1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. وضعیت صنعت خودرو؛ از توان تولید قطعات بنز تا آفتابگیری که عامل مرگ می‌شود

وضعیت صنعت خودرو؛ از توان تولید قطعات بنز تا آفتابگیری که عامل مرگ می‌شود

7 تیر 1393
  • 0

مدیرعامل آذین خودرو با تأکید براینکه توانایی تولید قطعات بنز در داخل را داریم از بیماری مونتاژ در میان خودروسازان سخن گفت و با اشاره به تصادفات بالای پراید نصب آفتاب‌گیر بی کیفیت را یک دلیل عمده در این زمینه دانست.

رضا رضایی به ارائه توضیحاتی در مورد چگونکی آغاز فعالیت شرکت آذین خودرو پرداخت و با بیان اینکه حدود 40 سالی است که در بخش صنعت به فعالیت می‌پردازم، اظهار داشت: در طول سال‌های فعالیت در حوزه صنعت بیشتر بنای خود را بر ایجاد و بازسازی کارخانجات قرارداده‌ام؛‌ چراکه به اعتقاد بنده باید تعداد کارخانجات کشور افزایش پیدا کند تا در نهایت بتوانیم با تولیدات با کیفیت قدرت رقابت با سایر کشورها را داشته باشیم.‌

وی با اشاره به اینکه هدفم در ورود به صنعت خودرو بکارگیری دانش فنی و علوم روز برای توسعه این بخش بوده است، افزود: در آن مقطع که بنده خواستار ورود به صنعت خودرو بودم اوضاع این صنعت به شدت خراب بود به نحوی که اگر رکود و مشکلات صنعت خودرو افزایش پیدا می‌کرد در همین کارخانه ایران خودروی خودمان گندم می‌کاشتند.

رضایی با بیان این که در سال 71 دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا حدود 30 تا 40 هزار خودرو آن هم با مشکلات بسیار تولید می‌کردند، تصریح کرد: از همان روزهای نخست ایده ورود به بخش خودروسازی را داشتم، اتفاقاً در سفری که به مکه مکرمه داشتم با وزرای اقتصادی دولت به ویژه آقای نژاد حسینیان صحبت هایی را انجام دادم و به او گفتم به واسطه آنکه در رشته پتروشیمی تحصیل کرده و به طراحی سپر و تزیینات خودرو آشنا هستم، می خواهم یک کار ماندگار در صنعت کشور انجام دهم.

مدیر عامل شرکت آذین خودرو اضافه کرد:آقای نژادحسینیان پس از شنیدن صحبت‌های بنده به عالی بودن فکرم مهر تأیید زد اما اعلام نمود که این موضوع دارای نقاط ضعف و قوتی است.به عنوان نمونه دولت هیچ منابع مالی را برای اختصاص به این امر در اختیار ندارد.

وی با اشاره به اینکه در آن مقطع حاکمیت قانون در فعالیت‌های اقتصادی چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت، اظهار داشت: فارغ از این موضوعات با همکاری مسئولان روند دریافت مجوزتأسیس شرکت بیش از چند روز طول نکشید و با خرید یک زمین در مهر شهر کرج فعالیت خود را آغاز کردیم.

*حضور در منزل هاشمی رفسنجانی برای رفع مشکلات شرکت

رضایی با اعلام اینکه در آن مقطع که دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی بود برای آغاز فعالیت خود با استانداری و بخش‌های مختلف مشکلاتی را داشتیم، گفت: شخصاً برای رفع این مشکلات به منزل آقای رفسنجانی رفتم که در نهایت توانستم با دلایل خود این موارد را برطرف کنم .

وی با اشاره به اینکه دقیقاً در اواخرسال 71 کار خود را آغاز نمودیم، افزود: با همکاری 12 مهندس در رشته های مختلف بهمن 71 شرکت ثبت شد و از همان روزها با تدوین برنامه ریزی منسجم، هدف گذاری آینده شرکت را متصور نمودم.

رضایی اضافه کرد:به دلیل عدم حمایت های دولتی در ارائه تسهیلات کار خود را با همان منابع محدود خود که حدود 170 تا 180 میلیون تومانی آغاز کردم. که در اینجا باید این نکته به جوانان یادآوری کنم که با سرمایه اندک هم می توان فعالیت اقتصادی را آغاز کرد و نباید به دلیل عدم منابع مالی لازم نگران ورود به بازار کار باشند.

وی ضمن بیان این مطلب که در آن دوران استفاده از تکنولوژی روز با هزینه‌های بسیاری همراه بود، افزود: در آغاز فعالیت وضعیت خودروسازی کشور را مورد بررسی و نقاط قوت و ضعف آن را مورد شناسایی قرار دادم . زیرا در آن زمان شرکای خارجی هیچ دانش فنی را در اختیار خودروسازان داخلی قرار نداده بودند. به عنوان نمونه شرکت‌های خارجی خودروی 405 را به صورت فول سی کی دی وارد کشور می‌کردند.

