1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تجار ایرانی‌ دیگر امکان خرید عمده خودرو با تخفیف‌های ویژه را در بازار منطقه ندارند

تجار ایرانی‌ دیگر امکان خرید عمده خودرو با تخفیف‌های ویژه را در بازار منطقه ندارند

20 اسفند 1395
  • 2

هیات‌دولت روز چهارشنبه در جلسه‌ای که به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهور برگزار شد، واردات خودروهای سواری با عمر بیش از یک‌سال را ممنوع اعلام کرد.

با تصویب هیات وزیران، ثبت سفارش و ورود خودروهای سواری (سواری، سواری‌استیشن و سواری کار) مستعمل یا نو که از زمان ساخت آن بیش از یک‌سال گذشته باشد، در سرزمین اصلی و مناطق آزاد تجاری صنعتی ممنوع شد.

در راستای اتفاقات جدیدی که این روزها برای حوزه واردات رخ می‌دهد، تصویب این مصوبه که البته مسبوق به سابقه بود، باز از لحاظ روانی این بازار را دچار تغییراتی می‌کند.در گذشته واردات خودرو با عمر بیش از سه‌سال ممنوع بود و در مصوبه جدید واردات خودرو با زمان تولید بیش از یک سال ممنوع است.

در همین زمینه فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: « البته مصوبه هیات‌رئیسه هنوز بیرون نیامده است. آخرین تصمیم بر این بود که این قانون سه‌ساله باشد، یعنی سه‌سال از تولید خودروی وارداتی گذشته باشد، ولی سر یک سال توافق شد. البته این موضوع اتفاق جدیدی نیست. از تبعات این موضوع چنین است که اگر به‌صورت کلان به آن نگاه کنیم، تمام اینها تنشی است که به بازار شب عید وارد می‌شود. شب عید که بیشترین تقاضا را در بازار داریم و چنین تغییراتی را اعمال می‌کنیم!

طبق ماده هشت قانون قوانین و مقررات استاندارد پیش‌تر مشخص کرده بود که ورود انواع خودروی سواری که از تاریخ تولید آنها بیش از یک‌سال گذشته باشد، ممنوع است.

البته شروع این قانون مربوط به سال ۹۰ بود. در اواخر سال ۹۰ مصوبه‌ای در هیات وزیران تصویب شد که یک‌سال را به سه سال افزایش داد. این سه‌سال همیشه در قالب دو سال اجرایی شد، چراکه گمرک معتقد بود سه‌سال قابل اجراست، ولی راهنمایی و رانندگی دو سال را اجرایی می‌کرد، یعنی دو سال از تاریخ تولید خودروی وارداتی گذشته باشد. طبیعتا این حکومت خودمختار راهنمایی و رانندگی که همچنان براساس صلاحدید خودش تصمیم می‌گیرد، آن زمان دو سال را اجرا می‌کرد و هیچ زمانی سه‌سال اجرایی نشد. بعد از آن دیگر مصوبه‌ای نداشتیم تا بحث اخیر که قرار شد به یک سال کاهش پیدا کند، که شش هفته پیش در هیات‌وزیران مطرح شد. »

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو درباره تبعات تایید این مصوبه نیز می‌گوید: « تاثیری که این موضوع می‌گذارد، در این مصوبه مطرح شده است یک سال از تولید خودروی وارداتی گذشته باشد، یعنی مدل سال مطرح نیست، بلکه مدل ساخت مطرح است.

به طور مثال خودرویی که در سال ۲۰۱۶ تولید می‌شود، ممکن است مدلش برای ۲۰۱۷ باشد. مثلا از بهمن ماه امسال خودروهایی که در بازار ارائه شدند، مدل سال ۹۶ هستند ولی مدل ساختشان مربوط به اواخر سال ۹۵ است. حال باید یک سال بیشتر از تولید این خودروها نگذشته باشد.

حالا اتفاقی که رخ می‌دهد، این است که معمولا در این مقطع سال و زمانی که سال میلادی عوض می‌شد یا از یک سال می‌گذشت، واردکنندگان می‌توانستند خریدهای عمده‌ای را از کشورهای منطقه انجام دهند و به‌واسطه این که این خودروها یک سال از عمرشان گذشته است، تخفیف‌های خوبی شامل‌شان می‌شد.

البته این موضوع بیشتر شامل خودروهایی می‌شد که کاربرد عمومی و کمترین سطح تجهیزات را داشتند، مانند تاکسی‌ها. چون قشری که از این خودروها استفاده می‌کنند، در سگمنت خاصی قرار دارند و بازهم مشتریان ترجیح می‌دهند ماشین به‌روز را بگیرند. این مصوبه تاثیر جدیدی در بازار از نظر قیمتی نباید به وجود بیاورد اما از لحاظ روانی تاثیرگذار خواهد بود.»

منبع:دنیای خودرو



نظرات

  • نادر نادر (20 اسفند 1395 ساعت 13:34)

    بسیار کار درستی‌ست. چون جلوی سودجویی‌های واردکنندگان را می‌گیرد که ماشین‌های قدیمی را به‌عنوان ماشین روز می‌فروشند و سود چند برابر می‌برند. دولت هر زمانی این کار را بکند این خضرات واردکننده از این بهانه‌های الکی می‌آورند، شب عید و اول مهر و قبل از ماه رمضون هم ندارد.

  • فرزاد فرزاد (20 اسفند 1395 ساعت 11:41)

    خونه،ای که پدر بالا سرش نباشه، حالش پریشان و آینده‌,ش مبهمه!