1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. اخبار بسیار مهم از بازار خودرو

اخبار بسیار مهم از بازار خودرو

18 تیر 1393
  • 0

اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی اگرچه تاثیر چندانی بر نرخ این محصولات در بازار آزاد نداشته اما گرم شدن تنور معاملات را به دنبال داشته است. رئیس شورای رقابت چند روز پیش قیمت نهایی خودروهای داخلی را با میانگین افزایش قیمت 5.5 درصدی اعلام کرد.با این حال با وجود گذشت چهار روز از اعلام قیمت‌های رسمی جدید، نرخ خودروها در بازار آزاد چندان تغییری نکرده و تنها در حد 200 تا 300 هزار تومان افزایش یافته است.

تعیین‌تکلیف قیمت تندر ۹۰ تا پایان هفته جاری

رئیس شورای رقابت از تعیین تکلیف قیمت نهایی تندر ۹۰ تا پایان هفته جاری خبر داد. رضا شیوا در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه هنوز شورای رقابت در تعیین قیمت نهایی تندر 90 به تصمیم نهایی دست پیدا نکرده است، اظهار کرد: بخشی از اطلاعات مورد نیاز شورای رقابت برای تعیین قیمت تندر 90 از سوی خودروسازان ارائه شده است و هم‌اکنون در مرحله کارشناسی قیمت‌گذاری قرار داریم. وی با اشاره به اینکه البته خودروسازان نیز هنوز تمام اطلاعات مورد نیاز قیمت‌گذاری این خودرو را در اختیار شورای رقابت قرار نداده‌اند، افزود: با تجمیع اطلاعات دریافتی از سوی خودروسازان و برگزاری جلسات کارشناسی قیمت نهایی تندر 90 این هفته تعیین شود.شیوا، رئیس شورای رقابت هفته گذشته در نشستی خبری که به بهانه اعلام قیمت نهایی انواع خودرو برگزار کرده بود در رابطه با عدم تعیین قیمت تندر 90 به خبرنگاران گفته بود: عمده قطعات ال90 به‌صورت سی‌کی‌دی از طریق رنوپارس به شرکت ایران خودرو و سایپا ارائه می‌شود که در نتیجه متأسفانه شورای رقابت به‌دلیل عدم دریافت اطلاعات لازم در خودروی ال90 نتوانست تصمیم نهایی را برای این خودرو لحاظ کند. در نتیجه ال90 موقتاً به همان قیمت سال 92 به بازار عرضه خواهد شد.

قیمت خودرو 5.5 درصد افزایش یافته است

رئیس شورای رقابت درخصوص قیمت تندر 90 توضیحاتی ارائه داد و تاکید کرد که بر خلاف ادعاهای مطرح شده، قیمت خودرو به‌طور میانگین 5/5 درصد افزایش یافته است. درخصوص مطرح شدن افزایش 20 درصدی خودرو توسط برخی نمایندگان مجلس گفت: اعلام افزایش 20 درصدی قیمت خودرو کاملا بی پایه و اساس است و خودرو به‌طور میانگین 5/5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. رئیس شورای رقابت با بیان اینکه برخی اطلاعات غلط به مردم داده‌اند و قیمت خودرو به طور میانگین 5/5 درصد افزایش یافته است، تاکید کرد: اگر خودرو بالاتر از قیمت‌های اعلامی به فروش برسد افراد می‌توانند با مراجعه به مرکز ملی رقابت یا از طریق سایت این شرکت شکایت خود را مطرح کنند تا مرکز ملی رقابت به موارد تخلف رسیدگی کند. وی با بیان اینکه خودروسازان اعلام کرده‌اند که قیمت‌های اعلام شده از سوی شورای رقابت را رعایت می‌کنند، اظهار کرد: قیمت‌های جدید قراردادها، میزان تولید و وضعیت فروش را بهبود بخشیده و بازار حاشیه را از بین می‌برد.

خواستار افزایش 20 درصدی قیمت خودرو بودیم

از سوی دیگر معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو با بیان اینکه تقاضای خودروسازان برای افزایش قیمت 20درصد بود که در نهایت با افزایش به طور میانگین 5 درصدی موافقت شد، گفت: تا دو ماه آینده بازار خودرو به تعادل و ثبات خواهد رسید. عبدا... بابایی گفت: ایران خودرو خواستار افزایش 20 درصدی قیمت خودرو بود، اما شورای رقابت با افزایش به طور میانگین 5 درصدی قیمت‌ها موافقت کرد ولی به هرحال به دلیل اینکه مصوبه شورای رقابت حکم قانون را دارد، ما قانون را اجرا خواهیم کرد. معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو افزود: در عین حال، افرادی که پیش از مصوبه جدید شورای رقابت برای دریافت خودرو ثبت‌نام کرده و زمان تحویل خودروی آنها تا 31 تیرماه است، مساعدت خواهیم کرد که خودروی خود را با قیمت قبلی دریافت کنند و افزایش قیمت‌ها شامل حال آنها نشود. وی تصریح کرد: به زودی دستورالعمل قیمت‌های جدید خودرو که در نهایی شدن است، به نمایندگی‌ها ابلاغ خواهد شد.به گفته بابایی، چرا وقتی هزینه‌های مربوط به مالیات بر ارزش افزوده، بیمه و منابع انسانی چندین درصد افزایش می‌یابد، دیده نمی‌شود اما وقتی قیمت خودرو به همین میزان افزایش می‌یابد، صداها بلند می‌شود.وی اظهار داشت: تا دو ماه آینده، بازار خودرو در کشور به تعادل و ثبات خواهد رسید.