رضایی اضافه کرد: ازهمان روزهای نخست فعالیت خود در صدد بودیم تا از طریق مهندسی معکوس که همان تولید قطعه است به خودکفایی تولید خودرو دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سفرهای متعدد خود به کشورهای صاحب تکنولوژی از جمله فرانسه توضیحاتی را به مهندسان آنها در مورد فعالیت خود در بازار ایران ارائه کردم، گفت: در نهایت توانستم ماشین آلاتی را برای فعالیت خود خریداری نمایم و حتی 9 میلیون مارک سفارش نیز دریافت کردم.

*انتقال دانش فنی تولید قطعه با صرف کمترین هزینه به کشور

رضایی با بیان اینکه در سفر خود به فرانسه تعدادی از مهندسین حوزه خودرو فردی به نام "بن ناسا" که مدیربازنشسته کنترل کیفیت شرکت پژو بود را به بنده معرفی کردند تا به کمک آن مشکلات فنی خود را مرتفع سازیم، افزود: خوشبختانه همسر "بن ناسا" علاقه زیادی به ایران داشت و با توافق یک ساله در ازای دریافت 10 هزار مارک بنا شد در ماه هفته‌ای یک بار به ایران سفر کند . البته در آن مقطع پژویی‌ها نیز در ایران خودرو فعالیت می کردند.

وی تصریح کرد: "بن ناسال" به واسطه آنکه به مدیریت جدید آشنا بود کمک زیادی به ما کرد. حتی او به بنده گفت اگر بتوانیم برخی مدارک و دانش فنی را از فرانسه برای ارتقاء فعالیت شما به ایران خواهم آورد.

وی در ادامه این گفت و گو به بیان مثال‌هایی در چگونگی فعالیت شرکت درآن مقطع پرداخت و گفت: رو دری پژو با هزینه 26 مارکی وارد کشور می‌شد که با بررسی ناسال اگر این قطعه در داخل کشور تولید می گردید فقط هزینه 8 مارکی را به دنبال داشت. به همین منظور بن ناسال اسناد و مدارک تولید این قطعه را به کشور آورد و حتی آشنایی وی با قالب سازها و ماشین آلات تا حدودی فعالیت ما را در تولید سیار قطعات نیز با سرعت بیشتری همراه کرد. به نحوی که ما تکنولوژی را بدون صرف هزینه‌های زیاد وارد کشور کردیم.

مدیرعامل شرکت آذین خودرو اضافه کرد: در سال 72 با توانایی داخل و البته بکارگیری دانش فنی روز توانستیم برخی از قطعات پژو و 405 را داخلی سازی نماییم. از طرف دیگر به حوزه پیکان هم ورود پیدا کردیم زیرا درمقطع حتی در بخش پیکان نیز هیچ اقدام چشمگیری در داخل کشورانجام نمی شد و تازه ایران خودرو برای واردات تعدادی "داشبرد" برای این خودرو به بازار ترکیه ورود پیدا کرده بود.

وی با اشاره به اینکه با کمک بن ناسال توانستیم به حوزه پیکان نیز وارد شده و تزئینات جدید را در داخل این خودرو نیز پیاده سازی نماییم، اظهارداشت: با اعتقاد بنده همانطور که خودرو مهم است داخل خودرو نیز برای سرنشین از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

*شراکت آذین خودرو با ایران خودرو و خرید سهام 40 میلیونی با 6.5 میلیارد تومان

وی ضمن بیان این مطلب که اولین تفکر ما در آذین خودرو تفکر مهندسی بوده است، افزود: در آن زمان که این شرکت فعالیت خود را آغاز کرد مهندسی خودرو در کشور مفهومی نداشت و بیشتر تمرکز بر مونتاژ کاری بود البته اگر هم فعالیتی در این بخش انجام می گرفت بیشتر به صورت تجربی بود.

مدیرعامل آذین خودرو با بیان اینکه درایران خودرو فقط حدود 20 تا 30 مهندس فعالیت می‌کردند، تصریح کرد: درنیمه دهه 70 با ورود مدیران متخصص به صنعت خودروسازی کشور تفکرات مهندسی دراین بخش شکل گرفت و با حضور آقای ویسه هسته مرکزی ایجاد و رشد صنعت قطعه سازی بنیان گذاری شد و بر همین اساس در آینده ساپکو و سازمان سازه‌گستر در کنار آذین خودرو تشکیل شدند.

وی با اشاره به اینکه در یک مقطعی آقای ویسه به دلیل عدم منابع مالی کافی شرکت برای پروژه هایی خود پیشنهاد شراکت را با ایران خودرو مطرح کرد، گفت: بنده 3 تا 4 ماه مطالعه کردم زیرا از شراکت با دولتی ها ترس و دلهره داشتم در نهایت 30 درصد سهام خود را با 40 میلیون تومان به ایران خودرو واگذار کردیم. البته این سهام را 3 سال پیش بالای 6.5 میلیارد تومان خریداری کردیم.

رضایی با اشاره به اینکه اوایل دهه 80 که اوج قطعه سازی در کشور بود شرکت آذین خودرو جزء پیش روها در این بخش به شمار می‌آمد، خاطرنشان کرد: در واحد مهندسی این شرکت حدود 120 نفر پرسنل به فعالیت می پرداختند و حتی برای به روز شدن دانش فنی مهندسین در نمایشگاه های مختلف بین الملی نیز حضور پیدا می‌کردیم .

