای لوکس تدوین و ارائه شده است.

آرش محبی‌نژاد با بیان اینکه افزایش واردات خودرو به معنای ایجاد اشتغال در خارج از کشور به بهای کاهش اشتغال داخلی است، خاطرنشان می‌کند: در طول چند سال اخیر شاهد افزایش مکرر میزان واردات خودرو به کشور هستیم.

وی ادامه می‌دهد: در شرایطی که کشور در وضعیت تحریم به سر برده و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای مبارزه با تحریم ابلاغ شده است، افزایش واردات خودرو از کشورهای تحریم کننده ایران خلاف سیاست‌های کلی کشور است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور تصریح می‌کند: صنعت خودرو و قطعه داخلی با ظرفیت خالی در تولید محصولات خود مواجه است بنابراین به جای افزایش واردات، منابع ارزی کشور باید صرف افزایش تولید داخل، رشد اشتغال و کاهش هزینه‌های تولید شود.

صف‌آرایی موافقان و مخالفان واردات خودرو به کشور در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی‌های خود در زمینه طرح مدیریت واردات خودرو را آغاز کرده است. آینده نشان خواهد داد که این وزارتخانه استدلال‌های کدام یک از طرفین در رابطه با واردات خودرو به کشور را بیشتر می‌پسندد.




نظرات

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (13 مهر 1393 ساعت 02:20)

    تا رقابتی نباشد پیشرفتی هم حاصل نمی شود.

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (13 مهر 1393 ساعت 02:17)

    طرح مدیریت واردات خودرو ، خوب بد زشت؟

  • آفرین آفرین (31 شهریور 1393 ساعت 11:45)

    ورود خودرو خوب است بسرط اینکه به کیفیت خودرو توجه شود نه به مسائل دیگر آخه جان مردم هم عزیز است

  • آریوبر آریوبر (30 شهریور 1393 ساعت 02:10)

    واقعا که مسخرس یعنی اینا به خواسته های مشتری احترام نمیزارن هیچ رقابتی هم نیست و هیچ انگیزه ای برای پیشرفت نیست متاسفانه من نمیدونم این چه کاریه به خدا مردم این حقشون نیست اونی که پول داره میره خودرویه به قوله شما لوکسشو میخره اونیکه فقیره حتی پراید هم نمیتونه بخره بخاطر این قیمت هایه مسخره که برای این ارابه های مرگ گذاشتن خلاصه تنها کسانیکه اذیت میشن مردم عادین و طبقه متوسط جامعه و فقیر نه قیمت میاد پایین نه کیفیت میره بالا واقعا عجیبه فقط قیمت میره بالا مبارکشون باشه تجارتیه برا خودش ...

  • انزوفراری انزوفراری (29 شهریور 1393 ساعت 19:16)

    اولا به جای اینکه مردم رو به زور مجبور به خرید خودروی داخلی کنند تولید کننده رو مجبور کنند تا کیفیت محصولاتش رو بالا ببره دوما نباید خودروهایی رو که وارد کشور میشه باخودروهای ساخت داخل مقایسه کرد گفت که این خودرو ها لوکس هستند خیر این ماشینهای ماهستند که از رده خارج و قدیمیند.

  • غمگسار غمگسار (29 شهریور 1393 ساعت 15:52)

    ما باید جهانی شدن رو تمرین کنیم یاد بگیریم ازشون تاجهانی دیده و پذیرفته بشیم.خود انزوایی کوته نظری مارو بروز میده.ما شایسته بهترین هاییم.

  • پسرتنها پسرتنها (29 شهریور 1393 ساعت 15:42)

    واردات مشکی نداره
    ترفه های عالی جنابان مشکل داره

  • نادرتیونینگ نادرتیونینگ (29 شهریور 1393 ساعت 15:32)

    بنظر من باید بازار خودش تعیین کنه نه دولت که باعث گران شدن کاذب شود