دلیل قیمت‌گذاری مبهم پژو 206

معاون بازاریابی و فروش ایران‌‌خودرو با ارائه توضیحی در مورد ابهام در قیمت‌گذاری پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و نحوه محاسبه قیمت خودروهای پیش فروش شده، گفت: فروش نقدی خودرو با قیمت جدید در ماه جاری انجام خواهد شد.عبدا... بابایی درمورد ابهام موجود در تعیین قیمت جدید خودروها به ویژه پژو 206 تیپ 5 اظهارداشت: ما تقاضای افزایش حداقل 20 درصدی قیمت خودرو را داشتیم ولی در نهایت شورای رقابت با افزایش 3 تا 6 درصدی قیمت محصولاتمان موافقت کرد.وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه پژو 206 تیپ 5 از ابتدا با 2 ایربگ طراحی شده و نیازی به تغییر طراحی نداشته است، چرا شما هزینه 2 میلیون تومانی را برای نصب ایربگ روی این خودرو تعیین کرده‌اید؟ گفت: 206 تیپ 5 قبلاً توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری نشده بود و به همین دلیل ما خواستیم تا در قیمت‌گذاری جدید، آنالیز قمیت‌ها مشخص باشد.

در قیمت‌گذاری جدید خودروها بابت تغییراتی که روی محصول انجام شده، هزینه تعیین شده است، در حالی که پژو 206 تیپ 5 تغییری را شاهد نبوده و هزینه‌ای برای نصب دو ایربگ روی این خودرو صورت نگرفته است؛ بابایی پاسخ داد: به هر حال نصب ایربگ جزء الزامات قانونی بوده و ما سال گذشته بابت پژو 206 تیپ 5 از شورای رقابت مصوبه‌ای نگرفته بودیم.وی در پاسخ به این سوال که رانا نیز از ابتدا با دو ایربگ طراحی شده است، چطور در قیمت‌گذاری جدید، هزینه‌ جداگانه‌ای برای نصب ایربگ روی این خودرو در نظر نگرفتید، ولی برای پژو 206 تیپ 5 این هزینه را لحاظ کرده‌اید؟ گفت: طراحی اولیه رانا با دو ایربگ انجام شده است ولی قبل از پژو 206 تیپ 5، پژو 206 تیپ 2 تولید می‌شد که تک‌ایربگ بود.پژو 206 تیپ 5 یک محصول جدید است و نباید با پژو 206 تیپ 2 مقایسه شود، بابایی گفت: به هر حال ما سال گذشته برای پژو 206 تیپ 5 قیمت مصوب از شورای رقابت نگرفته بودیم و خواستیم در قیمت‌گذاری جدید، هزینه‌ها به صورت شفاف مشخص شود.

 فروش نقدی با قیمت‌های جدید در ماه جاری

معاون بازاریابی و فروش ایران‌ خودرو در ادامه در مورد عرضه نقدی محصولات این شرکت در تیرماه نیز گفت: سعی می‌کنیم طی ماه جاری یک مرحله فروش نقدی انجام دهیم که قیمت‌های جدید خودرو در این فروش لحاظ خواهد شد. وی در مورد نحوه محاسبه قیمت خودروهای پیش‌فروش شده نیز گفت: درمورد خودروهایی که تاریخ تحویل آنها تا پایان تیرماه است، قیمت‌های قبلی را لحاظ خواهیم کرد و برای خودروهای تحویلی از مرداد به بعد، در صورتی که در قرارداد فروش عنوان شده باشد که خودرو با قیمت روز عرضه می‌شود، قیمت‌های جدید لحاظ خواهد شد. وی بیان اینکه با حاشیه بازار خودرو طی 2 ماه آینده به حداقل می‌رسد، گفت: ماهانه 40 هزار دستگاه از تولیدات ایران خودرو به صورت نقدی به بازار عرضه خواهد شد که پس از دو ماه، عطش بازار تا حدی برطرف می‌شود.وی تولید روزانه ایران‌ خودرو را درحال حاضر بین 2200 تا 2500 دستگاه اعلام کرد.

سود صنعت خودرو در جیب 50 نفر

در این راستا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سال‌هاست کمتر از 50 نفر از قبل صنعت خودرو سود می‌برند، حاضر نیستند منافع‌شان را از دست بدهند و نظراتشان را به شورای رقابت هم القا می‌کنند.بهروز نعمتی که دیروز در میزگردی تلویزیونی درخصوص ابهامات قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت حاضر شده بود، به کنایه گفت: دوستان ما در صنعت خودرو و حواشی آن از روابط عمومی خوبی برخوردارند.وی افزود: قرار نبود اصلا قیمت خودرو افزایش یابد. چند واقعیت در اینباره وجود دارد، هم‌اکنون ارز مبادله‌ای، رانت و سوبسیدی است که به خودروسازی‌ها داده می‌شود، خودروسازان ما در حال حاضر زیر ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کند.