وی با بیان اینکه در همان دوران تصمیم‌هایی را نیز بر نوآوری محصولات خود گرفته بودیم، گفت: با برنامه ریزی هایی مؤثر به حوزه تولید مواد اولیه ای که ما را به نوعی به کشورهای خارجی وابسطه می‌کرد ورود پیدا کردیم. به طوری که همان تفکر آن سال‌ها باعث نجات ما و عده زیادی از قطعه سازان در شرایط این روزهای تحریم‌های بین المللی شده است.

مدیرعامل آذین خودروبا اعلام اینکه این شرکت در جهت تأمین قطعات خودروی سمند نیز اقداماتی مؤثری را انجام داده است، افزود: آقای ویسه طراحی داخل این خودرو را کلاً در اختیار این شرکت قرار داده بود و ما نیز با کمک شرکای خارجی در قالب سازی و تولید قطعات توانستیم موفقت هایی در بومی سازی قطعات این خودرو بدست آوریم به نحوی که هم اکنون تولید 16 قطعه خودروی سمند در اختیار شرکت آذین خودرو قرار دارد.

وی به نوآوری این شرکت در رو دری خودروی سمند اشاره کرد و گفت: در ایران مواد پتروشیمی مناسبی تولید و چوب قابل توجهی در مناطق مختلف کشور قرار دارد که همین امر باعث شد تا به فکر بومی سازی صنعت "بودستاک" در کشور شویم .

به گفته رضایی، درصنعت بودستاک به جای تزریق مقوا از مواد پتروشیمی و چوب استفاده می شود که ما نیز توانستیم با موافقت خودروسازان این تکنولوژری را در داخل کشور اجرایی کنیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اعلام اینکه بدون پرداخت یک ریال از دانش فنی روز قطعه سازی و خودروسازی دنیا استفاده کردیم، اظهارداشت: در تکنولوژی بودستاک یک سالی مواد اولیه از خارج وارد کشور می شد اما بعد از آن از مواد اولیه داخل در این صنعت استفاده کردیم.

مدیرعامل آذین خودرو با اشاره به اینکه علاوه بر تولید مواد مذکور به فکر بومی سازی دیگر مواد اولیه تولید خودرو افتادیم، افزود: برای نمونه موادی تحت عنوان "MVH" و "APIDM" هفته‌ای 50 تا 60 کانتینر از اسپانیا وارد کشور می شد که بنده با توجه به پتانسیل داخلی هر دوی این مواد را در داخل کشور تولید کردم.

رضایی اضافه کرد: البته تولید مواد اولیه در داخل با هزینه هایی همراه بود که با امید تأمین مالی هزینه‌های خود بخشی از سهام شرکت را به ایران خودرو واگذار کردیم اما متأسفانه هیچ کمک مالی از این شرکت در طول مشارکت خود ندیدیم .

* فقط از اعتبار ایران خودرو در طول مشارکت استفاده کردیم

مدیرعامل آذین خودرو با اشاره به اینکه در طول مشارکت خود با این شرکت خودروسازی فقط اسم ایران خودرو برای ما مزایایی زیادی را در سطح بین المللی داشت، تصریح کرد: به هرحال با تلاش بسیار و از طریق ارائه محصولات به بازار وانتقال دانش فنی توانستیم دو قلم مواد اولیه ای که واردات آنها هزینه زیادی را به دنبال داشت را در داخل کشور تولید کنیم.

وی اضافه کرد: برای تولید قطعات بیشتر شرکت‌های مستقلی را تأسیس نمودم تا بتوانم عمق دانش فنی را در سطح آنها افزایش دهم زیرا در مجموعه‌های بزرگ مشکلات متعددی وجود دارد.

*داستان همکاری پژو با آذین خودرو و ابهامات عدم تولید 4 مدل دیگر ال 90

رضایی در ادامه صحبت های خود به ورود این شرکت در تولید سقف خودروها اشاره کرد و گفت: واردات هر سقف 18 تا 19 یورو برای کشورهزینه برمی‌داشت که در آن حوزه نیز تولید فوم را ساخت داخل کردیم. حتی در حال حاضر کیفیت تولیدات ایران بهتر از خارجی‌ها است و صادارت این محصولات نیز انجام می‌شود.

مدیر عامل آذین خودرو با بیان اینکه با تلاش‌های بسیارصنعتگران حدود 70 درصد از مواد اولیه وارداتی که سالی 50 تا 60 میلیون یورو برای کشور بار مالی داشت با داخلی سازی روبه رو شد، اظهارداشت: علت ماندگاری گروه آذین خودرو نیز به کارگیری نیروی انسانی متخصص است به نحوی که هم اکنون در قطعات خودرو تقریباً به 100 درصد ساخت داخل رسیده‌ایم.

وی اضافه کرد: عصر حاضر دوره علم و تکنولوژی است و برای موفقت باید ضمن بکارگیری دانش؛ قدرت رقابت با شرکت‌های خارجی داشته باشیم. هم اکنون تزییات و طراحی خودروی سمند به اضافه تغییرات این خودرو در انحصار این شرکت قرار دارد.

وی به قرارداد پژو 206 برای داخلی سازی این خودرو اشاره کرد و گفت: عمده قرارداد تولید قطعات این خودرو با شرکت آذین خودرو بسته شد اما به دلیل آنکه کشورهای غربی دشمن قسم خورده کشور به شمار می‌آیند پژو هم در این میان زمانی 206 را به کشور آورد گفت داخل این خودرو را TIER1 این شرکت پژو در فرانسه تولید کرده است اگر خواستار داخلی سازی این خودرو هستید باید دانش فنی را از ما خریداری کنید.

رضایی تصریح کرد: به همین واسطه بیش از یک هزارمیلیون یورو از صندوق شرکت برداشت کردیم که این امر این روزها ما را در تأمین مالی خود با مشکلاتی همراه ساخته است.

وی با اشاره به اینکه علی رغم عدم نیاز به خودرو باید از شرکت پژو خودروهایی را هم خریداری می کردیم، افزود: در نهایت فکر کنم حدود سال 85 بود که 22 نفر از مهندسین پژو که به ایران آمده بودند را به فرانسه برگرداندم چرا که نه تنها از طریق آنها دانش فنی شرکت افزایش پیدا نکرده بود بلکه فعالیت های شرکت را با کندی بیشتری نیز همراه ساخته بودند. در مجموع طرح هایی که قرار بود چهارماهه تکمیل شوند با توجه به پتانسیل داخلی 45 روزه نهایی شدند.

مدیرعامل شرکت آذین خودرو ضمن بیان این مطلب که ما قدرت داریم از دنیا بهتر باشیم، گفت: در بخش ال 90 هم بد نبود برای انتقال دانش فنی پلتفرم در داخل کشور و تنوع سازی، انواع دیگر این خودرو نیز در کشور ساخته می شد.

وی افزود: قرار بود در این خودرو تولید ال 90 آغاز و بعد از آن 5 مدل دیگر نیز بر روی این پلتفرم ساخته شود اما به هر دلیلی دولتمران اجرای این موضوع را با بهانه جویی‌هایی همراه کردند و 4 مدل دیگر این خودرو تولید نشد.

مدیرعامل شرکت آذین خودرو با اشاره به اینکه درهمان روزهای نخست همکاری ایران با رنو متخصصان رنو پارس 6 ماه به ایران آمده و تمام قطعه سازان داخلی را به روز کردند، اظهارداشت: دراین میان آذین خودرو با تفکر مهندسی خود به عنوان اولین شرکت‌های قطعه ساز داخلی همکاری خود را در حوزه ال 90 با رنو آغاز کرد و حتی برخی از قطعات گران ال 90 توسط مهندسین این شرکت تغییر و بومی سازی شد.

به اعتقاد رضایی، شرکت رنو می‌خواست تا ایران را مرکز تولید این خودرو در خاورمیانه کند اما متأسفانه دولت‌ها در مسائل سیاسی ضعیف عمل کردند به ویژه در دوران احمدی نژاد روند به گونه ای شد که خیز تحریم‌ها به درجه بالا رسید و نتوانستیم همکاری خود را با شرکت‌های خارجی ادامه دهیم.

*در تأمین قطعه بنز هیچ مشکلی نداریم

رضایی در ادامه صحبت‌های خود با اعلام اینکه ایران از نظر مدیریت مهندسی کیفیت، استانداردها و مدیریت به روز دانش فنی با دنیا هیچ کمبودی ندارد، اظهارداشت: فقط در برخی از بخش‌ها همانند ماشین‌ آلات و سخت افزار با فرسودگی روبه رو هستیم که در صورت حل این مشکلات به جرأت می توانیم در قطعاتی که تبحر داریم حتی برای بنز نیز می توانیم قطعه تهیه کنیم.

مدیرعامل شرکت آذین خودرو به همکاری دیگر این شرکت با" FORESHIA" یکی از بزرگترین قطعه سازان دنیا، اشاره کرد و گفت: این شرکت صندلی‌های ال 90 را تولید می کند حال اگر شرکتی قصد ورود به حوزه را داشت باید مورد تأیید رنو قرارمی گرفت. البته در این رابطه باید این نکته را متذکر شوم که صندلی‌های تولیدی ساخت داخل کیفیت بالایی ندارد ولی یکی از محسنات ال 90 همین صندلی‌های استاندارد بود.

وی افزود: درمجموع بسیاری از شرکت‌ها برای مشارکت در تولید قطعات رنو و به ویژه صندلی ها با "FORESHIA " تماس گرفتند اما آنها در نهایت شرکت آذین خودرو را انتخاب کردند.

رضایی با اشاره به اینکه یکی از ادله های رنو در پذیرش این شرکت جهان بینی تجارت بین المللی و نمره قبولی آن در آزمایش‌های مختلف بوده است، اظهارداشت: بعد از یک سال همکاری با رنو سه قطعه خودرو را توسط مهندسین خود تغییرتکنولوژی دادیم. بدین ترتیب از همان سال89 تولید صندلی با مشارکت FORESHIA به صورت 51 درصد سهام متعلق به آنها و 49 درصد در اختیار این شرکت آغاز شد.