نعمتی با بیان اینکه یک شرکت بزرگ خودروسازی کشور درحال حاضر با ۵۰ درصد ظرفیت و بزرگ‌ترین شرکت خودروساز کشور هم با ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کند، گفت: این زیر ظرفیت تولید کردن یعنی دست خودروساز در جیب مصرف‌کننده است وقتی قیمت عرضه خودرو به بازار دوبرابر قیمت تمام شده است این یعنی اینکه دست خودروسازان در جیب مردم است.عضو کمیسیون صنایع ادامه داد: در حال حاضر خودروساز ما برای گرفتن هزار میلیارد تومان اعتبار له‌له می‌زند، درحالی که ۸ هزار میلیارد تومان از مردم و نورچشمی‌ها طلبکارند و اینها پول‌هایی است که خودروسازان ما نتوانسته‌اند بگیرد. وی با اشاره به اینکه شرکت‌های خودروسازی در سراسر کشور دارای نمایندگی‌های فروش هستند از دلالی در بازار خودرو انتقاد کرد و گفت: چه دلیلی دارد بنده که کارمند شرکت خودروسازی هستم از رانت آن استفاده کرده، خودرو را بگیرم و با یک اختلاف قیمت و با رانت در بازار بفروشم.

نعمتی گفت: امروز بزرگ‌ترین مشکل صنعت خودرو مشکل مدیریتی است، یک تعداد محدودی که فکر نمی‌کنم به ۵۰ نفر هم برسند سال‌های سال است که از منافع خودروسازی‌ها بهره‌مندند و حاضر هم نیستند منافع‌شان را از دست بدهند و هرگونه القایی نیز در شورای رقابت می‌کنند.نعمتی گفت: در جلسه‌ای که خودروسازان و رئیس شورای رقابت نیز حضور داشتند گفتم اگر قرار است اتفاقی در صنعت خودرو بیفتد باید ملموس باشد. کیفیت تغییر نکرده، هیچ اتفاقی نیفتاده و همه رانت‌ها را هم این صنعت گرفته است. وی گفت: در طول یک سال و نیم قیمت خودرو چند بار تغییر کرده است، سال ۹۱ پراید ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود، قیمت پژو، سمند و سایر خودروها نیز هنوز افزایش‌های غیرمعمول را تجربه نکرده بودند. ما چندین مرحله از سال ۹۱ افزایش قیمت داشته‌ایم. پراید به ۲۰ میلیون تومان رسیده است که اصلا ارزشش را ندارد. این کارشناس صنعت خودرو افزود: تولید هر دستگاه پراید ۱۶۰۰ دلار و خودرویی مثل سمند ۲۰۰۰ دلار ارزبری دارد. شما نمی‌توانید این‌ها را به هم وصل کنید و از مردم بگیرید. نباید برای قیمت خودرو افزایش قیمتی می‌داشتیم.

تاثیرات قیمت‌های جدید بر بازار خودرو!

از سوی دیگر به گفته فعالان بازار خودرو در چند روز اخیر میزان مراجعه مشتریان به بازار آزاد افزایش یافته و تعداد معاملات نیز بیشتر شده است. پورحسنی یکی از فعالان بازار خودرو در این زمینه می‌گوید: قیمت خودروهای داخلی در چند روز اخیر در حد 200 تا 300 هزار تومان افزایش یافته است. وی با بیان اینکه ممکن است افزایش قیمت رسمی خودروها در روزهای آینده تاثیر خود را بر بازار آزاد خودرو بگذارد، خاطرنشان می‌کند: به هر حال در روزهای ابتدایی ماه رمضان قرار داریم و بازار به طور طبیعی کشش افزایش قیمت‌ها را ندارد. این فعال بازار خودرو ادامه می‌دهد: البته پیش‌بینی می‌شود که با توجه به اعلام رشد حدود 5/5 درصدی قیمت رسمی خودروها، قیمت این محصولات در بازار آزاد نیز به همین میزان افزایش یابد.وی اضافه می‌کند: البته اگر خودروسازان بتوانند با رشد عرضه تقاضای بازار آزاد را کنترل کنند افزایشی در قیمت‌ها رخ نداده و قیمت‌ها در همین حد تثبیت خواهد شد. به گفته وی، اگر حجم تقاضای محصولات در بازار آزاد در همین حد باقی بماند خودروسازان توان پاسخگویی به آن‌را خواهند داشت اما اگر تقاضا افزایش یابد خودروسازان احتمالا نمی‌توانند در حد لازم محصولات خود را عرضه کنند.پورحسنی با بیان اینکه در چند روز اخیر میزان مراجعه مشتریان به بازار خودرو افزایش یافته است، تصریح می‌کند: ‌در گذشته رکود کامل بر بازار حاکم بود با این حال هم‌اکنون مشتریان بیشتری به بازار مراجعه می‌کنند .




نظرات