وی با بیان اینکه البته در همین ارتباط همکاران این نگرانی را داشتند که چرا سهام زیادی در اختیار " FORESHIA " قرار گرفته است، تصریح کرد: بنده در پاسخ گفتم در روند همکاری با این شرکت آنها دانش فنی،مدیریت و مواداولیه خودشان را استفاده می کنند که همین امر برایمان بسیار مؤثر است حتی ما 30 نفر نیروی انسانی خود برای آموزش به این شرکت فرستادیم. به نحوی که چندین سال است که آذین خودرو صندلی ال 90 را به همراه قطعات کثیری تولید می کند. در مجموع آذین خودرو 5.6 دهم قطعات تولیدی این خودرو را در دست دارد.

*بیماری مونتاژ خودرو در کشور و لزوم کنترل ورود قطعات به شرکت‌های خودروساز

خبرنگار تسنیم پرسید: شما معتقدید قطعه سازان کشورو به ویژه شرکت آذین خودرو توانایی تولید قطعات با کیفیت آن هم با استاندارهای جهانی را دارند اما چرا هنوز مردم با خودروهای ساخت داخل مشکل داشته و از عدم کیفیت نامناسب قطعات گله‌مند هستند؟

مدیرعامل آذین خودرودر پاسخ به پرسش با اشاره به اینکه دراین موضوع چند عامل مؤثر دخیل است، اظهارداشت: اولین عامل بیماری مونتاژ خودرو در میان خودروسازان است. خودروسازان باید کنترل‌های لازم را در ورود قطعات به کارخانه‌ها داشته باشند تا در راستای آن قطعات با کیفیت تری در تولید خودرو مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خودروهای فعلی طراحی‌های قدیم هستند، افزود: در برخی از مواد خود خودروساز کیفیت خاصی را از قطعه ساز درخواست می کند که در این شرایط قطعه ساز نیز آنها را اجراء می کند.

خبرنگار تسنیم پرسید: در شرایطی که خودروساز کیفیت خاصی را از قطعه سازان درخواست می‌کند جایگاه صنعت قطعه سازی کشور زیر سوال نخواهد رفت؟

وی گفت: نه تنها جایگاه قطعه سازی بلکه خودروسازی کشور زیر سوال خواهد رفت. البته شرکت آذین خودرو آگاهانه مدیون ملت خود نمی شود و تمام قطعات تولیدی خود را بالاترین استاندارد تولید می کند.

* علت تلفات پراید اعلام شد/ آفتاب گیر عامل تصادفات مرگبار پراید

رضایی تصریح کرد: به اعتقاد بنده بخشی از کُشته‌های خودروی پراید به خاطر آفتاب‌گیر آن است زیرا در سرعت زیاد و دست اندازها آفتاب گیر افتاده و همین امر دید راننده را گرفته و موجب ایجاد حوادث رانندگی می‌شود. این درمانش مثلاً افزایش دو هزار تومانی قیمت قطعه است که مورد توجه دست اندکاران تولید این خودرو نیست.

وی در ادامه صحبت‌های خود در رابطه اعمال قیمت‌های جدید در قراردادهای قطعه سازان با شرکت‌های خودروسازنیز گفت: یکی از مشکلات بزرگ عمده قطعه سازان همین موضوع است به نحوی که مگر می شود در یک بنگاه سه سال قیمت نیروی انسانی و مواد اولیه افزایش پیدا کند اما خودروسازان حاضر به افزایش قیمت در قراردادهای خود با قطعه سازان نباشند.

وی با اشاره به اینکه خودروسازان نیز با کمبود سطح تولید امکان افزایش قیمت را در قراردادهای خود با قطعه سازان ندارد، تصریح کرد: متأسفانه با در نظر گرفتن این نکته که ما تک محصولی هستیم ناچاراً باید در همین شرایط به فعالیت بپردازیم.

*توسعه صنعت خودرو استخوان خرد کردن می خواهد

مدیرعامل آذین خودرو با بیان اینکه خوشبختانه امسال با افزایش حجم تولید خودرو می توان به تغییر ارقام قراردادهای قطعه سازان و شرکت های خودروساز امیدوار بود. دررابطه با ابهامات تولید خودروی ملی در کشور که این روزها با انتقادات زیادی همراه شده است، گفت: در صنعت خودرو چیزی به نام خودروی ملی مفهومی ندارد چراکه تمام صنایع بزرگ دنیا با مشارکت یکدیگر به تولید خودرو می پردازند. اما نکته اساسی این موضوع عدم آسیب پذیری صنایع است که در این مسیر باید اقدامات جدی را انجام دهیم.

رضایی با اعلام اینکه در حال حاضر دنیا در حال گذر از یک سرنوشت خاص به یک سرنوشت دوران ساز است، تصریح کرد: اگر در این شرایط غفلت کنیم شاهد اتفاقات بدی در صنعت خواهیم بود. البته باید بگویم صنعت خودرو برای توسعه خود نیازمند استخوان خرد کردن است که این موضوع هنوز در عملکرد مسئولین برای توسعه این صنعت مشاهده نمی شود.

به اعتقاد مدیرعامل آذین خودرو، درطول این سال‌ها درکتابخانه‌های مسئولین کشور برنامه‌های مختلفی برای توسعه صنعت متصور شده که هنوز این برنامه ها قابلیت اجرا شدن پیدا نکرده است. حال بماند برخی می گویند همین برنامه 1404 با بلند نظری تدوین شده در حالی که بنده اعتقاد دارم اگریک سوم این برنامه‌ها اجراء می شد صنعت خودروی کشور در این روزها در شرایط دیگری قرار داشت.

*رکودمنفی 5.8 دهم درصدی اقتصادکشور و تشکیل بنگاه های اقتصادی که همه ضد تولید بودند

وی ضمن گلایه از اینکه متأسفانه شرایط تحریم‌های بین المللی باعث شد تا علاوه بر شرکای خارجی صنعت قطعه سازی در داخل هم با مشکلاتی همراه شود، گفت: صنعت به طور کلی و صنعت خودرو به طور اخص در حال حاضر با انتقاداتی همراه است حال بنده در مقام قضاوت نیستم اما در مجموع شرایط کشورهم باید به گونه‌ای باشد که در راستای آن فعالین تجاری بتوانند به راحتی ایده های خود را اجرایی کنند.

مدیرعامل آذین خودرو با اشاره به اینکه در سال 91 و 92 که تحریم‌های بین المللی به اوج خود رسید رکود اقتصادی کشور منفی 5.8 دهم درصد را نشان داد، اضافه کرد: در این شرایط گاها ًمسئولان سخن‌هایی ازحمایت از فعالان اقتصادی را به زبان می آوردند اما عملکرد آنها خلاف صحبت هایشان را نشان می داد . البته نا گفته نماند در این شرایط بنگاه‌های مختلفی برای برون رفت از مشکلات قطعه خودرو تشکیل شد اما همه ضد تولید شدند.

وی با اعتقاد براینکه بانک‌ها عامل اصلی رشد اقتصاد در هر مملکتی به شمار می‌آیند، اظهارداشت: به عنوان نمونه ترکیه به صنعتگران خود تسهیلات شش تا هفت ساله با بهره 1 یا 1.5 درصدی می‌دهد. اما در بانک‌های ما از 10 درصد تا 30 درصد بهره از تسهیلات گیرنده دریافت می‌شود.

رضایی با بیان این مطلب که در کنار این مشکلات بحث یارنه ها نیز مطرح شد، گفت: نفس اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها خوب است اما متأسفانه این قانون در کشور به درستی اجراء نشد و حتی نه تنها منابع پیش بینی شده به بخش تولید اختصاص پیدا نکرد بلکه با افزایش تورم حجم مشکلات واحدهای تولید هر روز بیشتر از گذشته شد.

وی تصریح کرد: زمانی که دلار به رقم 3 هزار تومانی رسید و صنعت خودروبه عنوان یک صنعت استراتژیک با ضربه های جدی روبه رو شد.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط با تضعیف بخش مهندسی خود و اصلاح مدیریت هزینه‌ها و نیروهای متخصصی تمام تلاش خود را برای پشتیبانی تولید انجام دادیم ، اظهارداشت: در این میان دعوای شورای رقابت و دولت در تعیین قیمت خودرو بسیار قابل تأمل است. در مجموع محدودیت تولید خودرو باعث شد تا درآمد قطعه سازان هم کاهش پیدا کند تا حدی که بیش از 100 واحد قطعه سازی ورشکست شدند.

مدیر عامل آذین خودرو ضمن بیان این مطلب که هم اکنون واحدهای تولیدی قطعه ساز با بدن بیمار و نحیف مشغول فعالیت هستند، گفت: اگر قرار است خیز رو به رشدی در صنعت خودروسازی به وجود آید باید نخست تصمیم عاجلی برای رفع مشکلات قطعه سازان صورت گیرد.

*توقف رشد صنعت قطعه سازی با تشدید تحریم های بین المللی و مشکلات داخلی کشور

خبرنگارتسنیم پرسید: در صحبت‌های خود به تلاش بسیار مسئولان این شرکت برای انتقال دانش فنی به کشور اشاره کردید تا تولید قطعه در کشور بومی سازی شود حال با تشدید تحریم های بین المللی فعالیت شما در چه مرحله ای قرار گرفت؟

مدیر عامل آذین خودرو در پاسخ با اشاره به اینکه تشدید تحریم ها به اضافه مشکلات داخلی روند رو به رشد دانش فنی بومی سازی قطعه را در کشور متوقف کرد، افزود: این موضوع را در دوره وزارت آقای غضنفری چندین بار تکرار کردم که روند دانش قطعه سازی کشور با این شرایط نه تنها رشد پیدا نمی‌کند بلکه به عقب گرد هم پیش می رود اما متأسفانه اقدام اجرایی در این رابطه صورت نگرفت.

وی تصریح کرد: من دلم می سوزد دانش فنی قطعه سازی داشت به مرحله جهانی ‌شدن پیش می رفت و حتی دولت هم و غم خود را به صورت استراتژیک روی قطعه سازی قرار داده بود اما تحریم‌ها و تغییر مدیریت‌ها و دولت مسیر را عوض کرد.

خبرنگار تسنیم در ادامه پرسید: درحال حاضر آذین خودرو در طراحی و تزییات خودرو تا چه مرحله به بومی سازی قطعات دست پیدا کرده است؟

رضایی با بیان اینکه بومی سازی یکی از هنرهای بنگاه‌های هوشمند در دنیا به شمار می آید، گفت: توجه به تولید محصولات با کیفیت و قابل رقابت با سایر تولیدکنندگان یکی از اولویت های اصلی هر بنگاه تولیدی محسوب می‌شود. البته هر بنگاه ضمن به کارگیری دانش بومی و خلاقیت نمی تواند از دنیای بیرون غافل باشد و هر روز باید رصدهای لازم را انجام دهد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر این شرکت عمده قطعات تولیدی خود را صد در صد بومی سازی نموده است .به نحوی که با مشارکت و همفکری مهندسین خود و دریافت سفارشات از شرکت های خودروساز به فعالیت می پردازیم .

*بومی سازی برخی از قطعات گران به صرف مملکت نیست

مدیر عامل آذین خودرودر این رابطه که هم اکنون تا چه میزان از نیاز قطعه سازی خودروسازان کشور در داخل تأمین می‌شود،اظهارداشت: برخی از تکنولوژی‌ها منحصر به افراد خاصی در دنیا است که در صنعت خودرو نیز قطعه سازان متوجه این موضوع هستند. اما در برخی موارد مانند گریبکس اتوماتیک به صرف و صلاح مملکت نیست که سرمایه‌گذاری سنگین را در این حوزه داشته باشد.

وی با اشاره اینکه مین ایربگ نیز انحصاراً در 3 تا 4 شرکت مطرح دنیا قرار دارد، تصریح کرد: امکان تولید برخی از اجزای ایربگ در کشور وجود دارد اما کسب نهایی دانش فنی برخی از تولیدات برای مملکت صرف نمی‌کند.

رضایی اضافه کرد: البته باید این نکته را متذکر شوم که قطعات تولیدی این شرکت هم از کیفیت روز دنیا برخوردار و هم به شرط رفع مشکلات بسته بندی و حمل و نقل امکان صادارات خواهد داشت. ناگفته نماند در همین شرایط هم برخی از قطعات زانتیا را صادر می کنیم.

مدیر عامل آذین خودرو با بیان اینکه اگر مشکلات پیش روی صادرکنندگان برطرف شود در حوزه صادرات محصولات خود حرف‌های زیادی برای گفتن داریم ،خاطر نشان کرد: هم اکنون با تولیدات محصولات مناسب رضایت مردم را از خودروی داخلی بدست آوریم و سپس به فکر بومی سازی برخی از قطعات خاص باشیم.

*95درصد قطعات پژو داخلی سازی شده است

وی با اعلام اینکه در حال حاضر بالای 95 درصد قطعات پژو ساخت داخل شده است، گفت: با تمام مشکلات اگر خودروهای جدید در داخل کشور طراحی شود قطعه سازان تمام تلاش خود را در تأمین قطعات آنها انجام خواهند داد.

خبرنگارتسنیم پرسید: در شرایط تحریم آیا قرارداد جدیدی با شرکت های خارجی برای انتقال دانش فنی منعقد کرده‌اید یا خیر؟

رضایی گفت: هنوز نه. اما از قدیم قراردادی هایی با فرون شیا و ترکیه منعقده کرده ایم و برای آنها قطعه تولید می کنیم. البته در مجموع باید بگویم به آن صورت که شما سوال می‌کنید نه. به نحوی که انعقاد قرارداد با اروپائیان تعطیل شده است.

خبرنگار تسنیم گفت: در تأمین مواد اولیه مورد نیازخود با مشکلاتی همراه نیستند؟

مدیرعامل آذین خودرو در پاسخ به اشاره به اینکه خوشبختانه در داخل کشور مواد پلیمری، فولاد و ورق وجود دارد، تصریح کرد: اما اخیراً دولت 20 تا 30 درصد قیمت این مواد را افزایش داده است که همین امر در کنار توزیع نا مناسب مود اولیه امکان تهیه آن را برای تولیدکنندگان با مشکل همراه ساخته است.

*عدم تبعیت بانک‌ها در اجرای مصوبات دولت/درصد گشایش اعتباردر بانک‌ها سلیقه‌ای است

وی در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با گشایش اعتبار اسنادی که قرار بود به میزان 30 درصد باشد، افزود: وضعیت امروز صنایع از سال گذشته بهتر است اما هنوز کسی پاسخگو نیست؛ زیرا اختصاص این گشایش ها هنوز با فرآیندهای خاصی همراه است و بانک‌ها هم در گشایش‌ها حرف دولت را اجرایی نمی‌کنند و هر کس به سلیقه خود 30 درصد و برخی 100 درصد دریافت می نمایند.

رضایی اضافه کرد: نکته قابل تأمل آنکه هنوز گشایش اعتبار در تمام کشورها صورت نمی گیرد و فقط در چین، کره، هند و برخی دیگر از کشورهای آسیایی اجرایی می‌شود به نحوی که کاهش درصد گشایش اعتبار هنوز نتوانسته نقش مهمی را در روان سازی فعالیت قطعه سازان ایفاء کند

مدیر عامل آذین خودرو با اشاره به اینکه کاهش درصد گشایش اعتباری فقط 10 تا 15 درصد در روان سازی فعالیت قطعه سازان نقش داشته است، اظهارداشت: در این شرایط فقط 5 درصد مواد اولیه شرکت آذین خارجی است که امیدواریم با رفع مشکلات تولید همین میزان هم کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه پس از رفع مشکلات فعلی صنعتگران، فرسوده بودن سخت افزار و ماشین آلات دیگر معضلات این بخش بشمار می‌آید، تصریح کرد: متأسفانه براساس یک روال غلط ماشین های دست دوم شرکت های خارجی به کشور واردات می شود که همین امر تأثیرات خاص خود را بر رشد تولید محصولات متنوع و با کیفیت گذاشته است.

مدیر عامل شرکت آذین خود در ادامه صحبت های خود ضمن تشکر از دو خودروساز بزرگ کشور برای افزایش حجم تولیدات، اظهارداشت: خوشبختانه امسال در مقایسه با دو سال گذشته حجم تولید 100 درصد افزایش پیدا کرده است. بر همین اساس اگر خودروسازان بتوانند طلب قطعه سازان را پرداخت کنند سطح تولید خود را به بیش از یک میلیون دستگاه خودرو خواهند رساند.

*هزینه 10 هزار میلیاردی مردم برای خرید خودروهای خارجی در سال 92

وی بر لزوم مدیریت واردات خودرو به کشور تأکید کرد و اعلام داشت: سال گذشته مردم بیش از یک سوم فروش خودروساز ایرانی هزینه ده هزار میلیارد تومانی برای خرید خودروهای خارجی پرداخت کرده‌اند که موضوع بسیار قابل تأمل است.

رضایی به همکاری خود با شرکت های خودروساز برای تأمین قطعات آنها اشاره کرد و افزود:هم اکنون با تمام شرکت های خودروساز داخلی همکاری داریم البته شرکت های قطعه ساز بسیاری در کشور وجود داشتند اما مشکلات مالی باعث شد تا ورشکست شوند.

خبرنگار تسنیم گفت: درحال حاضر می توان گفت که آذین خودرو تنها شرکت بزرگ قطعه ساز داخلی در کشور محسوب می شود؟

وی گفت: بله در حوزه مهندسی و طراحی قطعات تزیینات خودرو چنین ادعایی را می‌توانیم داشته باشیم.

مدیر عامل آذین خودرو با بیان اینکه در طول سال‌های فعالیت خود کمتر شاهد کمک های دولتی برای رفع مشکلات خود بوده ایم، اظهارداشت: در طول سال‌های اخیر بهره بانکی از 15 درصد تا 27 درصد افزایش یافته است این درحالی است که درآمد تولیدکنندگان نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه با کاهش قابل توجهی نیز روبه رو شد. بر همین اساس در اوایل سال 91 چیزی حدود 20 میلیارد تومان بهره از طریق شرکت آذین خودرو به سیستم بانکی پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه در کنار این موارد بیمه های اجتماعی نیز خود در افزایش مشکلات واحدهای صنعتی نقش مؤثری داشته اند، گفت: در بیمه های اجتماعی اگر حق بیمه به موقع پرداخت نشود خودشان با بکارگیری مراجع تحت اختیار احکام مربوطه را صادر می کنند. حتی در شرایطی که واردکننده 48 ساعته کالاهای خود را به گمرک می رساند قوانین دست و پا گیر باعث می شود تا ترخیص یک کالاها ماه ها به طول انجامد که این موضوع صنعتگران را در فعالیت های خود با معضلاتی همراه می سازد.

*وای به حال کشوری که از دلالی امورات خود را گذارنده و حاضر به توسعه اقتصاد از طریق تولید نباشد

مدیر عامل آذین خودرو با اشاره به اینکه برخلاف کشور ما تولیدکنندگان در سایر کشورها از امتیازات ویژه ای در دریافت تسهیلات برخوردار هستند، افزود: به عنوان نمونه هلندی ها اعتقاد دارند که تولیدکنندگان نباید در هیچ صفی قرار گرفته و مقرراتی مانع فعالیت آنها شود.

رضایی تصریح کرد: اما در کشور ما وضع به گونه ای دیگر است. به اعتقاد بنده وای به حال کشوری که از دلالی امورات خود را بگذارند و نخواهد توسعه اقتصادی را از طریق تولید ارزش افزوده ایجاد کند.

خبرنگارتسنیم پرسید: پیشنهاد شما به دولت برای رهایی از مشکلات پیش روی صنعتگران کشورچیست؟

وی در پاسخ با بیان اینکه دولت باید در فرصت مناسب تسلط خود را بر اقتصاد کشور کاهش داده و فضا را برای ورود بخش خصوصی مهیا سازد، گفت: در حال حاضر موضوعات استراتژیک اقتصاد کشور در اختیار بخش خصوصی قرار ندارد که در صورت عدم تغییر این موضوع نمی توانیم در توسعه اقتصادی به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم.

رضایی بر لزوم مقدمات رشد کارآفرینی در کشور تأکید کردو افزود: دولت باید بسترهای مناسب را بعد از شناسایی افراد و درک ایده‌های مناسب فراهم سازد.

به اعتقاد مدیر عامل گروه صنعتی آذین خودرو، سیستم بانکی، بخش اقتصاد و واحدهای تولیدی بال‌های یک پرنده هستند که باید به سلامت مسیر چشم اندازها را طی کرده و به سوی افق پیش رو حرکت کنند.

گفت‌وگو از: آمنه هادی پور

منبع تسنیم


نظرات